ذوب‌آهن 0_1 استقلال؛ رسیدن به پرسپولیس با کمک مدافع حریف

استقلال توانست به لطف گل بخودی محمد قریشی در دقیقه 91، سه امتیاز شیرین را به دست آورده و نخستین شکست تیم تارتار را رقم بزند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،ذوب‌آهن اصفهان و استقلال تهران باید آخرین دیدار هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران را برگزار می‌کردند. مسابقه‌ای که برای هر 2 تیم اهمیت خاصی داشت. ذوبی‌ها در خانه به دنبال تمدید رکورد شکست‌ناپذیری‌شان بودند و تلاش شاگردان مهدی تارتار کسب پیروزی و رسیدن به جمع 6 تیم برتر بالای جدول بود. آبی‌پوشان پایتخت هم بعد از کسب تساوی در یک دیدار جنجالی مقابل فولاد، امروز با هدف کسب 3 امتیاز به اصفهان سفر کرده بودند.

ریکاردو سا پینتو سرمربی پرتغالی استقلال امروز باید اولین جلسه محرومیت انضباطی‌اش را می‌گذراند و حق حضور در کنار زمین را در دیدار برابر ذوب‌آهن نداشت اما شاگردان او در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به دنبال پیروزی بودند. آبی‌پوشان پایتخت با توجه به برد پرسپولیس و سپاهان و شکست گل‌گهر این فرصت را داشتند تا با کسب پیروزی با اختلاف بیش از یک گل بتوانند خود را به صدر جدول لیگ بیست‌ودوم برسانند.

ترکیب ذوب‌آهن اصفهان

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی،‌ سیدمحمد قریشی، آرمان قاسمی، امیرحسین رنگرز جدی، سجاد جعفری (از دقیقه 72: احسون پنشنبه)، امیرحسین صدقی (از دقیقه 84: نادر محمدی)، محمد سلطانی‌مهر (از دقیقه 84: آرمان اکوان)، سجاد آشوری (از دقیقه 62: صادق صادقی)، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی (از دقیقه 72: محمدامین درویشی)

سرمربی: مهدی تارتار

ترکیب استقلال تهران

سید حسین حسینی، روزبه چشمی (از دقیقه 65: سجاد شهباززاده)، عارف غلامی، رافائل سیلوا، کوین یامگا، ابوالفضل جلالی (از دقیقه 46: جعفر سلمانی)، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند (از دقیقه 78: سعید مهری)، رضا میرزایی (از دقیقه 46: مهدی قایدی)، پیمان بابایی (از دقیقه 46: صالح حردانی) و محمد محبی

سرمربی: ریکاردو سا پینتو

سرمربی استقلال برای چینش ترکیب اولیه تیمش در مسابقه امروز تصمیمات جالب‌توجهی را اتخاذ کرده بود. سا پینتو بعد از بازگشت عارف غلامی به فهرست استقلال، تصمیم گرفت تا این مدافع جوان را در ترکیب امروز آبی‌ها جای دهد و محمدحسین مرادمند را مجدداً به نیمکت فرستاد. سرمربی پرتغالی استقلال همچنین در تصمیمی جالب‌توجه، مهدی قایدی که در هفته‌های اخیر افت محسوسی داشت را نیمکت‌نشین کرد و به جای او به رضا میرزایی که به عنوان یار جانشین عملکرد قابل‌قبولی در ترکیب استقلال داشت، میدان داد تا این‌گونه به وینگر جوان تیمش انگیزه بدهد. مهدی تارتار هم با همان نفرات ترکیب تیمش در دیدار قبلی مقابل نساجی، ذوبی‌ها را برابر آبی‌پوشان پایتخت به میدان فرستاد.

کمیته داوران فوتبال ایران بعد از اتفاقات جنجالی دیدار هفته گذشته استقلال و فولاد خوزستان تصمیم گرفت تا مسئولیت قضاوت در تقابل تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان و استقلال تهران را برعهده پیام حیدری بگذارد و حیدری از ساعت 17:30 در سوت خود به نشانه آغاز تقابل شاگردان تارتار و سا پینتو دمید تا آخرین دیدار هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران به میزبانی ورزشگاه فولادشهر اصفهان و در غیاب تماشاگران 2 تیم آغاز شود.

