رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مجلس

فصل پنجم به موضوع اعلام داوطلبی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز ، بر اساس ماده ۵۳ داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع ثبت نام به وسیله وزارت کشور به سامانه الکترونیکی که وزارت کشور جهت ثبت نام اعلام کرده است مراجعه کرده و ضمن تکمیل پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی مدارک و گواهینامه های مربوط را بارگذاری و شناسه رهگیری اخذ نمایند.
بر اساس تبصره ۵ وزارت کشور موظف است در خصوص نحوه اجرای حکم این ماده از طریق رسانه های گروهی به عموم مردم اطلاع رسانی کرده و فرمانداران و بخشداران نیز مکلفند به نحو مقتضی در حوزه انتخابیه خود اطلاع رسانی کنند.
در این دوره اخذ مدارک و اسنادی که از طریق استعلامهای الکترونیکی قابل دریافت هستند ممنوع است.
همچنین وزیر کشور موظف است حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۱۰ روز قبل از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده (۵۳) این قانون، دستور شروع فرایند انتخابات را صادر کند.
متقاضیان پس از صدور دستور شروع فرایند انتخابات باید ظرف هفت روز از طریق درگاه الکترونیکی واحد با مدیریت وزارت کشور، صدور گواهی و مدارک موضوع این ماده را از دستگاهها و مراجع ذی صلاح از جمله نهادهای زیر درخواست نمایند این دستگاهها و مراجع موظفند به شرح زیر حداکثر تا یکماه پیش از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده (۵۳) این قانون گواهیهای مربوط را صادر و به درخواست کننده تحویل دهند.
سازمان ثبت احوال کشور- وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی- مراکز مدیریت حوزه های علمیه- سازمان اداری و استخدامی کشور- دادستانی کل کشور- فرماندهی کل انتظامی و وزارت امور خارجه سازمان هایی هستند که حسب مورد باید به استعلامات مربوطه پاسخگو باشند.
در ادامه ماده ۵۸ تصریح کرده که وزارت کشور و شورای نگهبان به منظور بررسی سوابق داوطلبان در رابطه با شرایط مندرج در این قانون روزانه اطلاعات کامل ثبت نام داوطلبان را حسب مورد به مراجع ذی صلاح از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال کشور، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه قضائیه ارسال کنند. مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت ده روز نسبت به ارسال پاسخ در خصوص هر یک از افراد اعلام شده به صورت مکتوب و مستدل به همراه اسناد و مدارک اقدام نمایند پاسخ مراجع مزبور باید تنها ناظر به وجود سوابق در خصوص شرایط مذکور در قانون باشد.
در ادامه آمده است که وزارت کشور موظف است پس از وصول نتایج بررسی از مراجع مذکور در ماده (۵۸) مراتب را به فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه به نحو مقتضی اعلام نماید و فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه موظفند عیناً مدارک و نتایج بررسی را در جلسه مشترک هیأت اجرائی و هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه مربوطه مطرح نمایند.
بر اساس تبصره ماده ۶۰، رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس باید مستند به قانون و براساس مدارک و اسناد معتبر باشد.