در اقدامی فرهنگی توسط قضات دادگستری آذربایجان غربی محقق شد؛

حکم به مطالعه، خرید و تهیه کتاب برای کتابخانه های عمومی به عنوان حکم جایگرین حبس

در راستای توسعه فرهنگی و حمايت از فرهنگ كتابخوانی، قضات آذربایجان غربی با استفاده از ظرفیت‌های مجازات جایگزین حبس برای محکومین جرائم غیرعمد، حکم به نفع فرهنگی صادر می کنند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی ضمن قدردانی از مساعدت عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی و دستور راهگشای ایشان به واحدهای قضایی تابعه در صدور احکام جایگزین، گفت: با پیگیری های اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی در راستای اجرای طرح جایگزینی صدور حکم مجازات محکومین جرائم غیرعمد به نفع فرهنگی در آذربایجان‌غربی، تا بهمن ماه سال جاری، به تعداد ۱۲۶۸ نسخه کتاب جمعا به ارزش تقریبی ۲۰۵ ميليون و ۱۱۹ هزار ریال می باشد که به کتابخانه های عمومی شهرستان های ارومیه و ماکو توسط محکومین خرید و اهدا شده است.

معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در خصوص اقدام خلاقانه فرهنگی قضات خوش ذوق آذربایجان غربی در اجرای صدور احکام خرید كتاب به جای حبس بیان داشت: محسن مرادی اوجقاز، قاضی شعبه ۱۱۹ دادگاه كيفری شهرستان اروميه، احکام بسیاری در راستای مجازات‌های جایگزین حبس از جمله خريد كتاب، كار در شهرداری و كمك به كميته امداد و بهزيستی … صادر کرده است.
در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان ارومیه نیز بنابر احکام منتشر شده ایشان برای محکومین به جای مجازات زندان، اقدام به صدور ۳ فقره حكم فرهنگی جایگزین حبس به خريد كتاب برای كتابخانه های عمومی ارومیه داشته، که نتیجه آن خرید تعداد ۹۳ نسخه كتاب به ارزش ۴۸ میلیون و ۳۶۹ هزار است.
معصومی با اشاره به اینکه استفاده از اینگونه مجازات‌های جایگزین فرهنگی رویکرد مثبتی در جامعه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اقدام ارزشمند احمدعلی خادم عرب باغی، دادستان عمومی و انقلاب و مجموعه قضات شهرستان ماکو در خصوص مجازات جايگزين حبس، صدور ۵ فقره حكم است که تعداد ۱۱۷۵ نسخه کتاب به ارزش ۱۵۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال خرید و به کتابخانه های عمومی شهرستان ماکو اهدا شده است.
وی گفت: اجرای مجازات های جایگزین حبس می تواند موجب کاهش جمعیت زندان ها، جلوگیری از فروپاشی خانواده مرتکب و حفظ کرامت انسانی افراد شود.
با برنامه ریزی و ایجاد اقدامات لازم می توان بسترهای فرهنگی که کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از ارکان اصلی فرهنگ در جامعه است و با هدایت محکومین به سمت کتاب، کتابخوانی و کتابخانه به طور حتم کاهش بزهکاری و وقوع جرم را در آینده به دنبال خواهد داشت.
شايان ذكر است كتب با نظارت و تاييد اين اداره كل خريداری شده و پس از ثبت و آماده سازی، جهت امانت در دسترس كاربران و اعضای محترم كتابخانه های عمومی اين شهرستان ها قرار گرفته است.