سد ارس، فرصتی بیش از ۵۰ ساله برای رونق گردشگری و توسعه پلدشت که هدر رفته است!

سد ارس، در 35 کیلومتری شهر پلدشت آذربایجان غربی بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، احداث سد ارس به صورت مشترک توسط ایران و شوروی سابق در سال ۱۳۴۶ آغاز شده و پس از چهار سال در سال ۱۳۵۰ افتتاح شده و بهره برداری از آن آغاز شد.

در دریاچه سد ارس دارای انواع زیادی از ماهیان آب شیرین می‌باشد و از نظر توریستی و ماهیگیری جایگاه خوبی دارد اما استفاده چندانی از آن نمی شود.

گزارش ما حاکی هست که نظارت بر سد و تاسیسات فنی آن بر عهده سازمان آب آذربایجان شرقی هست در حالیکه سد ارس در محدوده تحت مدیریت منطقه آزاد ماکو می باشد.

 

سد ارس با امکان تبدیل شدن به سایت گردشگری و ماهی گیری

دریاچه سد ارس با توجه با ویژگی های آب شیرینی که دارد محل مناسبی برای تکثیر ماهی می باشد.

از ماهی هایی که در حال حاضر در سد ارس موجود است می توان به نژادهای اسبله یا گربه ماهی، سوف، ماش ماهی، زردپر، کپور فیتوفاگ یا کپور نقره ای اشاره کرد.

این سد با توجه به امکان پرورش ماهی های مختلف قابلیت تبدیل شدن به منطقه گردشگری و ماهی گیری را دارد که البته بیش از ۵۰ سال از عمرش را گذرانده است.

شاید بتوان گفت قرار گرفتن سد ارس در منطقه مرزی یکی از عوامل محدودیت آن در سال های گذشته بوده است که به گفته اهالی منطقه پلدشت با تاسیس منطقه آزاد ماکو، می توانست این تهدید به فرصت تبدیل شود که متاسفانه با فعالیت بیش از ده ساله منطقه آزاد ماکو این مورد محقق نشده است.

نبود امکانات رفاهی و گردشگری در سد ارس

در کناره سد ارس کمپی تاسیس شده است که امکانات رفاهی خاصی ندارد. این کمپ در اختیار بخش خصوصی بوده و دارای تعدادی آلاچیق و قایق و سوپرمارکت و کبابی.

این گزارش می افزاید که مزایده کمپ ارس که در محدوده پلدشت است از طریق سازمان آب آذربایجان شرقی انجام گرفته و نظارت آنجا را هم در اختیار دارند در حالیکه سد ارس در محدوده استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

منطقه آزاد ماکو با توجه به قرار گرفتن سد ارس در محدوده این منطقه می تواند در امور این سد دخالت کرده و مدیریت آنرا بر عهده بگیرد که تاکنون هیچگونه هزینه و سرمایه گذاری در سد ارس انجام نداده و همیشه در حد حرف جلو رفته است.

ماهی گیری که یکی از قابلیت های سد ارس می باشد و ماهی های صید شده این سد از شهرت خوبی برخوردار هست از طریق تعاونی های موجود در پلدشت انجام‌ گرفته و در فصل های معین این ماهیگیری ها مجاز است.

گزارش ما حاکی هست که دلیل عدم رونق گردشگری منطقه سد ارس به عواملی نظیر وضعیت بد جاده دسترسی سد ارس از طرف پلدشت که خیلی اسفناک است، عدم ایجاد مراکز تفریحی و اقامتی مناسب و دارای امکانات اقامتی در محدوده کمپ ارس، عدم تبلیغات و شناساندن کمپ ارس از سوی سازمان های متولی، عدم برگزاری جشنواره های محلی یا جشنواره ماهیگیری در کنار ارس را برشمرد.

شایان ذکر هست که مدیریت ضعیف منطقه آزاد ماکو در حوزه توسعه گردشگری منطقه و استفاده از پتانسیل هایی نظیر سد ارس در دهه اخیر را می توان مهم ترین دلیل مشکل سد ارس و توسعه گردشگری در آن دانست که امید هست مدیریت جدید منطقه در این خصوص مسئولیت پذیرتر عمل نماید.

امیریان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو چند روز پیش طی سخنانی سد ارس و حاشیه آنرا منطقه ای مناسب و ظرفیت بالقوه برای گردشگری عنوان کرده و در تایید این گزارش تاکید کرده که مدیریت منطقه آزاد ماکو تاکنون نتوانسته از این قابلیت طبیعی استفاده نماید اما برای اجرایی کردن آن برنامه دارد.

ما هم منتظر اجرای وعده های مدیران منطقه آزاد ماکو هستیم، این گوی و این میدان!

گزارش از هادی نقی زاده