جوجه‌ریزی ۴ میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌های آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طی آبان ماه سال جاری ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری گوشتی آذربایجان غربی انجام شده است.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، اکبر کرامتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طی آبان ماه سال جاری ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری گوشتی آذربایجان غربی انجام شده است.

وی افزود: در روزهای اخیر مهمترین علت کمبود گوشت مرغ، مربوط به کاهش جوجه‌ریزی طی مهرماه سال جاری است.

کرامتی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان در مهر ماه به دلیل شیوع بیماری نیوکاسل و کمبود تولید جوجه یک‌روزه گوشتی، در سطح کشور ۳۵ الی ۴۰ درصد کاهش داشت، اظهار کرد: در مهرماه سال جاری، جوجه‌ریزی به سه میلیون قطعه رسید که یک هزار و ۳۰۰ هزار قطعه کمتر از ماه‌های قبل بود و موجب شد تا امروز در زمینه تامین مرغ گرم در استان به‌خصوص در ارومیه با کمبود مواجه شویم.

وی مصرف و نیاز روزانه مرغ استان را ۲۴۰ تن اعلام کرد و گفت: به‌منظور تنظیم بازار و تامین مرغ به وفور، شرکت پشتیبانی امور دام استان اقدام به واردات مرغ منجمد از کشور ترکیه و استان‌های داخلی کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه روزانه به‌طور متوسط ۸۰ تن مرغ منجمد وارداتی و ۱۶۰ تن گوشت مرغ گرم تولید داخل استان در سطح فروشگاه‌ها توزیع می‌شود، تصریح کرد: مرغ‌های منجمد وارد شده از ترکیه کیفیت بالایی دارد و مشکلی در زمینه تامین مرغ منجمد و گوشت مرغ گرم مورد نیاز مردم نداریم.

وی یادآور شد: از اواسط هفته آینده مشکل کمبود مرغ در استان برطرف شده و شرایط عادی برقرار می‌شود.

کرامتی با اشاره به بزرگ‌نمایی مشکل کمبود مرغ توسط برخی رسانه‌ها خاطرنشان کرد: شرایط تامین گوشت مرغ در استان بحرانی نیست، اما برخی رسانه‌ها با بزرگنمایی این مشکل در تلاشند تا وضعیت را بحرانی جلوه دهند.

وی با اشاره به خودداری برخی از مرغداری ها برای فروش مرغ زنده برای کشتار به کشتارگاه های مرغ استان گفت: برخی از افراد از وضعیت موجود سو استفاده می‌کنند که با بررسی‌های میدانی این واحدها مشخص و به تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: برخی از فروشندگان گوشت مرغ نیز در سطح شهر از وضعیت موجود سو استفاده کرده و مبادرت به گرانفروشی می‌کنند که برخورد با فروشندگان این فروشگاهها جزو اولویت کاری ارگان‌های نظارتی استان است.