آبی‌پوشان پایتخت در نیمه نخست بازی را بهتر از حریف خود آغاز کردند و مالکیت بیشتری بر توپ و میدان داشتند اما ناکامی شاگردان ریکاردو سا پینتو در خلق موقعیت جدی گلزنی باعث شد تا در دقایق ابتدایی مسابقه آبی‌ها نتوانند دروازه حریف را تهدید کنند. 2 تیم در 30 دقیقه ابتدایی مسابقه نبرد کم‌افت‌وخیزی داشتند و حسین حسینی و حبیب فرعباسی روز آرامی را تجربه کردند و برخلاف انتظارات بازی جذاب دنبال نشد.

محمد محبی در دقیقه 36 روی پاس عالی آرش رضاوند صاحب موقعیتی خوب برای گلزنی شد اما شوت محبی با واکنش دیدنی حبیب فرعباسی شد و راهی به دروازه ذوب‌آهن پیدا نکرد. ضربه وینگر آبی‌ها، اولین شوت در چارچوب مسابقه امشب بود. استقلالی‌ها در دقایق پایانی نیمه نخست نمایش خوبی از خود به جای گذاشتند که در دقیقه 44 شوت تماشایی مهدی مهدی‌پور با واکنش زیبای فرعباسی به کرنر رفت تا در نیمه اول گلی بین 2 تیم ردوبدل نشود.

ریکاردو سا پینتو در تصمیمی جالب‌توجه در بین 2 نیمه 3 تعویض انجام داد و صالح حردانی، جعفر سلمانی و مهدی قایدی را به ترکیب تیمش اضافه کرد تا آبی‌ها با آرایشی متفاوت نیمه دوم را آغاز کنند. تعویض‌های تهاجمی سا پینتو باعث شد تا استقلالی‌ها نیمه دوم را با پی‌ریزی حملات متعدد روی دروازه ذوب‌آهن دنبال کنند. محمد محبی در دقیقه 52 با شوتی سرکش دروازه ذوبی‌ها را هدف قرار داد که ضربه او با اختلافی کم از بالای دروازه سفیدپوشان اصفهانی به بیرون رفت.

مهدی قایدی که در نیمه دوم به ترکیب آبی‌ها اضافه شد، در دقیقه 59 با یک حرکت زیبا توانست دروازه ذوبی‌ها را تهدید کند که شوت قایدی را فرعباسی در 2 مرحله مهار کرد. بازیکنان ذوب‌آهن در نیمه دوم چشم به ضدحملات دوخته بودند و توپ و میدان در اختیار آبی‌پوشان پایتخت بود. جدی‌ترین موقعیت شاگردان تارتار در دقیقه 61 خلق شد که حرکت انفرادی استثنایی محمدحسین اسلامی با ضربه نهایی خوبی از سوی سجاد آشوری همراه نشد تا دروازه استقلال بسته بماند.

ذوبی‌ها در دقیقه 75 یک موقعیت گلزنی دیگر هم داشتند که جعفر سلمانی ضربه امیرحسین صدقی را از نزدیکی‌های خط دروازه استقلال دور کرد تا شاگردان تارتار ناکام در غافلگیرکردن حریف خود باشند. سلمانی در دقیقه 80 پشت محوطه جریمه ذوب‌آهن اصفهان صاحب موقعیت شد که شوت او توسط حبیب فرعباسی مهار شد تا ستاره امروز ذوب‌آهن به درخشش خود در خط دروازه تیمش ادامه بدهد.

استقلالی‌ها در دقایق پایانی حملات خود روی دروازه ذوب‌آهن را ادامه دادند که سرانجام در دقیقه (1+90) و روی ارسال مهدی مهدی‌پور، سیدمحمد قریشی به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا آبی‌پوشان پایتخت در لحظات پایانی با اشتباه مدافع حریف به گل برتری دستت پیدا کنند. آبی‌پوشان پایتخت بعد از رسیدن به گل برتری از اندوخته خود دفاع کردند تا به 3 امتیاز مهم بیرون از خانه دست پیدا کنند.

شاگردان سا پینتو با برتری به‌دست آمده که در دقایق پایانی مسابقه امشب نصیب آبی‌پوشان پایتخت شد، هم اولین باخت ذوب‌آهن در لیگ بیست‌ودوم را رقم زدند و هم با 18 امتیاز هم‌امتیاز پرسپولیسِ صدرنشین شدند. آبی‌ها در حال حاضر با تفاضل 5+ در جایگاه دوم حضور دارند و پرسپولیس هم با تفاضل 6+ صدرنشین لیگ بیست‌ودوم است. سفیدپوشان اصفهانی هم با قبول اولین شکست فصل، با 10 امتیاز در جایگاه یازدهم جدول رده‌بندی قرار گرفتند. آبی‌پوشان پایتخت در هفته دهم لیگ برتر فوتبال ایران، جمعه 29 مهرماه در ورزشگاه آزادی میزبان آلومینیوم اراک هستند و همان روز، ذوبی‌ها باید در سیرجان مقابل گل‌گهر قرار گیرند.

