در سال‌جاری انجام شده است؛

مصرف روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز اضافی در استان طی روزهای پیک

رئیس اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: امسال در پيك مصرف، ۵ میلیون مترمکعب گاز اضافی نسبت به روزهاي قبل توسط مشتركين بخش خانگي مصرف شده است که امیدواریم با صرفه‌جویی و مصرف بهینه این رقم کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،علی محمودی با اشاره به افزایش میزان مصرف گاز در سطح استان، اظهار داشت: با وجود تمهیدات شرکت ملی گاز ایران برای پایداری در بخش گاز خانگی و اعمال محدودیت در بخش صنایع، امسال با وجودافزایش مصرف گاز هيچگونه قطعي گاز در سطح استان نداشتيم.

وی با اعلام اینکه پیک مصرف گاز در سالجاری مربوط به سوم بهمن با بیش‌ از ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در کل استان بود، افزود: البته این میزان مصرف همزمان با محدودیت مصرف نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان بود وگرنه رقم بیش از این و غیرقابل کنترل می‌شد.

محمودی افزایش مشترکین خانگی را یکی از دلایل رشد مصرف گاز عنوان کرد و گفت: از طرفی با توجه به شدت کاهش دما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مصرف گاز در استان به شکل تصاعدي افزایش یافته‌ است بطوری‌که امسال سرانه‌ی مصرف گاز هر مشترک در بخش خانگی در روز پيك مصرف به 28 متر مکعب رسیده‌ است.

رئیس اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه امسال روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز اضافی در بخش خانگی در پيك مصرف نسبت به روزهاي قبل‌تر از آن مصرف شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با صرفه‌جویی و مصرف بهینه، رقم مذکور کاهش یابد تا این میزان گاز در بخش صنعت توزیع و استفاده شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف گاز طبیعی و نحوه انتقال آن پروسه‌ای پيچيده و فرايندي است، اذعان داشت:  فقط سرد بودن هوا دلیلی بر مدیریت مصرف گاز طبیعی نیست؛ گاها اتفاقاتی ناخواسته در تاسيسات منصوبه در طول مسير انتقال گاز از جنوب کشور تا رسیدن به مصرف‌کننده نهایی رخ می‌دهد که باعث قطع جریان گاز طبیعی و یا مدیریت و اولویت‌بندی سایر مصارف می‌‌شود.

محمودی تصریح کرد: اكثر موارد مربوط به افت فشار از عهده شرکت گاز استان آذربایجان غربی خارج بوده و در طول مسیر انتقال رخ می دهد ولی گاها افت فشارهایی در اثر افزایش مصرف و یا تغییر در میزان مصرف کننده‌ها و آرایش آنها اتفاق می افتد که متناسب با آن در واحد خدمات فنی و مهندسي نسبت به طراحي مجدد و به روزآوري شبكه و اجرا و اصلاح آن اقدام می شود.

رئیس اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه شدت، مدت و وسعت کاهش دمای هوا در سطح كشور از مولفه هاي پايداري در برخورداری از گاز است، گفت: معمولا شرکت ملی گاز با پیگیری اخبار هواشناسی و تعیین رفتار مصرف‌کننده نسبت به آن دما، به یک نتایج مشخصی رسیده و بصورت آنلاین مدیریت می‌کند تا به عنوان اولويت اصلي، جریان گاز مشترکین خانگی برقرار باشد.

محمودی با بیان اینکه ۷۲ درصد از سبد انرژی مورد نیاز استان از طریق گاز طبیعی تامین می‌شود، افزود: در آذربایجان غربی میزان مصرف گاز در بخش‌های مختلف متناسب با فصول سال تغییر پیدا می‌کند. در فصول گرم، میزان مصرف در بخش خانگی ۲۰ درصد است درحالی که این میزان در فصول سرد به ۸۵ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به طرح‌های تشویقی برای کاهش مصرف گاز، گفت: مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند از تخفیف برخوردارند اما مشترکینی که مصرف بیش‌ از حد دارند، نرخ گاز آنها بشکل تصاعدی محاسبه می‌شود.

محمودی افزود: نرخ صنایع بسته به تعرفه آن صنعت که در حوزه کشاورزی، ذوب آهن، نیروگاه یا پتروشیمی (گرمايش يا خوراك) باشد، متفاوت است.