پیشکسوت روزنامه نگاری در گفتگو با قارتال نیوز؛

خبرنگار، بدون روحیه مطالبه‌گری، همانند یک کارمند ساده است

پیشکسوت روزنامه نگاری آذربایجان غربی با بیان اینکه خبرنگار و گزارشگر باید هوشیار، کنجکاو و نکته سنج باشد، افزود: ما خبرنگاران باید پیگیر مسائل حقوقی و اجتماعی مردم باشیم و لذا معتقدم که خبرنگار بدون روحیه مطالبه گری، همانند یک کارمند ساده هست و کارمند نمی تواند از مدیران مطالبه گر و پرسشگر باشد.

اکبر ایران نژاد در گفتگو با خبرنگار قارتال نیوز، درباره یکی از خاطراتش، گفت: بخاطر مطالبه گر بودنم اکثر مسئولان استان به من وقت مصاحبه نمی دادند، حتی یک بار با شهردار وقت آن زمان درباره پروژه پارک ملت بحث کردم، زیرا مدت زمان زیادی از وعده ساخته شدن این پارک می گذشت ولی هیچ اقدامی صورت نمی گرفت، که البته همین پیگیری من جواب داده و شهرداری به وعده خود عمل کرد و پارک ملت ارومیه افتتاح شد.

وی با اشاره به یکی از خاطرات خود، گفت: در دهه ۵۰ شمسی کار خبرنگاری بسیار سخت بود و امکاناتی وجود نداشت. خبرها و گزارش های ما دو روز بعد در روزنامه ها چاپ میشد!

ایران نژاد گفت: مورد جالبی برایتان نقل کنم، ما یک روزنامه فروش در ارومیه داشتیم که حین فروش روزنامه ها در خیابان، فریاد میزد: «خبرهای پریروز، در روزنامه دیروز، شما میخوانید امروز»، علت این حرفها این بود که خبرها را بعد نوشتن با اتوبوس برای چاپ به تهران می‌فرستادیم و اخبار همیشه با دو روز تاخیر به دست خوانندگان می‌رسید!

وی افزود: کار روزنامه سخت و دشوار است مخصوصا در زمان‌ قدیم که تهیه و چاپ اخبار چندین روز زمان میبرد ولی ما با علاقه شروع کردیم اما بعدها بدنبال برخی تحولات تصمیم گرفتم بدنبال رویای کودکی خود یعنی پزشکی بروم.

ایران نژاد ادامه داد: در بیمارستان عضو انجمن اسلامی و شورای بیمارستان بودم، یک کارشناس با روحیه خبرنگاری که به اصلاح امور و بدنبال تحول و نوآوری در کارها بودم.

وی اظهارکرد: در آن زمان فروش روزنامه‌ها خیلی خوب بود، رسانه‌های مجازی وجود نداشت و تمام اخبار محدود به چند روزنامه می‌شدند به ترتیب در آن زمان اول روزنامه بعد رادیو و خیلی بعدها تلویزیون رونق گرفت.

وی در ادامه سخنان خود درباره معضلات شبکه های اجتماعی و دوری از اخبار و اطلاعات حقیقی، گفت: امروزه مردم تمام زمان خود را صرف گوش دادن، دیدن و خواندن فضای مجازی می کنند و از مطالعه کتاب و روزنامه غافل شده‌اند که این یک ضعف بزرگ برای رسانه های بااصالت است، زیرا آنها باید فعال باشند و اخبار بروز و حقیقی ارائه دهند تا جوانان و نوجوانان ما بخاطر سن و تجربه کم، جذب یک عده سواستفادگر یا بیگانه نشوند که با خبرهای کذب و تحریک آمیز افکارشان را مشغول کنند.

توصیه ام به خبرنگاران هم این هست که همواره در جستجوی واقعیات بوده و آنها را با مردم در میان بگذارند و مطالبه گری از مسئولان را هم فراموش نکنند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان ریاست جمهوری نیز، گفت: امیدوارم با انتخاب آقای دکتر پزشکیان که همشهری ما می باشند، عقب ماندگی های شهر و استان آذربایجان غربی برطرف شده و در زمره استان های پیشرفته کشور قرار بگیریم که البته برای رسیدن جایگاه مناسب شما خبرنگاران هم باید مطالبه گر و پرسشگر باشید.

خبرنگار: نسیم یوسفی پور