تراکتور با هت‌تریک «عباس‌زاده» در جمع مدعیان

سرخ‌پوشان تبریزی بعد از شکست هفته گذشته در بیرون از خانه مقابل مس رفسنجان امروز باید در خانه مقابل تیم نفت مسجدسلیمان قرار می‌گرفتند. تیمی که در 3 بازی اخیر خود متحمل شکست شده بود و شاگردان رضا مهاجری با دریافت 9 گل در 2 مسابقه پیشین خود رکوردی منحصربفرد را از خود در لیگ بیست‌ودوم به جای گذاشتند. تراکتوری‌ها با هدایت قربان بردیف امیدوار بودند مقابل ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ بتوانند به بردی ارزشمند در خانه دست پیدا کنند و به جمع 5 تیم بالانشین جدول بازگردند.

محمدحسین ترابیان مسئولیت قضاوت دوئل حساس شاگردان بردیف و مهاجری را برعهده داشت و از ساعت 16:30 در ورزشگاه شهید سلیمانی تبریز، مصاف 2 تیم آغاز شد. سرخ‌پوشان تبریزی خیلی زود توانستند گل اول را وارد دروازه نفت مسجدسلیمان کنند و حریف خود را غافلگیر کردند. ریکاردو آلوز بهترین گل‌ساز لیگ بیست‌ودوم ضربه ایستگاهی به‌دست آمده به سود تیمش را با ارسالی دقیق روانه دروازه نفت کرد که در میانه راه ارسال او با ضربه سر تماشایی محمد عباس‌زاده همراه شد تا تراکتور در دقیقه 2 به اولین گل خود در مسابقه امروز دست پیدا کند.

آلوز که عملکردی درخشان در لیگ برتر فوتبال ایران داشته، در دقیقه 11 بار دیگر با ارسال خطرناک خود از روی ضربه ایستگاهی برای تیمش موقعیت ساخت که این‌بار آرش قادری ناکام در باز کردن دروازه نفتی‌ها بود و ضربه سر او از بالای دروازه نفت به بیرون رفت. شاگردان رضا مهاجری بعد از غافلگیر زودهنگام در تلاش بودند تا با گل خورده را جبران کنند اما در دقیقه 16، تیرک دروازه تراکتور مانع از ورود ضربه سر عقیل کعبی شد تا بهترین فرصت گلزنی برای نفتی‌ها در مسابقه امروز از دست برود.

تراکتوری‌ها تا پایان نیمه نخست چند موقعیت خوب گلزنی دیگر را هم به‌دست آوردند اما درخشش علی محسن‌زاده به شاگردان قربان بردیف اجازه نداد تا به گل‌های بیشتری دست پیدا کنند و نیمه اول با برتری یک‌گله سرخ‌پوشان تبریزی خاتمه یافت. محمدرضا مهاجری سرمربی نفت مسجدسلیمان برای تغییر روند مسابقه در نیمه دوم بازیکنان جدیدی را به ترکیب تیمش اضافه کرد تا بلکه بتوانند نفتی‌ها از چهارمین شکست پیاپی بگریزند.

شاگردان بردیف نیمه دوم را بهتر از حریف خود آغاز کردند اما رفته رفته حملات نفتی‌ها روی دروازه تراکتور دامنه بیشتری پیدا کرد تا اینکه میلاد باقری مدافع پیش‌تاخته نفت مسجدسلیمان با تیزهوشی دفع ضعیف محمدرضا اخباری را روی ارسال ضربه ایستگاهی به گل اول برای نفتی‌ها تبدیل کرد. بعد از رسیدن به گل تساوی شاگردان مهاجری به تلاش خود ادامه دادند تا بتوانند کامبک‌شان مقابل تراکتور را تکمیل کنند.

رضا دهقانی که فصل گذشته در تراکتور حضور داشت و روی گل اول تیمش در مسابقه امشب نقش‌آفرین بود، درخشش خود به عنوان بازیکن تعویضی را تکمیل کرد و پاس حسین شنانی را با شلیکی دیدنی روانه دروازه تراکتوری‌ها کرد تا در نیمه مربیان ورق مسابقه به سود نفت مسجدسلیمان بازگردد. شاگردان بردیف بعد از ناکامی در حفظ پیروزی، آرایشی تهاجمی به خود گرفتند تا در دیدار خانگی امروز بتوانند مقابل نفت امتیاز کسب کنند.

