لزوم استفاده از ظرفیت شهرداری ها و شورای های شهر جهت احداث کتابخانه‌های عمومی

محمدی، نماینده شورای اسلامی استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان ها به منظور بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی با معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، بهارعلی محمدی، نماینده شورای استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان ها و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان چهاربرج به همراه عیسی ملایی بکتاش، عضو انجمن کتابخانه های عمومی و از خیرین شهرستان چهار برج به منظور بررسی راه‌حل‌های رفع مشکلات کتابخانه‌های عمومی با خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان دیدار و گفتگو کرد.

معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی در این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص خدمات فرهنگی – آموزشی متنوع کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت و خواستار حمایت های همه جانبه مادی و معنوی مسئولین از کتابخانه های عمومی شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با بیان اینکه فضای کتابخانه ای یکی از شاخصه های مهم فرهنگی در هر استان می باشد، به لزوم استفاده از ظرفیت شهرداری ها و شورای های شهر جهت احداث کتابخانه‌های عمومی در سطح استان تاکید کرد.

وی با اشاره به ساختمان های احداثی شهرداری ها با کاربری فرهنگی ادامه داد: چنانکه این ساختمان ها به صورت انتفاعی و با مالکیت خود شهرداری ها به کتابخانه های عمومی واگذار گردد، ما ضمن ارائه خدمات کتابخانه ای می توانیم  فعالیت های مشترک فرهنگی مد نظر شهرداری ها و شورای ها را برای مخاطبان مستقر آن مناطق در وسعت گسترده انجام دهیم.

معصومی افزود: توجه و برنامه ریزی در حوزه فرهنگی بالاخص کتابخانه‌های عمومی در سالیان و نسل های آینده نتایج بسیار ارزنده ای در پی خواهد داشت.

همچنین معصومی با اشاره به ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور مصوب در جلسه علنی ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی، که شهرداری ها مکلف هستند حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه ها پرداخت نمایند، به همکاری و همراهی شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهرها در واریز به موقع و مستمر نیم درصد سهم کتابخانه ها جهت تکمیل تجهیزات مورد نیاز و بروز نگهداشتن منابع کتابخانه ها تاکید داشت.

بهارعلی  محمدی، نماینده شورای استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: از نکات مهم درباره وظایف شوراها و شهرداری ها توجه جدی به مسائل فرهنگی در شهرها و روستاها، از جمله تامين مكان مناسب برای احداث كتابخانه های عمومی برای ترویج بیشتر کتابخوانی و مطالعه در جامعه است.

وی در ادامه با اشاره به قانون پرداخت نیم درصد، به واریز در اسرع وقت و مستمر سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی از درآمد شهرداری ها تاکید کرد.

محمدی قول مساعد داد که مشکلات کتابخانه های عمومی را با تمام توان پیگیری خواهد کرد.

گفتنی است راه اندازی کتابخانه سیار در روستاهایی با جمعیت کم  و مناطق کم برخوردار فاقد کتابخانه و مکان فرهنگی و تفاهم نامه همکاری با دادگستری در خصوص صدور احکام جایگزین حبس خرید کتاب برای کتابخانه های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه های از جمله مواردی بود که بحث و تبادل نظر شد.