به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، حسین گروسی افزود: در حوزه ریلی، پیشنهاد جدید ایران، اتصال ریلی منطقه چشمه ثریا در منطقه آزاد ماکو به مرند بود که بتوانیم راه آهن را متصل کنیم و یک شبکه کریدوری جدید به شبکه کریدوری شرقی- غربی ایران افزوده شود.
وی افزود: همچنین با تکمیل این کریدور ریلی، ترکیه می تواند به آب های آزاد دسترسی یابد که موضوع در حال پیگیری است.
گروسی اضافه کرد: این مسیر یکی از مسیرهای ریلی مهم برای کشور است و مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از مسیر این منطقه انجام شده است.
وی با بیان اینکه این خط راه آهن خیلی از مدت ها پیش در دستور کار است و با توجه به اینکه آماده بودن خط ریلی تا تبریز و جلفا، امکان اتصال ریلی از جلفا به ماکو فراهم است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: امروزه ترانزیت با کشنده های سنگین دیگر منسوخ شده و همه کشورها به سمت ترانزیت ریلی روی آورده اند و دولت باید با نگاه ویژه هر چه زودتر عملیات اجرایی این خط ریلی را آغاز کند.
شایان ذکر است: این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور میکند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی منطقه آزاد ماکو ایفا خواهد کرد. این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی میشود و برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده از تداوم پایش واحدهای صنعتی دارای پتانسیل آلودگی هوا در این شهرستان خبر داد.
نخستین محموله پارچه به وزن ۲۲ تن و ارزش تقریبی ۱۰۰ هزار دلار از کشور چین، از طریق پایانه مرزی تمرچین وارد استان آذربایجانغربی شد و پس از ترخیص از گمرک برای استفاده در بازار مصرف آماده شد.
مدیرکل ثبتاحوال آذربایجانغربی گفت: روند کاهشی تولد در استان نگرانکننده است و لازم است همه دستگاهها برای تغییر این وضعیت اقدام کنند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف آذربایجانغربی، بررسی دقیق مشکلات و برنامهریزی جدی برای تقویت این حوزه ضروری است.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه