به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، شاید یکی از دلایل افزایش چالشهای راهداری و حمل و نقل عمومی جادهای در زمستان به فرسودگی و عمر زیاد ناوگان و ماشین آلات برگردد که گرانی قطعات و کمیابی آن مخصوصا در زمان تحریم به آن دامن میزند.
▪️سن بالای ناوگان و تجهیزات پاشنه آشیل راهداری
میانگین عمر ماشینآلات و تجهیزات راهداری در کشور بیش از ۲۵ سال است و تکنولوژی اکثر این ماشین آلات به ۳۰ سال و بیشتر میرسد و همین امر باعث هزینه نگهداری بالا و میزان بهرهوری پایین میشود که در استان کوهستانی مثل آذربایجانغربی موجب میشود که اداره راهداری فشار زیادی را برای نگهداری، بازگشایی و برفروبی از جادهها در فصل زمستان متحمل شود و نبود و نقص امکانات را با همت و زحمت و حتی جانفشانی کارکنان خود جبران نماید که اغلب در سراسر زمستانهای معروف آذربایجان در کوران برف و شرایط بحرانی با تلاشی طاقت فرسا و در شبهای سرد و یخبندان تا صبح و حتی روزهای متوالی مشغول بازگشایی جادهها و نجات مسافران گرفتار در برف هستند.
و این نکته لزوم افزایش بودجه و تخصیص تسهیلات ویژه را برای آذربایجانغربی دو چندان میکند که حداقل بتواند به استاندارد نسبی میانگین عمر ده سال ناوگان و ماشین آلات نزدیک شود .
بررسیها در سطح کشور نشان میدهد که ماشینآلات راهداری به خصوص نمکپاشها قدیمی و از رده خارج هستند و نمک و شنپاشی به صورت دستی از سوی راهداران انجام میشود . شاید در برخی از استانها که سردسیر نیستند و زمستان و بارندگی چندانی را تجربه نمیکنند این امر معضل بزرگی نباشد اما در اقلیم و شرایط آذربایجان، یک معضل و چالش بزرگ محسوب می شود .
▪️وزارت راه از زمستان سخت راهداری آذربایجان غافل نشود
معمولا دراستانهای برفگیر، برای هر ۱۰ کیلومتر جاده یک دستگاه ماشین برف روب وجود دارد که سازمان راهداری در صورت بروز سرما و یخبندان فراتر از حد نرمال و پیشبینی شده با کمبود تجهیزات به خصوص برای راههای روستایی مواجه میشود. وجود روستاهای پراکنده و زیاد در آذربایجانغربی و شرایط بحرانی از قبیل مسدود شدن راه روستاها و نشست برف سنگین بر روی خانهها که گاهی به حد مدفون شدن در برف میانجامد یکی دیگر از دلایلی است که باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور ، توجه ویژهای را به آذربایجان غربی نشان دهد.
▪️امنیت جادهها در گرو حاضریراقی راهداری استان
یکی از رسالتهای مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای آمادهسازی و آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطراری برحسب جغرافیایی است که درآن اقلیم قرار گرفته است .
معمولا در آذربایجانغربی، برفی و بورانی، مسدود یا لغزنده و یخ زده بودن جادهها درماههای زمستان، عامل بالقوه خطر برای حوادث جادهای و سوانح و تصادفات است. بنابراین هر قدر اداره راهداری استان از امکانات بهتر و نفرات بیشتری برخوردار باشد این حوادث و سوانح به حداقل خود خواهد رسید.
از آنجا که در بحث ناوگان حمل و نقل ، پیشگیری بهترین و کم هزینه ترین درمان است، رفع فرسودگی، جایگزینی و جلوگیری از احتمال لزوم تعمیرات اضطراری و خرابی وسایل نقلیه و ماشین آلات راهداری و آماده و حاضر به یراق نگهداشتن راهداری، کاملا ضروری به نظر می رسد.
جادههای برفی ویخ زده، وزش باد و بوران شرایط سختی را برای جادهها و مسافران و رانندگان ایجاد میکند و هیچ چیز مانند تجهیزات به روز و کارآمد و پرسنلی که از لحاظ شرایط جسمی و روحی در بهترین حالت ممکن باشند نمیتواند امنیت را در جادهها برقرار کند و اداره راهداری و حمل و نقل جادهای را برای ماموریت خود در گذر از گردنه سخت زمستان یاری کند .
▪️۹۰ درصد جابجایی بار و مسافر از طریق حمل و نقل جادهای
از آنجایی که در کشور ما بیش از ۹۰ درصد جابجایی بار و مسافراز طریق حمل و نقل جاده ای انجام میشود، تامین یک خدمت رسانی ایدهآل از طریق عملیاتهای موثر و درست راهداری با بالاترین ضریب ایمنی با حداقلترین هزینه جانی و مالی برای استفاده کنندگان از راه و مسافران جادهها بسیار ضروری به نظر میرسد .
این سطح خدمت در فصل زمستان در اثر عوامل جوی و طبیعی مورد تهدید قرار میگیرد ؛ لذا رفع مشکلات ناشی از نزولات برف و باران ،بروز بوران و کولاک و محدودیت دید و تامین ایمنی در طول راهها خصوصا در نقاط کوهستانی آذربایجان غربی ، برای راهداری و راهداران این استان به چالش بزرگی تبدیل می شود.
