مصرف کالای داخلی یعنی حمایت از تولید و کارگر ایرانی/لزوم همراهی رسانه ها برای نهادینه کردن مصرف تولیدات داخلی در جامعه

حفظ فرهنگ اصیل ایرانی، با استفاده از کالاهای تولید داخلی میتواند خطر نامرئی هجمه فرهنگی و استفاده از کالاهای خارجی را خنثی کند.

به گزارش خبرنگار قارتال نیوز، در چندین سال گذشته محور پیام های نوروزی  مقام معظم رهبری نیز حمایت از تولید و کالای ایرانی با همراهی همه آحاد ملّت و از جمله مسئولین نگاه از اهمیت بالای مصرف کالای ایرانی دارد.

مسئله فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از کالای ایرانی، امری خطیر است که مطالعه و بررسی دقیق جوانب آن، همکاری و همیاری جمعی مردم، دولت، تولید کنندگان و طراحان و برنامه‌ریزان را طلب می‌کند و باید به خاطر داشت که فرهنگ‌سازی در مورد موضوعی خاص در میان آحاد جامعه نیازمند تلاش بسیار زیاد و خستگی‌ناپذیر است.

ولی با توجه به تبلیغات، شعارها و ایراد سخنرانی‌ها، باز هم کالای ایرانی مورد استقبال عموم واقع نشده و بیشتر مردم همچنان در گزینش میان کالای خارجی و ایرانی، اغلب کالای خارجی را انتخاب می‌کنند.

علاوه‌بر مطرح شدن کیفیت کالا، متاسفانه خرید کالای به اصطلاح مارک خارجی، به یک عادت و رویه معمول به ویژه میان طبقه مرفه و گاه اقشار متوسط جامعه تبدیل شده است. به گونه‌ای که افراد، بدون اندک تأملی درباره وضعیت اقتصادی کشور، پیامدهای عدم حمایت از بازار تولید داخلی، اندیشیدن به مسائل ارزشی و آرمانی، فرهنگ و هویت ملی و دینی، تنها با در نظر گرفتن مصالح فردی، کالاهای خارجی را بر می‌گزینند و در کنار سایر موارد که مربوط به مسئولین است، تولید ملی تضعیف می‌شود.

خرید کالای ایرانی نیازمند یک تحرک و غیرت ملی است. یعنی خرید و استفاده از کالای ایرانی باید به یک دغدغه تبدیل شود نه یک انتخاب. تحقق این مهم مستلزم فرهنگ‌سازی می‌باشد تا حس غیرت، تعصب، عرق ملی و هویت ایرانی اسلامی افراد تحریک شود.

فرهنگ سازی به معنای القای شیوه‌های علمی، صحیح و کارآمد در جهت تغییر رفتارها و درونی سازی رفتارهای سازنده است.

فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی باید توسط رسانه ها نهادینه شود

الهام مختارزاده مدیرعامل شرکت آنیل‌طب با اشاره به شعار سال، «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: همراهی مصرف‌کنندگان و حمایت جامعه از کالای ایرانی، نقشی کلیدی در موفقیت تولیدکنندگان ایفا می‌کند.

وی افزود: فرهنگ استفاده از تولیدات ایرانی باید توسط رسانه ها در جامعه نهادینه شود و مردم به جای استفاده از کالاهای خارجی از تولیدات بل کیفیت ایرانی استفاده کنند.
وی افزود: شرکت آنیل طب با تولید محصولات با کیفیت توان رقابت  با کالاهای مشابه خارجی را دارد.

مختارزاده گفت: محصولات تولیدی این شرکت علاوه بر برطرف کردن نیاز بازار داخلی در بازارهای خارجی نیز عرضه می شود.

مدیر عامل شرکت آنیل طب، اعتماد مردم به وحصولات تولیدی داخلی را شرط اول پایدار ماندن تولید در کشور عنوان کرد و گفت: اعتماد مردم و استفاده از تولیدات ایرانی نیتپاند موجب افزایش رونق تولید در کارخانجات و مانع بیکاری جوانان شود.

وعده هایی که محقق نشد

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان گفت: سال گذشته استاندار آذربایجان‌غربی در بازدید از این شرکت، قول مساعد برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان را داد، اما تاکنون این تسهیلات پرداخت نشده است.

مختارزاده پروسه‌های دست و پاگیر اداری و عدم همراهی بانک‌ها را از مهم‌ترین موانعی که سد راه تولیدکنندگان هستند عنوان کرد و‌گفت:این عوامل روند تولید و اشتغال‌زایی را با چالش‌های جدی مواجه کرده‌ است.

در پایان باید گفت؛تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی بیش از هر چیزی نیازمند فرهنگ‌سازی و کار عملی است؛ صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها در این فرهنگ‌سازی رسالت تاریخی بسیار سنگینی بر عهده‌دارند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی موجود در جامعه ما «اسطوره کیفیت کالای خارجی» است. دلبستگی به تولیدات بیگانه امری است که رهبر فرزانه انقلاب از آن به «آفت اجتماعی» تعبیر می‌کنند و باید با توجه به راهکارهای ارائه شده درمان شود.

خبرنگار: بیتا اختیاری