سایه شوم استانداران غیربومی بر سر آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی را می توان جز سیاسی ترین استان های کشور دانست، کما اینکه این استان با وجود هم مرز بودن با سه کشور باید در زمره استان های اقتصادی کشور قرار می گرفت، اما بواسطه سیاسی کاری چند سال گذشته در انتخاب استاندار و مدیران، همیشه در شاخص های فلاکت توانسته رتبه های بالای فلاکت را به خود اختصاص دهد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، استان آذربایجان غربی که در دور دوم دولت روحانی و دولت سیزدهم شهید رییسی از نعمت استاندار بومی محروم گشته بود، در انتخابات ریاست جمهوری برای دولت چهاردهم سنگ تمام گذاشت تا با حضور مسعود پزشکیان ارومیه ای در راس امور دولت بتواند از سایه شوم استانداران غیربومی که بر سر این استان غریب سایه افکنده است رهایی یابد.

شروع جدی سیاسی کاری و قوم گرایی در این استان با حضور محمد مهدی شهریاری در دولت دوم حسن روحانی شدت گرفت و شهریاری ترجیح داد تا بجای توسعه بخش های عمرانی و اقتصادی این استان محروم، تمام توان خود را صرف اهداف خاص جریان ایرانهشری ها نماید و ضربه سنگینی بر پیکره توسعه استان وارد نماید.

در حالی که انتظار می رفت سیاسیون و افراد و جریان های تاثیرگذار استان از دوره حضور شهریاری در این استان درس عبرت بگیرند و تمام تلاش خود را برای حضور استاندار بومی در دولت سیزدهم بکار بگیرند اما باز هم عدم یکدلی و هماهنگی سیاست مداران این استان و سهم خواهی های آنان همین شرایط را برای حضور یک استاندارغیر بومی و البته امنیتی در دولت سیزدهم را هم برای آذربایجان غربی فراهم کرد.

محمد صادق معتمدیان از کرمانشاه بر مسند استانداری تکیه زد و با وجود شوآف های رسانه ای که اوایل شروع خدمت خود آغاز کرده بود، با گذشت زمان نشان داد که دست کمی از شهریاری ندارد و مثال در بر روی همان پاشنه می چرخد را در ذهن ها تداعی کرد و شد آنچه نباید می شد و استان غریب ما باز هم در مسیر توسعه قرا نگرفت.

با به روی کار آمدن دولت چهاردهم و در راس آن یک رئیس جمهور ارومیه ای همه مردم استان انتظار دارند یک بومی سکان هدایت این استان را بعد از حضور دو استانداری غیربومی و البته ناتوان و ناکارآمد به دست بگیرد، اما انگار قرار نیست این نحسی که استان مار را فرا گرفته است به پایان برسد.

این روزها از پایتخت ایران خبرهای خوبی به گوش نمی رسد و نام علی اوسط هاشمی برای کسب جایگاه استانداری آذربایجان غربی مطرح است.

علی اوسط هاشمی از کردهای استان کرمانشاه، زاده سال ۱۳۳۷ در شهرستان سنقر، سیاست‌مدار اصلاح طلب ، معاون پیشین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سابقه چند سال استانداری در استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم را در سوابق کاری خود را دارد.

حضور یک کٌرد کرمانشاهی و فرد غیر بومی که هیچ شناختی از جغرافیای سیاسی، ظرفیت اقتصادی و شرایط اجتماعی مردم این استان ندارد را در هیچ شرایط نمی توان به فال نیک گرفت و از هم اکنون که زمزمه های حضور این فرد در استان شنیده می شود، تنش ها بالا گرفته است.

حال اینکه در این دولت که شعار وفاق ملی را با خود به یدک می کشد و سهم این استان در وزرای کابینه دولت چهاردهم هم به لطف حضور حلقه قدرت اصفهانی ها و یزدی ها و صد البته ایرانشهری ها صفر بوده است، یک استاندارغیربومی نیز نصیب این استان گردد، از همین الان باید فاتحه وفاق ملی را خواند.

آیا پزشکیان که به تک تک توانایی و کارآمدی سیاستمداران و مدیران بومی این استان آشنایی کامل دارد ، بار دیگر این این استان را تحویل افرادی خواهد تا بجای توسعه استان بازی های سیاسی و اهداف جریان ایرانشهری ها و … را پیش ببرند؟

مسعود پزشکیان خوب می داند آذربایجان غربی، همانطور که در انتخابات شرایط رابه نفع او تغییر داده است، به همان شکل هم می تواند برای او پاشنه آشیل شود و موج نارضایتی همشهریان و نادیده گرفتن مطالباتشان، برایش در ادامه راه دردساز شود.

پزشکیان خوب میداند که اینجا شرایطش با سایر استان ها فرق دارد و یک انتصاب و انتخاب اشتباه می تواند حاشیه های فراوانی برای دولت او ایجاد کند، چرا که او از هر کس دیگری شرایط حساس آذربایجان غربی را درک می کند.

آقای پزشکیان ما از شهریاری و معتمدیان و اطرافیانش؛ انتظار دلسوزی برای این استان محروم را نداریم، اما از شما انتظار داریم، خواهیم داشت و شما باید و باید و باید پاسخ اعتماد این مردم و مطالبه استاندار بومی را لبیک بگویید.