تکمیل و تجهیز مجهزترین واحد آزمایشگاهی کنترل ناقلین شمالغرب کشور در ارومیه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ز تکمیل و تجهیز مجهزترین واحد آزمایشگاهی کنترل ناقلین شمالغرب کشور در شهرستان ارومیه خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، احسان ریخته گر گفت: بسیاری از حشرات می توانند به عنوان ناقل در امر بیماری زایی ها شرکت کنند لذا کنترل این ناقلین از اهمیت زیادی در عرصه سلامت برخوردارند که یکی از مهمترین آنها پشه آئدس می باشد .

وی ادامه داد: این واحد در سال گذشته افتتاح شده واکنون با اعتباری حدود ۲ میلیارد ریال تکمیل وتجهیز گردیده است و بعنوان  مجهزترین و منحصر به فردترین واحد آزمایشگاهی کنترل ناقلین در شمالغرب کشور فعالیت می کند .

در ادامه دکتر زلفی مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: تکمیل و تجهیز آزمایشگاه و انسکتاریوم تخصصی و استاندارد بین المللی و ملی در راستای شناسایی زودهنگام ناقلین است.

وی با بیان اینکه بیماری های ناشی از ناقلین در جهان سالیانه جان حدود یک میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند ادامه داد: بیش از نیمی از مردم در معرض تماس با این ناقلین بوده و بیماری هایی چون تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا ازجمله بیماری های بسیار خطرناکی هستند که سلامت جامعه را تهدید می کنند.

مدیر گروه بیماری های معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: این بیماری ها توسط پشه های آئدس منتقل می شوند و این پشه ها از طریق وسایل نقلیه و کالاهای تجاری به راحتی در حال نقل و انتقال وگردش بوده و توانایی ورود به کشور از طریق کشورهای همسایه را دارند.

زلفی در ادامه افزود: با تکمیل وتجهیز این آزمایشگاه در استان آمادگی کامل درزمینه شناسایی این پشه های مهاجم را داریم.

دکتر سمیرا فیروزیان فوکال پوینت برنامه کنترل ناقلین معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز در این خصوص گفت: یکی از مهمترین ناقلین در انتقال بیماریها به انسان پشه های آئدس است و همکارانم در نوارمرزهای هوایی، ریلی و زمینی بطور شبانه روز در حال تلاش برای رد یابی این ناقل مهم هستند.

وی برای پیشگیری از استقرار ناقلین در محیط زندگی و جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مربوطه موارد ذیل را توصیه نمود:

–         بهسازی محیط و پاکسازی اطراف از زباله هایی نظیر ظروف دست ساز بشر از قبیل بطری های خالی، ظروف کنسرو، شیشه مربا، لاستیکهای مستعمل رها شده در طبیعت

–         استفاده از لباسهای پوشیده در محیط های روباز

–         استفاده از پشه بند هنگام استراحت در اماکن روباز

–         نصب توری در درب و پنجره

–         استفاده از مواد دورکننده حشرات در قسمتهای روباز بدن

گفتنی است واحد آزمایشگاهی کنترل ناقلین در مرکز خدمات جامع سلامت شهید حضرتپور ارومیه مستقر می باشد .