ضرورت نمادسازی برای ارومیه/ ارومیه را با کدام آثارش می شناسید؟

در دنیای امروز شهرها و تمدن ها را با آثارش می شناسند و می شناسانند. تاریخ و تمدن های گذشته می تواند معرف شهرهای امروزی باشد. این آثار هر قدر کهن تر باشند ارزش بیشتری داشته و منطقه و شهر را در معرض بازدید گردشگران قرار می دهند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، با توجه به افزایش همه ساله گردشگران داخلی و خارجی از کشورمان که منطقه آذربایجان و شهرهایی نظیر ارومیه را هدف بازدید خود قرار می دهند ما نیز نیازمند شناساندن مناسب داشته هایمان در این شهر با تاریخ و تمدن قدیمی هستیم.

البته که وجود این آثار تاریخی نعمت بزرگی برای شهر میزبانش محسوب می شود اما هدف از این نوشتار نمادسازی برای ارومیه با آثار و بناهای تاریخی اش می باشد.

در واقع هدف اصلی این یادداشت پیدا کردن پاسخی به این سئوال هست که ارومیه را با کدام یا کدامین آثارش می شناسیم؟

برای نمونه پاریس را با برج ایفل، استانبول را با ایاصوفیه و سلطان احمد، تبریز را با ارک و مقبره شعرا و بازارش می شناسند.

با مطالعه تاریخ آرومیه و کتاب مهم «ارومیه؛ از دیرینه زمان تا امروز» اثر تاریخی استاد پرویز عقلمند و یا سایر کتب تاریخی می توان آثاری با بیش از هزاران سال قدمت را یافت که برای معرفی این شهر و جذب گردشگر بسیار مغتنم است. از جمله این آثار می توان به چهار اثر کهن گوی تپه با تاریخی بیش از ۳۰۰۰ سال، کلیسای ننه مریم با قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال، بازار تاریخی ارومیه با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال و سه گنبد مربوط به دوره سلجوقیان با تاریخی ۸۰۰ ساله اشاره نمود.

بدون شک اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نقش اصلی در معرفی و شناساندن این چهار اثر باستانی و تاریخی ارومیه به گردشگران داخلی و جهانیان ایفا نماید. همچنین استانداری- فرمانداری و شهرداری ارومیه نیز سهم عمده ای را در معرفی ارومیه و آثار تاریخی آن می توانند بر عهده گیرند.

همچنی علاوه بر گوی تپه و آثار مفرغی منحصر به فردش قیل قمیش که متاسفانه در یکی از موزه های نیویورک جای گرفته، پیشنهاد می شود وزارت میراث فرهنگی برای برگرداندن و اعاده این آثار مهم تاریخی اقدامات حقوقی و اجرایی را انجام دهد.

هر چند در کنار چهار اثر کهن و شناخته شده ارومیه که ذکر شد می توان از آثار تاریخی دیگری نظیر مسجد جامع- پل دریاچه ارومیه- تفرجگاه بند و دهکده ساحلی چی چست و جاذبه های گردشگری خاص ارومیه مانند صنایع دستی چوبی- نقل ارومیه- بیدمشک و غذاهای سنتی رایج در این شهر مانند دلمه و آش نام برد.

ضرورت نمادسازی برای ارومیه

وقتی سخن از آثار تاریخی هست نبایستی نماد و سمبل سازی برای شهرمان ارومیه غافل شویم. برای مثال شما در فروشگاه های صنایع دستی تبریز می توانید نمادهای مقبره شعرا- ارک تبریز- مسجد کبود- برج یانقین و ائل گلی تبریز را دیده و به قیمت مناسب خریداری کنید.

افسوس من از این هست که چرا نمی توان نمادی از آثار تاریخی ارومیه را در فروشگاه های صنایع دستی این شهر یافت؟

روی سخن نگارنده با هنرمندان صنایع دستی ارومیه هست که کنده کاری های چوبی آنها شهر عام و خاص هست. پیشنهاد می کنم این هنرمندان نسبت به تولید نماد و سمبلی مناسب برای ارومیه اقدام کرده و در شناساندن و معرفی این شهر متمدن پیشقدم شوند.

با این وصف امیدوارم سازمان های مسئول در این حوزه بخصوص میراث فرهنگی و شهرداری ارومیه اقدامات مناسبی برای نمادسازی این شهر آغاز کرده و با دعوت از هنرمندان، به این مهم مبادرت ورزند.

کمال الدین نیک رفتار خیابانی