تولید ۳۱ میلیون اصله نهال در میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: میاندوآب با تولید سالیانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، رضا مقدم با بیان اینکه شهرستان میاندوآب در تولید نهال دارای برند ملی و منطقه‌ای است، اظهار کرد: میاندوآب با دارابودن تعداد ۴۶۰ واحد نهالستان به مساحت ۳۱۵ هکتار و تولید سالیانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تولید نهال در شهرستان میاندوآب برای ۹۴۵ نفر به طور مستقیم، زمینه اشتغال فراهم آورده کرده و سالیانه از این محل یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان درآمد عاید نهال کاران شهرستان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۶۰ واحد از نهالستان‌های شهرستان موفق به اخذ مجوز فعالیت از مؤسسه بذر و نهال کشور شده‌اند، افزود: همچنین تعداد ۲۸ واحد به مساحت ۹۹ هکتار نسبت به تمدید مجوز نهالستان اقدام کرده‌اند.

مقدم تصریح کرد: نهال‌های تولیدی در شهرستان میاندوآب در دو گروه مثمر و غیر مثمر بوده که نهال‌های مثمر بیشتر شامل سیب، گلابی، به، هلو، شلیل، زردآلو، گیلاس، آلو، آلبالو، گردو، بادام و انگور و نهال‌های غیره مثمر عمدتاً شامل صنوبر، تبریزی و بید است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به دانش‌بنیان کردن تولید نهال و اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهال‌های پایه رویشی باکیفیت بالا، اظهار کرد: در این زمینه مجوز تولید نهال پایه رویشی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی بر احراز شرایط لازم و رعایت اصول فنی نهالستان‌ها، برای ۳۰ واحد از نهالستان‌های این شهرستان صادر شده است.

وی افزود: نهال پایه رویشی در کلیه نهالستان‌های مجوزدار شهرستان میاندوآب عرضه می‌شود.

مقدم تصریح کرد: نهال‌های تولیدی در شهرستان میاندوآب از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شود.

شهرستان میاندوآب، شهری با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و کریدور شمال غرب کشور بوده و پل ارتباطی بین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان به شمار می‌رود و از جایگاه بسیار مهمی در منطقه برخوردار است.