مجموعهای از عملیات راهداری زمستانی در طول زمستان بلند آذربایجان مشکلات و سختیهای زیادی را به وظایف راهداری و راهداران غیور استان اضافه می کند.
*تضیع اجر راهداران و بهای زندگی درجاده های تاریک
همانقدر که در راهداری زمستانی باز بودن راه ها و آمادگی تجهیزات و نفرات اهمیت دارد، تأثیر روشنایی شبانه در جاده ها در کاهش حوادث رانندگی نیز نباید فراموش شود، هر قدر هم که راهداری و راهداران جانفشانی کنند هیولای مخوف جاده های تاریک اگر در کمین باشد، قربانیان زیادی را خواهد گرفت و جانهای گران بهای زیادی را به مسلخ تقدیر کور خواهد کشاند .
اگر این ماجرا درست باشد که بسیاری از راههای بین شهری، شب هنگام برق و روشنایی ندارند که متاسفانه هست چه بسا اجر و از جان گذشتگی راهداران ضایع شود و راه امنیت جاده ها به بن بست برسد.
▪️آمادگی راهدارخانههای آذربایجانغربی برای فصل زمستان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی از آمادگی راهدارخانههای آذربایجانغربی برای فصل زمستان خبر داد.
ایرج دستنشان، با تاکید بر اینکه راهداری استان با اجرای پروژههای گسترده ساخت و بهسازی راهدارخانهها، بهطور جدی در آمادهسازی زیرساختهای راهداری برای فصل زمستان گام برداشته است افزود: عملیات گسترده ای برای احداث، بهسازی و تعمیر ۱۸ راهدارخانه در محورهای مواصلاتی استان صورت گرفته است.
وی اذعان کرد: راهدارخانهها به عنوان پایگاههای استقرار نیروهای راهدار و ماشینآلات و همچنین انبارهای نمک و شن، نقشی کلیدی در نگهداری و بازگشایی مسیرهای مواصلاتی استان دارند.
ایرج دستنشان تصریح کرد: با توجه به کوهستانی بودن آذربایجانغربی و شرایط سخت زمستانی، این پایگاهها برای اجرای عملیات برفروبی و نمکپاشی در مسیرهای اصلی و فرعی اهمیت حیاتی دارند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی افزود: اداره کل راهداری استان احداث و تجهیز راهدارخانهها را در نقاط حساس و پرخطر جادهها به عنوان اولویت کاری خود قرار داده تا در شرایط بحرانی زمستانی پاسخگویی سریعتری داشته باشد و از بسته شدن جادهها جلوگیری کند.
ایرج دستنشان عنوان کرد: این پروژهها با هدف تقویت زیرساختهای جادهای و ارائه خدمات مناسب به مسافران و رانندگانی که در فصول سرد با چالشهای جوی و بسته شدن جادهها مواجه میشوند، در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی گفت: عملیات احداث و بهسازی راهدارخانههای بینراهی در شهرستانهای ارومیه، پیرانشهر، تکاب، چالدران، خوی، سلماس، نقده، مهاباد و بوکان با تخصیص اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد ریال در حال انجام است.
وی تصریح کرد: این اقدامات بهگونهای برنامهریزی شده تا در سریعترین زمان ممکن خدمات امداد و کمکرسانی به مسافران و در راهماندگان به بهترین شکل ممکن ارائه شود.
دستنشان بیان کرد: راهدارخانههای جدید با هدف تقویت ظرفیت امداد و نجات جادهای در استان ساخته میشوند و تجهیزاتی همچون محل استقرار ماشینآلات، محل نگهداری شن و نمک برای یخزدایی و امکانات رفاهی برای کارکنان راهداری در آنها پیشبینی شده است.
وی همچنین با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژهها، عنوان کرد: بسیاری از راهدارخانهها با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به صورت موقت تحویل شدهاند.
دستنشان بیان کرد: در این بازه زمانی، تعمیر و بهسازی آشیانه ماشینآلات و انبارهای ذخیره شن و نمک در اولویت قرار گرفته و با اختصاص اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال برای این منظور، گامی مهم در راستای بهبود شرایط آمادهسازی و خدمات جادهای برداشته شده است. این انبارها در فصول برفگیر سال به دلیل ذخیره نمک و شن نقش مهمی در تسهیل عملیات راهداری خواهند داشت.
خبرنگار فیروزه خاوه
جلسه بررسی طرح مطالعاتی پروژه ایجاد بازارچه صنایعدستی در محل ساختمان قدیمی دنیای بازی ارومیه برگزار شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با تاکید بر برخوردهای قاطع این شرکت با متخلفان و استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز،از تشدید برخوردها خبر داد و گفت: قطع دائمی انشعاب برق محل وقوع تخلف استفاده از ماینر غیرمجاز، تنها یکی از جریمه هایی است که برای متخلفان در نظر گرفته شده است.
دبیر جشنواره ابوذر آذربایجان غربی گفت: ششمین جشنواره رسانهای ابوذر استان با پذیرش آثار رسانه ای از دو هفته پیش آغاز شده است.
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای آذربایجان غربی از افتتاح آسفالت و بهسازی ۱۵کیلومتر از راههای روستایی شهرستان شوط خبر داد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه