تولید نزدیک به ۴ تن پسته در میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از برداشت ۳ تن و ۷۵۰ کیلوگرم محصول پسته از باغات این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، رضا مقدم در بازدید از واحد پسته پاک کنی کوی قره ورن این شهرستان گفت: کاشت پسته در سطح ۶ و نیم هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان میاندوآب انجام شده که ۲ و نیم هکتار از این باغ‌ها بارور هستند.

وی افزود: امسال با ۳۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۳ تن و ۷۵۰ کیلوگرم محصول پسته از باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار شد.

مقدم ادامه داد: پسته یک محصول اقتصادی، با ارزش افزوده بالاست که تحمل زیادی به شوری دارد و سازگار با شرایط کم آبی و مقاوم به خشکی است و در خاکهایی با حاصلخیزی کم نیز قابلیت کشت و تولید دارد. از اینرو در راستای احیای دریاچه ارومیه و تغییر الگوی کشت، توسعه کشت و جایگزینی محصولاتی با نیاز آبی کم نظیر پسته در قالب طرحهای اصلاح و احیای باغات درجه ۲ و حذف و جایگزینی باغات درجه ۳، به جای محصولات پر آب مانند سیب توصیه و ترویج می شود.

وی یادآور شد: ارقام اکبری و احمد آقایی پسته به دلیل دیر گل بودن، سازگار با منطقه و مناسب جهت کشت در شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: یک واحد پسته پاک کنی به ظرفیت سالانه ۱۵۰ تن با قابلیت پوست گیری، سورت و خشک کنی محصول پسته، با صرف اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان، در کوی قره ورن این شهرستان تأسیس شده است که به زودی به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۹۱۷ مترمربع با زیربنای ۴۵۰ مترمربع احداث شده است که با آغاز بهره برداری آن، برای ۵ نفر بصورت مستقیم و پایدار، زمینه اشتغال فراهم می شود.