مدیرکل راه و شهرسازی آذربايجان‌غربی؛

مصوبه‌ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای ساماندهی اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه باید اجرا شود

اراضی و مجموعه بناهای پادگان لشکر ۶۴ یکی از قلمروهای عمومی شهر ارومیه در فهرست آثار ملی ثبت شده که باید با همکاری سازمان‌های مربوط احیای ارزش‌های فضایی موجود در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب شورای‌عالی معماری و شهرسازی سرعت بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، سیدمحسن حمزه‌لو در جلسه بررسی مسائل و روند ساماندهی اراضی پادگان لشکر ۶۴ پیاده ارومیه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی و جمعی از مدیران برگزار شد، گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری حفظ بافت تاریخی و عمومی اراضی پادگان لشکر ۶۴ پیاده ارومیه ضروری است و این اراضی باید مرکز تأمین خدمات عمومی و بستری برای گسترش ارتباطات اجتماعی فرهنگی باشد.

حمزه‌لو با تأکید بر اینکه کوتاهی در ساماندهی اراضی پادگان لشکر ۶۴ به بافت مرکزی ارومیه آسیب می‌زند، افزود: در حال حاضر بخشی از فضای اراضی به دنبال زمان‌بر شدن اجرای طرح استفاده غیراصولی می‌شود که لازم است نگهداری و بهره‌مندی از فضاهای موجود با رویکردهای جدید تعریف شود.

فاز دوم چهارچوب طراحی شهری یکپارچه‌ی اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه در سال ١٣۹٩ به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران رسید. در فاز دوم این طرح، جزئیات کامل فضاهای سبز، پارک موزه‌ها، بخش‌هایی از فضا که نیاز به نگهداری و مرمت دارند و قسمت‌هایی که با رویکرد جدید مسکونی طراحی شده‌اند، مشخص شده و مقرر بود طرح با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان، مدیریت شهری و ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله‌ی عملیاتی شود.

اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه به مساحت ٧۵ هکتار دارای قدمت تاریخی و در محدوده مرکزی شهر ارومیه قرار دارد. طراحی شهری این اراضی با هدف استفاده بهینه از فضا و ظرفیت‌ها تهیه شده که بناهای تاریخی موجود در این اراضی به کاربری‌های فرهنگی و موزه‌ای تغییر یافته و نیز فضای سبز آن حفظ می‌شود.