داستان میشلن استار از آغاز تاکنون/ تعریف ستاره های میشلن / بخش دوم

آندره میشلن در ۱۶ ژانویهٔ ۱۸۵۳ در کلرمون فراند فرانسه متولد شد. او قبل از پیوستن به برادرش ، یک شرکت فلزکاری در پاریس تأسیس کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،ستاره های میشلن یا بعبارتی میشلن استار، عبارتست از تعداد ستاره هایی که به یک رستوران و یا آشپز آنها تعلق می گیرد.

در ادامه تعریف کلی ستاره های میشلن به ترتیب زیر تقدیم می شود:

یک ستاره: رستورانی است خوب و مناسب که می‌توانید در طول سفر برای صرف غذا در آنجا توقف کنید.

دو ستاره: رستورانی که ارزش تغییر مسیرتان را دارد. این تعداد ستاره‌، رستورانی را با آشپزی عالی و کیفیت بالای غذاهایش نشان می‌دهد که با مهارت و دقت تمام طبخ شده‌اند.

سه ستاره: رستوران سه ستاره، خود ارزش یک سفر ویژه را دارد. این تعداد ستاره بیانگر یک آشپزی استثنایی و خاص است.

شایان ذکر هست که بعد از دریافت ستاره اول، معمولاً همه برای کسب ستاره‌های بعدی سخت تلاش می‌کنند، اما این کار سال‌ها و حتی دهه‌ها می تواند زمان ببرد و لذا باید خودشان را برای این تلاش طولانی و سخت آماده کنند.

 

آشنایی با کتب راهنمای میشلن

کتاب راهنمای میشلن سری کتاب‌های راهنمایی است که شرکت لاستیک سازی میشلن در فرانسه آن را منتشر می‌کند. در میان این سری از کتاب‌ها مشهورترین آن کتابی است که به ارزیابی کیفیت غذای رستوران‌ها و نشان دادن آن با ستاره پرداخته‌ و کتاب راهنمای رستوران و هتل میشلن نامیده می‌شود.

رنگ جلد این کتاب همواره قرمز است و لذا بهمین جهت کتاب قرمز میشلن (به فرانسوی Guide rouge) نیز نامیده می‌شود. فروش سالیانه این کتاب که رستوران‌های چندین کشور مختلف را بررسی می کند، از یک میلیون نسخه در سال فراتر می‌رود.

عنوان دیگر این سری از کتاب‌ها، کتاب راهنمای سفر میشلن است که رنگ جلد آن سبز می‌باشد و کتاب سبز میشلن (به فرانسویGuide vert ) نیز نامیده می‌شود. این کتاب به معرفی اماکن و نقشهٔ جاده‌های چندین کشور می پردازد.

انتشار کتاب راهنمای سفر میشلن از سال ۱۹۰۰ در فرانسه شروع شد، زمانی که تنها ۳۰۰۰ خودرو در فرانسه وجود داشت. برادران میشلن برای ترغیب خودرو داران به سفر، مجله میشلن را بصورت رایگان چاپ و در آن انواع نقشه‌ها با ذکر نام و موقعیت اصناف مختلف همانند لاستیک فروشان، تعمیرگاه‌ها، آپاراتی‌ها، هتل ها و رستوران‌های فرانسه اقدام کردند.

انتشار این کتاب ها با آغاز جنگ جهانی اول متوقف شد اما بعد از جنگ و از سال ۱۹۲۰ مجددا انتشار کتاب ها از سر گرفته شد. در این زمان کپی برداری از کتاب ها بلامانع بود و بسیاری افراد بدون خرید کتاب اصلی آن را تهیه می کردند. تا این که آندره میشلن اقدام به تغییر قیمت و مدون کردن سیستم فروش کتاب های راهنمای میشلن کرد. علاوه بر این، در کنار ارائه اطلاعات در مورد ماشین و راه ها و جاده ها، بخشی نیز به ارائه اطلاعات در مورد بهترین رستوران ها و هتل های آن منطقه هم اختصاص یافت.

کتاب های قرمز راهنمای میشلن به بررسی و امتیازدهی کامل رستوران های هر منطقه و کشور می پردازند و به نسبت کتاب های رقیب، تعداد به مراتب بیشتری رستوران را معرفی می کنند. در معرفی هر رستوران چند توضیح در مورد رستوران، تخصص در انواع غذاها، ویژگی های بارز و منحصربفرد و همین طور خلاصه ای از اطلاعات دیگر ارائه می شود.

کارشناسان میشلن که معمولا بازرس نامیده می شوند به صورت ناشناس کار می کنند و در هنگام ورود به رستوران خود را معرفی نمی کنند. حتی پول و هزینه غذای آن ها توسط میشلن پرداخته می شود، نه رستورانی که قرار است آن را بررسی کنند.

جالب ترین نکته این فعالیت اجرایی این هست که هر سال در هنگام انتشار کتاب ستاره میشلن در فرانسه، مراسمی پرشور و هیجان برگزار می شود که بسیاری آن را معادل آکادمی اسکار فیلم می دانند!

قبل از اعلام بهترین رستوران ها، رسانه ها و نشریات مختلف به پیش بینی برنده ها و بهترین رستوران ها می پردازند و گزارش های تلویزیونی و مصاحبه های زیادی در این رابطه انجام می گیرد.

پایان بخش دوم / ادامــــــــه دارد …

ترجمه و نگارش از کمال و دیانا نیک رفتار خیابانی