گفتگو با معلم منتخب استان آذربایجان غربی؛

شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان؛ اولویت معلم منتخب استان آذربایجان غربی

معلم منتخب استان آذربایجان غربی می گوید: همواره ایجاد محیط پویا و مشارکت دادن دانش آموزان در امر تدریس را مورد توجه قرار داده ام و در این بین استعدادهای مختلفی در زمینه گویندگی، دوبله، تولید محتواهای برتر دانش آموزی و مجری گری و ورزشی شناسایی و به مراکز مربوطه معرفی کرده ام.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، رقیه ایرجی، معلم منتخب جلوه های ویژه معلمی استان آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۱ است که به همین مناسبت با وی مصاحبه ای ترتیب داده‌ شد و مشروح مصاحبه وی در زیر آورده شده است.

نام و نام خانوادگی: رقیه ایرجی

محل سکونت: استان آذربایجان غربی، شهرستان خوی

محل تدریس: دبیرستان شاهد تربیت (دوره دوم متوسطه)

سابقه تدریس: ۲۶ سال

  1. فعالیت های ویژه ای که تاکنون انجام داداید؟ اینجانب در طول چندین سال اخیر با برگزاری کلاس های آموزشی برای همکاران و همچنین آموزش آنلاین و حضوری در خصوص آموزش طراحی و ساخت پوستر، تولید محتوا، و نیز اقدام به برگزاری جشنواره سفیران سلامت برای اولین بار در سطح شهرستان و اجرای یلدای فاطمی فعالیت داشتم.

  1. عناوین و افتخارات کسب شده؟
    کسب عنوان معلم نمونه منطقه ای سالهای ۹۶ و ۱۴۰۰ منطقه و همچنین امسال(۱۴۰۱) که افتخار داشتم به مرحله کشوری راه پیدا کنم.

 

  1.  فعالیت ویژه ای که به دلیل آن معلم منتخب استانی شده؟
    بنده حین تدریس سالهای قبل متوجه شدم، دانش آموزان، به کلیپ ها و محتواهای ارسالی خیلی توجه نمیکنند، به همین دلیل، تصمیم گرفتم مواد درسی و آموزشی رو در قالب پوسترهای آموزشی و تصویری تدریس کنم چرا که از این طریق یادگیری برای آنان بهتر و ملموس تر بود. همچنین از نرم افزارهای بازی جهت آموزش تکنیک های ورزشی استفاده نمودم. از بیشترین تعداد دانش آموزان در زمینه های مختلف جهت بکارگیری در امر تدریس و مشارکت آنان استفاده کردم. در این بین استعدادهای مختلفی در زمینه گویندگی، دوبله، تولید محتواهای برتر دانش آموزی و مجری گری و ورزشی شناسایی و به مراکز مربوطه معرفی کردم.

  1. توصیه ها و انتقال تجربیات معلمی خود برای معلمان جوان؟
    معتقدم جهت تشویق و ترغیب همکاران جوان باید به شکل عینی و در عمل نشان دهیم که به ارزش و کار معلمان بها داده میشود. مثلا با رسانه ای کردن، تقدیر و تشویق در همایش های مختلف و یا هنگام تعامل در جلسات تخصصی نوآوری ها و خلاقیت ها و تجربیات خودمان را در اختیار همکاران جوانتر قرار دهیم تا آنان نیز تشویق و ترغیب شوند. از سوی مسئولین اداری منطقه و استانی مورد توجه و تشویق قرار گیرند. از تمام پتانسیل همکاران جوانتر بیشترین استفاده را در عرصه های مختلف بکار گیریم تا حس با ارزش و مفید بودن را در آنان برجسته و برای سالهای آتی دارای معلمان توانمند و با دانشی باشیم.  

  1. توصیه های خود به مسئولان آموزش و پرورش در حوزه های آموزشی، تربیتی، اجرایی را بیان نمائید؟
    با توجه به شرایط چند ساله اخیر که بستر و فضای مجازی در اختیار همکاران و دانش آموزان و اولیا قرار دارد،می توان آموزش های لازم در تمامی زمینه های آموزشی، تربیتی و غیره را در هر زمان و با سرعت بیشتری انجام داد.بنابراین میتوان از این ابزار برای افزایش آگاهی قشر هدف و همچنین بازتاب عملکرد همکاران خلاق و مبتکر ویا ارائه موضوعات مختلف را انتقال داد.از مسئولین ذی ربط درخواست میکنم به با ارج نهادن به فعالیت های همکاران در حوزه ها و زمینه های مختلف بصورت مادی و معنوی آنان را به چرخه آموزش های پرمحتوا بازگردانند.

