سفر دورنالار از آذربایجان‌غربی به مقصد سیبری آغاز شد

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: هزاران درنای مهاجر با گرم شدن هوا و فرا رسیدن بهار، تالاب‌های استان را به مقصد مناطق سردسیر سیبری و عرض‌های شمالی ترک ‌می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، عزیز عطایی افزود: دورناها، مرغابی و سایر پرندگان مهاجر که برای زمستان گذرانی به تالاب‌های این استان سفر کرده بودند، اکنون در حال بازگشت به عرض‌های شمالی و در نهایت سیبری هستند.

وی با بیان اینکه شرایط دمایی استان در مهاجرت پرندگان تاثیر گذار است، اظهار کرد: این استان کریدور مهاجرتی پرندگان بوده و این مهاجرت تا پایان فروردین ادامه دارد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تالابهای ارومیه، نقده و خوی اغلب میزبان این پرندگان زیبا هستند، ادامه داد: این پرندگان تحمل گرمای هوا را ندارند به همین دلیل امسال زودتر مهاجرت خود را به عرض‌های شمالی آغاز کرده اند.

وی با بیان اینکه مرغابی، اردک سانان و دُرناها عمده ترین پرندگان مهاجر پاییزی به استان هستند، ادامه داد: این استان در کریدور مهاجرتی این گونه‌ها قرار دارد و در پاییز تعدادی از این پرندگان به سمت مناطق شمال آفریقا، جنوب اروپا و اروپای مرکزی پرواز می‌کنند.

عطایی اضافه کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.