محمد عباس‌زاده که گل اول تراکتوری‌ها را به‌ثمر رسانده بود، با یک ضربه آکروباتیک دیدنی در دقیقه 83 روی ارسال ابوالفضل رزاق‌پور موفق شد برای دومین‌بار دروازه نفت مسجدسلیمان را باز کند تا مصاف پرگل شاگردان بردیف و شاگردان مهاجری به تساوی کشیده شود. عباس‌زاده روز رویایی خود را در ترکیب تراکتوری‌ها تکمیل کرد و در دقیقه 90 ارسال سجاد دانایی را به تور دروازه نفت مسجدسلیمان دوخت تا هم صدرنشین جدول گلزنان لیگ شود و هم 3 امتیاز مهم مسابقه امروز برابر نفت را به حساب تیمش واریز کند.

تراکتور تبریز با برتری به‌دست آمده در دیدار امروز که پرگل‌ترین بازی هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران بود، به چهارمین پیروزی‌اش در لیگ بیست‌ودوم رسید و شاگردان قربان بردیف با صعودی 3 پله‌ای در جدول توانستند با 14 امتیاز در موقعیت پنجم جدول قرار گیرند. نفت مسجدسلیمان هم با قبول چهارمین شکست پیاپی به روزهای بحرانی‌اش در لیگ بیست‌ودوم ادامه داد و شاگردان مهاجری با 5 امتیاز و تفاضل گل 10- در جایگاه سیزدهم جدول باقی ماندند. شاگردان بردیف در هفته دهم لیگ برتر فوتبال ایران، پنجشنبه 28 مهرماه باید در اصفهان مقابل سپاهان قرار گیرند و نفت مسجدسلیمان هم جمعه 29 مهرماه در خانه میزبان مس رفسنجان خواهد بود.

فرار شاگردان «رحمتی» از جمع پایین‌جدولی‌ها

آلومینیوم اراک با هدایت مهدی رحمتی روند سینوسی در لیگ بیست‌ودوم داشته و شاگردان رحمتی با انگیزه گذراندن سومین بازی متوالی بدون شکست و البته فاصله گرفتن از جمع قعرنشین، امروز در خانه مقابل مس کرمان قرار گرفتند. مسی‌ها برای پایان دادن به طلسم 6 هفته‌ای خود راهی جز کسب پیروزی مقابل آلومینیوم اراک نداشتند تا بتوانند هم طلسم‌شکنی کنند و هم به روزهای بحرانی خود پایان دهند.

سفیدوسبزپوشان اراکی مسابقه امروز را بهتر از حریف خود آغاز کردند. اشتباه حسین پورحمیدی بهترین موقعیت گلزنی را در اختیار مسی‌ها قرار داد اما شروین بزرگ در دقیقه 11 نتوانست از موقعیت به‌دست آمده بهره ببرد و دروازه آلومینیوم بسته ماند. محمود قائدرحمتی هافبک باتجربه آلومینیوم در دقیقه 15 دروازه مس را هدف قرار داد و توانست گل اول مسابقه را به سود شاگردان رحمتی رقم بزند. قائدرحمتی به درخشش خود در ترکیب اراکی‌ها ادامه داد و در دقیقه 30 توانست سازنده گل دوم تیمش باشد و با پاس او، علیرضا نقی‌زاده اختلاف را به 2 گل رساند تا بازیکنان آلومینیوم با خیالی آسوده به رختکن بروند.

فرزاد حسین‌خانی سرمربی مس کرمان بعد از شکست یک‌نیمه‌ای تیمش در نیمه دوم سعی کرد تا با تعویضی‌های خود جریان بازی را به سود آلومینیوم تغییر بدهد اما خط دفاعی آلومینیوم نمایش کم‌نقصی را از خود نشان داد. شاگردان مهدی رحمتی به خوبی از برتری 2 گله خود در نیمه دوم حراست کردند و حتی این فرصت را هم داشتند که بر شمار گل‌های خود بیفزایند اما درخشش حسین شهریاری در خط دروازه مس باعث شد تا اختلاف 2 تیم در نیمه دوم، 2 گل باقی بماند تا با گلزنی قائدرحمتی و نقی‌زاده، آلومینیوم 3 امتیاز دیدار امروز برابر مس کرمان را به‌دست آورد.

آلومینیوم اراک با به‌دست آوردن 3 امتیاز خانگی مسابقه امروز توانست در جدول رده‌بندی 12 امتیازی شود و شاگردان رحمتی به رتبه نهم جدول صعود کردند. مس کرمان هم برای هفتمین هفته متوالی ناکام در کسب پیروزی بود تا شاگردان فرزاد حسین‌خانی با 6 امتیاز در جایگاه چهاردهم باقی بمانند تا هر 4 تیم قعرنشین لیگ بیست‌ودوم با شکست به کار خود در هفته نهم لیگ برتر پایان بدهند.

