شعار “توسعه فرهنگ شهری” در اورمیه، ابزار دیگری برای قدرت/هیچ شهری بدون مشارکت شهروندانش توسعه نمی یابد

حنای شما مسئولین مخصوصا آقایان شورای شهر دیگر برای ما رنگی ندارد.ما عادت کردیم به معاهدات و قراردادهایی که عملا فقط به نفع یک طرف معامله(خودتان) هست و هدف شما چیزی جز معطل کردن ملت نیست. ملت فهیم اورمیه را با این ابزارها فریب ندهید. از شما نه تنها به خاطر عمل نکردن به شوهای تبلیغاتی خود بلکه در بسیاری از مسائل این استان گله مندیم. چوب حراج بر اعتبار و شان والیبال این شهر زدید.شهری که پایتخت والیبال آسیا می باشد در فصول گذشته جایگاهی بهتر از رتبه دوازدهم کسب نکرده است.

زندگی در این شهر کم کم تبدیل به یک مشت مقررات دسته جمعی و عمومی و علنا به صورت ماشینی شده است.مقرراتی خارج از چارچوب قوانین و صرفا برای گذراندن امورات شخصی.مسئولین این استان در انتخاب ابزارهای خود در جهت پیشبرد اهداف شخصی خود تا کنون بسیار موفق ظاهر شده اند و با نفوذ دایمی در افکار و اذهان مردم به وسیله تبلیغ راه عبور خود به مراحل بعدی خود هموار کرده اند.آنها به جای مردم درباره آرا و عقاید آن ها و تمایلات و آرزوهایشان در نحوه تنظیم روابط اجتماعی اقدام می کنند.

فرهنگ صنعتی،انسان وابسته به خود را، برای قربانی کردن فربه می کند.به او اجازه انتخاب کردن می دهد.او را با انواع وسایل ارتباطی جمعی سرگرم می کند و به وسیله همین وسایل به فکر و سلوک و رفتار او شکل می دهد و او را رهبری می کند.این انسان فربه زیاد کار می کند و سرموقع رای می دهد و در زمان معین به جبهه می رود و کشته می شود و یا با دست و پای بریده باز می گردد.

سخنم با شما شورای محترم شهر و شهرداریست ….آقایان! شهر با شعار و نمایش و عکس های یادگاری مسئولین مدرن نمی شود.شهر مدرنیزه نه تنها مفهوم تکنولوژیکی بلکه توسعه واحد اجتماعی و اقتصادی ست.تنها یک پدیده شهری نیست بلکه جنبش ملی و جهانیست. شهر هوشمند  و مدرن یک تکامل است.شهر هوشمند جایگزین ساختارهای فیزیکی نیست، بلکه هماهنگی بین دنیای واقعی و مجازیست.

بوی انتخابات که می رسد شما انگار بیش از حد جو گیر می شوید و وعده های تبلیغاتی خود را از سر می گیرید با عنواین مختلف:  اورمیه شهر سبز ۱۴۰۴٫ اورمیه ۲۰۲۰

به راستی برای اورمیه ۲۰۲۰ چه کارهایی انجام داده اید مهندس؟! در دوره های قبل( شهرداری دوره قبل) فرموده بودند: ۷۰ درصد از پروژه های عمرانی  و معماری این شهر تکمیل شده است…!!!  ۷۰ درصد پیشرفت را در کجای شهر مشاهده کنیم؟در مسیرهای منتهی به جاذبه های شهر؟! که حتی از حداقل امکانات رفاهی ممکن محروم اند.یا در داخل شهر؟! که ناوگان حمل و نقل شهری؛ این افق سبز را تیره کرده اند؟! اصلا تعریف شما از این عناوین چیست؟! ( طرح یادمان جیلولوق پیشکش شما..!!!!!)

به نظر من بهتر است وضعیت فعلی موجود در اورمیه را بهبود ببخشید تا اینکه شعار چشم اندازهای هزار ساله بدهید.

به جرات می توان گفت که هیچ کدام از جاذبه های توریستی این شهر حداقل امکانات رفاهی را ندارند.دریغ از یک سطل آشغال.احتمال میدهم این همان ۳۰ درصد باقی مانده کار شماست.تله کابینی که سالیان سال است در سایه بی مهری شما و امثال شما به حال خود رها شده است.گویا این نیز جزو ۳۰ درصد باقی مانده ی افق شماست. ملت فهیم اورمیه را با این ابزارها فریب ندهید.

از شما نه تنها به خاطر عمل نکردن به شوهای تبلیغاتی خود بلکه در بسیاری از مسائل این استان گله مندیم. چوب حراج بر اعتبار و شان والیبال این شهر زدید.شهری که پایتخت والیبال آسیا می باشد در فصول گذشته جایگاهی بهتر از رتبه دوازدهم کسب نکرده است.

نگاه ابلهانه رایج به فرسودگی شهری و تمنای انجماد شهرها در گذشته های ناخوشایند خود، به واقع هیچ نیست مگر زمینه سازی برای “گردشگری فقر” تا گروهی به طور موقت گاهی بیایند و شهر فرسوده و منجمد را نگاه کنند لذتی موقت و گذرا ببرند…بخورند…دستگیر شوند…و خدارو شکر کنند که مجبور نیستند در چنین وضعی زندگی کنند.اینان از نگاه کردن به این فرسودگی و جاماندگی از توسعه، لذتی هیستریک میبرند و با قیافه های خیر خواهانه درباره موضوع مزخرف و غیرانسانی و ابلهانه ای همچون باز آفرینی شهر گفتگو می کنند تا گردشگری فقر را رونق دهند.

اگر امروز به دنبال توسعه هستیم باید در پی انسان های توسعه یافته از نظر فرهنگی و اجتماعی باشیم.لذا قائدتا در برنامه ریزی های آینده شهری، باید نقش فرهنگ عمومی بیشتر مورد توجه باشد…باتوجه به اینکه ابعاد توسعه فرهنگی وسیع و پیچیده است لذا دستیابی به آن در مدت کوتاه اتفاق نمی افتد.

نکند کار کسی بهر کسی…

قد بال مگسی…

تو عبت در پی فریادی و بنگ و جرسی

 

نویسنده: اکبر سعادت