رشد و ارتقاء سطح سلامت از اهداف نظام سلامت

کارشناس نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو به مناسبت روز جهانی شیر گفت: روز جهانی شیر توسط سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) وابسته به سازمان ملل پیشنهاد شده و از سال ۲۰۰۱ هر سال در اول ژوئن جشن گرفته می‌شود تا در آن به اهمیت شیر به‌عنوان یک غذا در سطح جهان تأکید شود.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، فرزانه رحمان پور گفت: در این روز فرصتی پیش می‌آید که فعالیت‌های مرتبط با صنعت شیر مورد توجه مردم قرار گرفته و آگاهی آن‌ها در مورد شیر به‌عنوان بخشی از یک جیره متوازن روزانه و اهمیت صنایع لبنیات تأکید شود.

شیر یک فراورده کشاورزی با منشأ طبیعی و باارزش غذایی بالا است. بشر از زمان اهلی شدن دام‌ها به مصرف شیر پرداخته است.

شیر حاوی پروتئین‌های باارزش، لیپیدهای سالم، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی کلسیم، روی، منیزیم، فسفر، ید، آهن، پتاسیم، ویتامین‌ها (فولات، ویتامین A، ویتامین D، ریبوفلاوین، ویتامین 12 B) و به عبارتی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد هر لیوان شیر گاو (۲۵۰ میلی‌لیتر) حدود ۳۱۵ میلی‌گرم کلسیم است و ۲۲ تا ۲۹ درصد نیاز روزانه کلسیم فرد را تامین می‌کند.

کلسیم یک ماده مغذی مهم برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی قوی، بهبود حرکت عضلات و سیگنال‌های عصبی است. تولیدکنندگان، شیر را با ویتامین D، یکی دیگر از مواد مغذی که برای سلامت استخوان‌ها مفید است، غنی و عرضه می‌کنند.

وی گفت: شیر، منبع غنی از پروتئین باکیفیت بالاست و تمام اسیدهای آمینه ضروری را شامل می‌شود. از جمله خواص مصرف شیر، تامین انرژی بدن است توجه داشته باشید که نام پروتئین شیر، کازئین است. این پروتئین نیاز به ۸ ساعت زمان دارد تا هضم شود. از همین‌ رو مصرف شیر می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز بدن برای هضم کازئین شود.

کارشناسان معاونت غذا و دارو با انجام بازدیدهای مستمر از واحدهای تحت پوشش بر روند تولیدات لبنی نظارت داشته تا همراستا در اهداف نظام سلامت که رشد و ارتقاء سطح سلامت است هم قدم باشند.