مراجع حل اختلاف کار آذربایجان غربی با ۲۵ پله صعود در رتبه چهارم کشور قرار گرفت

در ارزیابی اخیر وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی " مراجع حل اختلاف کار استان آذربایجان غربی با ۲۵ پله صعود در رتبه چهارم کشور قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،علی دهقانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اعلام این مطلب افزود: مدت زمان رسیدگی به پرونده های شکایت کارگری یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر اساس گزارش اخیر اداره کل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مراجع حل اختلاف کار (هیات های تشخیص و حل اختلاف ) این اداره کل بخاطر کاهش چشمگیر مدت زمان رسیدگی نسبت به سال گذشته در مقام چهارم کشور جای گرفته است.

وی با اشاره به تقدیر مدیرکل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تلاش‌های این اداره کل در سطح استان و صعود ۲۵ پله ای مراجع حل اختلاف کار آن نسبت به سال گذشته اظهار داشت:در سال قبل میانگین مدت زمان رسیدگی به هر پرونده شکایت کارگری ۶۷ روز طول می کشید که این مدت بدنبال اقدامات انجام یافته با ۳۶ روز کاهش به رقم ۳۱ روز تقلیل یافته است.

ایشان برگزاری کلاس های آموزشی تخصصی ویژه نمایندگان مراجع رسیدگی، الزام نمایندگان هیات های رسیدگی جهت اعلام نظر بموقع در سامانه جامع روابط کار،ارائه گزارشات منظم و ماهیانه عملکرد مراجع حل اختلاف کار،نظارت مستمر و مرتب برعملکرد هیات های رسیدگی و جلوگیری از صدور قرارهای بی مورد تحقیق ویا تجدید جلسات از سوی هیات های تشخیص و حل اختلاف را از جمله دلایل موثر بر کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده های شکایت کارگران برشمرد و افزود: در ۵ ماهه اول سالجاری تعداد ۴ هزار و ۲۰۰دادخواست از طریق سامانه جامع روابط کار واصل شده است که تاکنون بیش از ۴۸ درصد از این پرونده ها به خاطر وجود تعاملات خوب و سازنده فی مابین تشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی ونیز نمایندگان دولت حاضر در جلسات رسیدگی به صورت سازشی حل و فصل شده اند.

دهقانی با اشاره به حذف پرونده های فیزیکی شکایات کارگران از ابتدای سال گذشته و انجام فرآیند رسیدگی به شکایات از طریق سامانه جامع روابط کار به آدرس(prkar.mcls.gov.ir ) اضافه کرد: به طور میانگین روزانه تعداد ۲۵ دادخواست کارگری از طریق سامانه جامع روابط کار در مراجع حل اختلاف کار این اداره کل ثبت می گردد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به فراهم شدن دسترسی و امکان نظارت الکترونیکی بر عملکرد مراجع حل اختلاف کار تصریح کرد: در طول برنامه ریزی برای کاهش مدت زمان رسیدگی تمامی تلاشمان بر این معطوف بود که با اتخاذ تدابیر لازم و نظارت بر کیفیت صدور آراء از طریق تشکیل کارگروه خود ارزیابی تخصصی روابط کار به هیچ عنوان اصل دقت در رسیدگی را فدای اصل سرعت نکرده و هر دو اصل را با اعمال نظارت های بیشتر الکترونیکی آراء بطور همزمان رعایت کنیم.

ایشان با تشکر و قدردانی از زحمات همه اعضای هیات های تشخیص و حل اختلاف این اداره کل در سطح استان بخاطر کسب این موفقیت ارزشمند در مسیر خدمت رسانی به جامعه هدف تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک دستگاه حاکمیتی است و حسب وظایف شبه قضایی در حال حاضر ۲۰ شعبه هیات تشخیص و ۷ هیات حل اختلاف کار برابر ماده ۱۵۷ قانون کار مسولیت رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی این استان را عهده دارند.