فعالیت ۶۰ نهالستان مجوزدار در آذربایجان غربی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۶۰ واحد نهالستان و مراکز کشت بافتی دراستان مجوز فعالیت از سازمان جهاد کشاورزی را دریافت کرده اند که در حال حاضر ۵۱ واحد از این نهالستان ها و دو مرکز کشت بافتی، نهال آماده فروش برای باغداران را دارند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، جعفر وحدت سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: کشاورزان قبل از خرید نهال از سلامت و اصالت نهال اطمینان حاصل نمایند و نهال مورد نیاز خود را صرفا از نهالستانهای مجوزدار و مورد تایید کمیته فنی نهال استان تهیه نمایند.

وحدت ادامه داد: کشاورزان در خرید نهال به برچسب و لیبل نهال دقت کرده و نهال خود را با فاکتور رسمی از محل نهالستانهای مجوز دار تهیه نمایند.

وی تصریح کرد: تهیه هر گونه نهال از مراکز غیر مجاز و دپو شده علاوه بر عدم اطمینان از اصالت پایه و پیوندک می تواند در بلند مدت هزینه های مازاد بر باغدار تحمیل نموده و هدف نهایی حاصل نگردد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین تاکید کرد: افراد در جابه جایی نهال از استان به سایر استانها با مراجعه به مدیریت حفظ نباتات استان نسبت به اخذ گواهی بهداشت نباتی افدام کنند.

وحدت اذعان داشت: دراین استان انواع نهال مثمره دانه دار اعم ازسیب،گلابی، به، هسته دار شامل هلو، شلیل، آلو، زردآلو، آلو، آلبالو، گیلاس و انواع دانه ریز شامل انگور، انواع بری ها، توت فرنگی، دانه خشک اعم از گردو ، بادام و انواع نهال گیاهان دارویی با پایه های رویشی و بذری در نهالستانهای مجوزدار و دو مرکز کشت بافتی مجاز تولید و علاوه بر تامین نیاز استان، مابقی به کشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان، ارمنستان و افغانستان و سایر استانها صادر می شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: انواع پایه رویشی که در این استان تولید می شوند، شامل پایه سیب از نوع M7 ،M9 ،MM106 ،MM111، گلابی پیرودووارف و سری OHF گیلاس و آلبالو از نوع گزیلا ۶ و ماکسما، هلو،شلیل و بادام GF , GN آلو و زردآلو میروبالان انواع بری ها شامل بلوبری، رزبری، لوگان بری، گوجی بری و انواع ارقام وژنوتیپ های گل محمدی است.

وحدت ادامه داد: در ایام تعطیلات عید نوروز در کلیه گمرکات استان و همکاران قرنطینه نباتی در مدیریت حفظ نباتات سازمان جهت ارائه خدمات در قالب صادرات، واردات و ترانزیت محموله های کشاورزی در آماده باش کامل هستند و حضور مستمر خواهند داشت.