فعال محیط زیست و رئیس انجمن شکارچیان دوستدار طبیعت در گفتگو با قارتال نیوز:

عده‌ای آلوده کردن محیط را وظیفه خود می دانند! (قسمت سوم)

روی کار آمدن دولت جدید می تواند راهکارهایی را جهت تشویق و الزام شهروندان برای حفظ محیط زیست و عدم آسیب رسانی به آن ارائه نموده و حتی مشوق‌ها و بازدارنده‌های موثری هم در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، آقای فرهنگ با تاکید بر اهمیت پاکیزه نگهداشتن محیط زیست  اضافه نمود که من و دوستانمان در انجمن حدودا ۱۶ سال است که در کار پاکسازی محیط زیست هستیم،  بعد از هر پاکسازی به فاصله حداکثر دو هفته آن محیط مجددا پر از زباله می شود .

انگار برخی پیش خودشان فکر می‌کنند وظیفه یک عده پاکسازی محیط زیست و وظیفه آنها هم آلوده کردن و فراهم آوردن زباله جهت پاکسازی و انجام وظیفه پاکبانان محیط‌زیست است !

 

▪️فرهنگسازی بهتر از پاکسازی است

من کم کم به این نتیجه رسیدم که فرهنگسازی بهتر و موثرتر از پاکسازی است ، چون این مردم هستند که باید دوستدار محیط زیست باشند و عملا نمی‌شود یک عده محدودی تصدیگری دوستداری محیط زیست را نمایند!

فرهنگ سازی در میان توده مردم از پاکسازی ما بهتر است.

این مردم هستند که باید دوستدار محیط زیست باشند و زباله‌هایشان را در طبیعت رها نکنند ، به طبیعت آسیب نزنند ، مراقب جانداران اطراف خود باشند و…

 

▪️اجرای قوانین در الزام شهروندان به حفاظت محیط زیست

بنظرم در دولت جدید باید شورای شهر و شهرداری و دیگر عوامل اجرایی ملزم شوند تا راهکارهایی را جهت تشویق و الزام شهروندان برای حفظ محیط زیست و عدم آسیب رسانی به آن ارائه نمایند و حتی مشوق‌ها و بازدارنده‌های موثری هم در نظر گرفته شود.

برخی کارها را باید شهرداری‌ها راسا انجام دهند . بعنوان مثال فراهم آوردن امکانات اتوماتیک تفکیک زباله.

چندین بار در جلسات شورای شهر حاضر شدیم و دلیل اینکه چرا در شهر ما دستگاه‌های اتوماتیک تفکیک زباله  وجود ندارد سوال کردیم ولی هرگزبه پاسخ درستی نرسیدیم.

 

▪️مشارکت انجمن در کاهش قاچاق چوب و قطع درختان

البته انجمن کارهای دیگری هم در جهت منافع محیط زیست انجام داده است، مثل پیگیری معضل قاچاق چوب و قطع درختان جنگل‌ها.

خوشبختانه موفقیت‌هایی هم در این زمینه داشتیم که مثلا منجر به توقیف وسایل نقلیه قاچاقچیان و اعمال قانون بر آنها شد.

 

ادامه دارد….