بازگشت زودهنگامِ ملوان به تنظیمات کارخانه!

مازیار زارع و شاگردانش در تیم ملوان بندرانزلی در حالی لیگ بیست‌ودوم را آغاز کردند که نتوانستند برخلاف تصورات شروع موفقی داشته باشند و قعرنشین رقابت‌ها شدند. ملوانی‌ها هفته گذشته با عبور از سد صنعت‌نفت از قعر جدول فاصله گرفتند و امروز در تهران به دنبال آن بودند تا بتوانند با کسب دومین برد متوالی از منطقه قرمز جدول خارج شوند. آن‌سوی میدان بنفش‌پوشان تهرانی با هدف کسب دومین برد متوالی و رسیدن به میانه‌های جدول با هدایت ساکت الهامی به میدان آمده بودند.

حسین زیاری مسئولیت داوری نبرد شاگردان ساکت الهامی و مازیار زارع را برعهده داشت و 2 تیم از ساعت 16 در ورزشگاه پاس‌قوامین تهران مقابل هم صف‌آرایی کردند. بازیکنان هوادار نیمه اول را بهتر از ملوان آغاز کردند اما نمایش خوب ایمان صادقی در خط دروازه ملوان باعث شد تا حملات بنفش‌پوشان راه به جایی نبرد. شاگردان زارع در دقایق پایانی نیمه اول توانستند روی دروازه هوادار خطرآفرین باشند اما ضربات آن‌ها راهی در چارچوب دروازه حریف نداشت تا نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان برسد.

هوادار به مانند نیمه اول در نیمه دوم هم کارش را با چند حمله نافرجام آغاز کرد تا این‌که روی یک ارسال ضربه کرنر و چند رفت و آمد توپ، سرانجام صائب محبی در دقیقه 64 موفق به گلزنی شد تا بنفش‌پوشان تهرانی در خانه از حریف خود پیش بیفتند. بعد از گلزنی محبی، ملوانی‌ها که به دنبال کسب امتیاز در این مسابقه بیرون از خانه بودند حملات پردامنه‌ای روی دروازه هوادار انجام دادند.

میلاد فراهانی دروازه‌بان باتجربه هوادار با چند واکنش زیبا مانع از فروپاشی دروازه تیمش شد و روی یک ضدحمله سرعتی بابک مرادی ناکام در به‌ثمر رساندن گل دوم هوادار بود تا مصاف 2 تیم هوادار تهران و ملوان بندرانزلی با برتری یک‌گله شاگردان ساکت الهامی خاتمه یابد.

هوادار با این 3 امتیاز خانگی موفق شد دومین برد متوالی‌اش را به‌دست آورد و با 11 امتیاز به رتبه دهم جدول صعود کرد. ملوان بندرانزلی هم با 5 امتیاز و تفاضل 5- در جایگاه پانزدهم باقی ماند. بنفش‌پوشان تهرانی در هفته دهم لیگ برتر، جمعه 29 مهرماه باید به مصاف پیکان بروند و ملوان بندرانزلی هم در دیداری حساس، پنجشنبه 28 مهرماه در خانه پذیرای پرسپولیس خواهد بود.

در پایان هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران، پرسپولیس با 18 امتیاز و تفاضل 5+ صدرنشین رقابت‌هاست و استقلال با 18 امتیاز و تفاضل 4+ نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده شاگردان یحیی گل‌محمدی است. سپاهان اصفهان با 16 امتیاز و گل‌گهر با 15 امتیاز در رتبه‌های بعدی حضور دارند. در قعر جدول هم صنعت‌نفت آبادان با 5 امتیاز و تفاضل 7- قعرنشین رقابت‌هاست و ملوان بندرانزلی با 5 امتیاز و تفاضل 5- و مس کرمان با 6 امتیاز دیگر تیم‌های پایین‌جدولی به شمار می‌آیند.

هفته دهم لیگ برتر فوتبال ایران پنجشنبه و جمعه هفته آینده (28 و 29 مهرماه) برگزار خواهد شد که در حساس‌ترین دیدارها پنجشنبه بیست‌وهشتم مهرماه پرسپولیس در انزلی میهمان ملوان است و جمعه بیست‌ونهم مهرماه هم آبی‌پوشان پایتخت در ورزشگاه آزادی تهران مقابل آلومینیوم اراک قرار می‌گیرند.