ستاره شناس جوان در گفتگو با قارتال نیوز:

علم نجوم می تواند درک ما از کیهان را دگرگون سازد

آیناز فیض اله پور، محقق جوان حوزه نجوم و ستاره شناسی با 16 سال سن هست که توانسته از سنین نوجوانی دوره های آموزشی نجوم را گذرانده و عنوان مدرسی نجوم را کسب نماید.  

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، فیض اله پور در این گفتگوی اختصاصی با اشاره به علاقمندی اش به ستاره شناسی، گفت: علاقه من حوزه نجوم و ستاره شناسی از سنین پایین بوده و با شرکت در دوره های مختلف نجوم بیشتر به این حوزه آشنا شده و دوره های مختلف مقدماتی و پیشرفته رو گذراندم.

وی افزود: بعد از حضور در دوره های آموزشی اولیه، در دوره مدرسی نجوم شرکت کرده و پذیرفته شدم و لذا تدریس حوزه نجوم را هم آغاز کرده ام.

این محقق جوان اولین فعالیتش به عنوان مدرس نجوم را در روستای بالو ارومیه شروع کرده و می گوید که خوشبختانه تعداد علاقه مندان در این حوزه بیشتر از حد انتظارم بود.

فیض اله پور معتقد هست که علم نجوم یک علم خیلی متفاوت از بقیه علم ها می تواند باشد که دید انسان را نسبت به کیهان تغییر داده و ایئولوژی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، جایی که در آن متولد شده و بیشتر بخواهیم به عقب برگردیم و شکل گیری جهان رو عمیق تر درک کنیم.

وی با اشاره به پروسه ثبت کردن سیارک ها، افزود: ثبت سیارک ها از طریق سازمان فضایی IASC و از طریق رصد خانه لندن و زیر نظر سازمان فضایی ناسای امریکا انجام می گیرد که در دوره ای که توسط آنها برگزار شده یک سری فایل هایی در اختیار ایپ رصد گران قرار گرفته و با این امکانات می توان جرمی که توی این تصاویر هست را به ثبت برسانند.

فیض اله پور افزود: من در این دوره شرکت کرده و موفق به ثبت ۳ سیارک شده ام.

از این جوان محقق درباره وضعیت علم نجوم در ارومیه و حمایت مسئولان پرسیدیم که در جواب گفت: نجوم در ارومیه تا چند سال پیش خیلی رواج داشت، اما کم کاری و بی توجهی مسئولین به نجوم باعث پراکندگی علاقه مندان نجوم شده بطوریکه در حال حاضر تعداد محدودی در این حوزه فعالیت دارند. حتی متاسفانه تعدادی از انجمن های نجوم به خاطر کم کاری مسئولین تعطیل شده و اکنون غیر فعال هستند.

وی برای رونق بخشی به علم نجوم نیز گفت: می توان از طریق برگزاری دوره های آموزشی در دانشگاه ها و مدارس کشور و یا با برگزاری دورهای آموزشی و همایش های نجومی علاقه مندان در این رشته را دوباره بازگردانده و با کمک به فعال نمودن انجمن های نجوم، به توسعه علم ستاره شناسی و نجوم کمک نمود.

وی در پایان سخنان خود گفت: رسیدن به هر هدفی تلاش فراوان و تایم فروان می خواهد و در حوزه کشف سیارک نیز، تایم مهم تر هست، چون این چالش برای سراسر جهان بوده و ارزش بالایی دارد و اسم شما در سطح جهان و دیگر کشورها مطرح می شود و لذا ارزش مشکلاتی مثل بی خوابی و کم خوابی و کار زیاد با لب تاپ و کامپیوتر را دارد.