 

  1. چگونه می توان سایر معلمان را به انجام فعالیت های فوق برنامه و خداپسندانه ترغیب کرد؟
    مسئولین و متولیان امر آموزش میتوانند با کمی توجه به فعالیت های خارج از وظیفه همکاران در امور مختلف مانند تربیتی مشاوره ای امور خداپسندانه و خیرین آموزشی و تقدیر و تشکر از آنان در قالب جشنواره ها همایش ها و ارج نهادن به فعالیت های آنان و حداقل با یک لوح یادبود از همکارباعث دلگرمی و ادامه راهشان باشند و همچنین زمینه ای برای ورود و تشویق سایر همکاران شوند.

 

  1. فعالیت معلمان در حوزه های اجتماعی چه تاثیری در قضاوت جامعه در مورد معلمان دارد؟
    با توجه به اپیدمی کرونا وتحت فشار بودن معلمان، از طرف خانواده ها و جامعه، باعث از دست رفتن آرامش ذهنی و روحی روانی معلمان گردید و هرچند بیشتر افراد جامعه متوجه شدند که چگونه از آموزش فرزندان خود در منزل عاجز بودند اما همچنان مورد بی مهری تعدادی از افراد قرار گرفتند. در این بین معلمان میتوانند با استفاده از افزایش دانش وارتقاء مهارت های تدریسی و سواد رسانه ای خودشان نگاه جامعه را به سمت خود برگردانده و قضاوت مثبتی را از سوی جامعه کسب نمایند.

 

  1. آیا فعالیت ایثار و فداکاری معلمان به اندازه مناسبی در جامعه انعکاس می یابد، چه راه هایی برای انعکاس هر چه بیشتر جلوه های معلمی در جامعه پیشنهاد می دهید؟
    از نظر بنده آنچنان که باید و شاید فعالیت های بشردوستانه ای چون ایثار و فداکاری معلمان دیده نشده و ارزش داده نشده؛ و این بخاطر سهل انگاری مراجع ذی ربط در بازتاب مناسب هست. در حالیکه چنین امور انسان دوستانه و فرهنگ ایثار و غیره را باید در رسانه هایی چون صدا و سیما و فضای مجازی با شیوه های نوین رسانه ای کرد هر چند همین امر را در نشر عملکرد سایر ارگان ها مانند وزارت بهداشت یا محیط زیست و غیره بصورت برجسته تر شاهد هستیم.

 

  1.  تاثیر فعالیت هایتان بر جامعه دانش آموزی را چطور ارزیابی می کنید؟
    تاثیری که بنده به شخصه در رشته تدریس خودم متوجه شدم اینست که توانستم با استفاده از ابتکارات و خلاقیت های خارج از وظیفه و خود جوشم در انتقال مطالب علمی و دانشی در درس تربیت بدنی و همچنین تولید محتواهای مناسب برای تدریس هر مهارت توان علمی و عملی خود را در بخش غیر حضوری و حضوری به تمام دانش آموزانم موفق بوده و تاثیر بسیار مطلوبی در نگرش و یادگیری آنان داشته باشم.

 

  1. خاطره، تجربه و یا هر نکته که مایل به مطرح کردن آن هستید؟
    در این قسمت علاقمندم چند نکته را از طرف خودم و همکارانم در خصوص انتخاب معلمان نمونه و شیوه نامه مربوطه، به متولیان زحمت کش آموزش و پرورش عرض کنم:

۱_لطفا به هر استان سهمیه خاصی در بخش و مرحله کشوری اختصاص یابد؛ چرا که امکانات موجود در استان های مختلف برای تمامی معلمان شرکت کننده یکسان نیست.

۲_در بخش داوری لازم هست فرم های مخصوص تهیه و تدوین گردد تا در مراحل منطقه ای، استانی و کشوری برا اساس آن آیتم ها و بندهای مشخص همکاران شرکت کننده داوری شوند و نتایج آن در سامانه در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد تا هم همکاران گرامی توجیه شوند و هم داوری داوران عزیز خالی از حرف و حدیث باشد.

۳_و در پایان درخواست می نمایم در انتخاب معلم نمونه به رشته های مورد تدریس در مدارس بطور کل سهمیه ای داده شود زیرا داوری در دروس تخصصی یا دروس عملی نیاز به تخصص در آن درس دارد.

با تشکر از همه بزرگواران اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی