خودنمایی سفال فیروزه ای شهرضا در کشورهای اروپایی

لعاب فیروزه ای شهرضا و طرح گل و ماهی حاصل هنرمندان این دیار است. شهرستان شهرضا در استان اصفهان دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری و صنایع دستی است.

قارتال نیوز/ شهرضا شهر کهن و سرامیک و شهر ملی سفال به شمار می‌رود.و از لحاظ ویژگی‌های سفال و لعاب از بقیه سرزمین‌ها متمایز است.و در جهان سابقه ۷۰۰ ساله دارد.رنگ آبی فیروزه ای شهرضا مختص به خود این شهر است که با آبی فیروزه ای سفال همدان تفاوت دارد و دلیل آن بواسطه خوردن انگوپ بر روی کایولن موجود روی سفال،این رنگ خاصی بوجود می آید.

سفال شهرضا در خانه های اروپایی خودنمایی خاصی دارد.

محمدحسین بهاری از کودکی در کارگاه مرحوم پدرش مشغول بکار بوده است.تحصیلاتش کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مواد سرامیک است.و سفال و سرامیک در خانواده بهاری موروثی و سابقه ۲۰۰ ساله دارد.وی در حال حاضر انجمن سفال و سرامیک شهرضا است و سفال‌های او بیشتر به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

بهاری می گوید:تغییراتی که این شغل نسبت به سال‌های قبل داشته است،پودر مکانیزه است که به کارگاه می آید و دستگاه‌هایی که روز به روز روند تولید سفال را حرفه ای تر کرده اند.

او می گوید انجام کار در این کارگاه به دو شکل است یا با چرخ سفالگری یا استفاده از قالب به شکل ریخته گری دوغابی،که از این روش کاشی و سرامیک هم می سازند .

بهاری با اشاره به فرآیند کار می گوید: ابتدا خاک در دستگاه خمیرگیری مخلوط و ورز داده می‌شود و پس از آن با استفاده از چرخ سفالگری ظروف تولید می‌شود.بعد از یک روز شبانه روز که رطوبتش گرفته شد از پشت تراش می خورد تا سبک شود و ظریف و سیقلی پیدا کند و بعد از خشک شدن به مرحله اول پخت می‌رود.

کوزه سفالی را ۴۸ ساعت در کوزه می پزند و یک شبانه روز استراحت می‌دهند تا خنک شود.

بعد با قلم مو و رنگهای معدنی و شیمیایی رنگ آمیزی می کنند و اگر قرار باشد لعاب آبی بر روی سفال اجرا شود،فقط سیاه قلم زیر آن می‌خورد.و اگر قرار باشد لعاب سفید روی آن بیاید،طراحی هفت رنگ انجام می‌شود لعاب شهرضا یک رنگ سبز آبی خوبی دارد.ماهی از نقش های قدیمی شهرضا است و نشان حیات است.و در هنرهای زیادی آثارش پیداست./بخش اول

نویسنده: معصومه بستانی