حوزه هنری آذربایجان غربی کارگاه پژوهشی «نگاهی دوباره به حماسه چالدران» را برگزار کرد

واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری آذربایجان غربی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی ۲۷ فروردین ماه سال جاری کارگاه پژوهشی «نگاهی دوباره به حماسه چالدران» با حضور «حجت معماری» پژوهشگر این عرصه را در شهرستان ارومیه برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز در این کارگاه که با حضور جمعی از تاریخ پژوهان استان آذربایجان غربی برگزار شد، جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل صفوی، علتهای پیش آمدن این جنگ تأثیرگذار در منطقه و نتایج نبرد نیروهای شاه اسماعیل صفوی با سلطان سلیم عثمانی مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

تاریخ تشکیل صفویه در ایران، نظرات مقام معظم رهبری در خصوص برکات تشکیل دولت صفوی در ایران و سایر علما و اندیشمندان و پژوهشگران در خصوص تاثیرگذاری تشکیل حکومت صفویه در ایران و کشورهای منطقه، همچنین شهدا و افراد تاثیرگذار در جنگ چالدران از موضوعاتی بود که در این کارگاه پژوهشی از طرف حجت معماری مطرح شده و بررسی شدند.

حجت معماری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مسئولان و دست اندرکاران حوزه تاریخ ایران در عدم توجه مناسب و معرفی دوران حکومت صفوی برای نسل امروزی جامعه اظهار داشت: متاسفانه با وجود برکات و تاثیرگذاری های مهم حکومت صفوی در اتحاد و تشکیل ایرانی مقتدر و نیرومند و سیاست‌های این حکومت شیعه در رشد و شکوفایی ایران در آن دوره در معرفی و شناساندن صفویان به جهانیان بسیار کم کاری شده است و جا دارد در این خصوص اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد.

جنگ چالدران، نخستین نبرد ایران در زمان صفویان با عثمانی بود که در نزدیکی شهرستان چالدران در شمال غربی ایران، در ۲ رجب ۹۲۰ ه‍.ق/۲۳ اوت ۱۵۱۴ میلادی برابر با اول شهریور سال ۸۹۳ خورشیدی رخ داد؛ نتیجه این نبرد، پیروزی سپاهیان عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم اول (حکومت ۹۱۸–۹۲۶ ه‍.ق/ ۱۵۱۲–۱۵۲۰ میلادی) بر سپاه صفوی به فرماندهی شاه اسماعیل اول (حکومت ۹۰۷–۹۳۰ ه‍.ق/۱۵۰۱–۱۵۲۴) بود.

پس از این جنگ، مناطق شرق ترکیه، و شرق عراق از ایران جدا شد و به دست عثمانی افتاد. این مناطق تا پیش از زمان شاه عباس صفوی، در دست عثمانی بود تا اینکه شاه عباس، بخشی از مناطق را با جنگ پس گرفت.