دیریست که مردم بعد از رای دادن به خانه میروند

نامزدهای ریاست جمهوری، چرا هیچ یک از شما از نگین آذربایجان که با مرگش حداقل اقتصاد و معیشت یک پنجم کشور غرق در بحران می شود سخن نمی گوید؟

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، من شهروند بایدازجایگاه مطالبه گری صحبت کنم، نه شما و اعضای ستاد که چندین سال مسئول بودید الان کاندید ریاست جمهوری هستید. شماها بایدبرنامه ارائه دهید. ‏ شما برنامه اتان را برای حکمرانی فضای مجازی گفتین،برای گسترش و تقویت زیر ساخت نیز گفتین، چرا هیچ یک از شما از نگین آذربایجان که با مرگش حداقل اقتصاد و معیشت یک پنجم کشور غرق در بحران می شود سخن نمی گوید؟

تقریباً در اواسط دولت اول آقای خاتمی پرداختن به تبلیغات زیستی محیطی خشک شدن دریاچه رنگ بوی تازه ای گرفت و از آن پس، مسئولین از سمبل دوست داشتنی این شهر به عنوان محملی برای جلب توجه مردم آذربایجان استفاده کردند.

در دوره های بعد به ویژه در زمان تبلیغات انتخاباتی، به ویژه نامزدهای ریاست جمهوری و کاندیدها در سفر به اورمیه و دریاچه اورمیه را مورد تفقد قرار داده و با محور قرار دادن بحث های مربوط به «مسئله نجات دریاچه» برای کسب آراء مردم این خطه اقدام می کردند. تقریباً در متن سخنرانی تمامی کاندیداها هنگام حضور در اورمیه جایگاه ویژه این دریاچه دیده می شد و سر تیتر همه روزنامه های ملّی و محلی را به خود اختصاص می داد. این همان رویکرد «پوپولیستی» در جلب آراء است. موضوع در هنگامه های انتخابات چنان جدی می شد که در گفتگوی عادی مردم نیز ملاک انتخاب و رأی دادن، میزان توجه کاندیدا یا نماینده به دریاچه محسوب می شد امّا سالها گذشت، دریاچه خشک و خشک تر می شد امّا هیچ و عده دهنده ای به وعده اش عمل نمی کرد. البته شاید به حد کافی مطالبه گر نبوده ایم.

به هر حال اگر دریاچه نجات پیدا نکرد، اگر احیا نشد خیالی نیست من که رأی آوردم، بگذار  سال دیگر باز فکری، جمله ای، متن سخنرانی جدیدی برای دریاچه انتخاب می کنم، می خوانم، باز شعار میدهم، یا همایش می گذارم و مسئله را بین المللی می کنم، مردم آذربایجان خوبند تا بگویی «من به فکر دریاچه هستم» رأی می دهند، می آیند.

امروزه با رای دادن می توانیم مطالبه گری کنیم و در ساختن کشور ایفای نقش کنیم.  روزگاری صدها هزار نفری به محل تحصن می‌رفتیم و به نظارت استصوابی اعتراض می‌کردیم. اینها همه فرصتهایی بودند که از دست رفتند. تغییر نه فقط با رای دادن بلکه با تداوم مطالبه گری و در میدان بودن به دست می‌آید.

‏مقام معظم رهبری میفرمایند: مطالبه گری کمترین حق مردم است و پاسخگویی کمترین وظیفه مسؤلین است.

دیریست که مردم بعد از رای دادن به خانه میروند ‏در فقدان احزاب، مطالبه گری مرده است. بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به اسم ستاد احیا دریاچه‌ اورمیه در دولت روحانی اختصاص یافت تا در پایان دولت به تراز اکولوژیک برسد، ‏۱۲۰ هزار هکتار اراضی دیم در منطقه پر بارش آذربایجان را به قطره ای با مصرف آبی ۲.۵ میلیارد مترمکعب تبدیل کردند.روحانی هم با اشک چشم میخواست دریاچه را پر کند.

نویسنده: اکبر سعادت