سید هادی بهادری؛

مهمترین مطالبه مردم آذربایجان غربی از دولت احیای دریاچه ارومیه و ایجاد اداره کل راه آهن در استان است

نماینده اسبق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلی ترین مطالبه مردم آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه و ایجاد اداره کل راه آهن مستقل در استان است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،سید هادی بهادری در مصاحبه اختصاصی با قارتال نیوز بیان کرد: روند احیای دریاچه ارومیه از ۲ سال گذشته به یک سراشیبی سقوط افتاده و تاثیر منفی بر روی ساکنان این منطقه گذاشته است.

بهادری با بیان اینکه مشکل دریاچه ارومیه مشکل عمرانی نیست بلکه مشکل اجتماعی است گفت: تا زمانیکه مردم پای کار نیایند در احیای دریاچه ارومیه موفق نخواهیم شد.

وی افزود: سد ها قاتلان دریاچه ارومیه هستند هم اکنون آب ذخیره شده پشت سد ها به دامنه کوه ها پمپاژ شده و کشاورزان اقدام به کاشت چغندر قند و هندوانه میکنند.

بهادری ادامه داد: چغندر قند یک محصول پر آب بر است اگر همتی برای احیای دریاچه ارومیه در مسئولین وجود دارد باید کاشت چغندر قند در استان محدود شود نه اینکه تازه کارخانه ای فرسوده به استان انتقال یابد.

وی با بیان اینکه الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی تعریف نشده است گفت: بود و نبود این وزارت هیچ فرقی به حال کشور ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه ادامه داد: در حال حاضر به نظر می‌رسد کسی به فکر دریاچه ارومیه و مشکلات زیستی محیطی حاصل از خشک شدن دریاچه و احیای مجدد آن نیست.

وی با بیان اینکه دبیری کار گروه احیای دریاچه ارومیه به عهده استاندار آذربایجان غربی گذاشته شده است گفت: متاسفانه دولت سیزدهم شأن دبیری را از معاون رییس جمهور به استاندار تقلیل داده است و به این صورت طبیعی است هیچ کدام از وزرای عضو ستاد به حرف های استاندار ترتیب اثر نمیدهند که این به عینه در اقدامات احیای دریاچه ارومیه دیده می شود و هر چقدر استاندار هم بکوشد طبیعیست نتواند به نتیجه مطلوب برسد.

بهادری با بیان اینکه آسیب تغییرات ایجاد شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه مستقیما به استان وارد می شود گفت:مشکلات دریاچه ارومیه زیست محیطی بوده و ربطی به امنیت و سیاست ندارد پس باید در راس احیای این دریاچه فرد محیط زیستی قرار داده شود.

نماینده اسبق مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در این دوره مجلس فعالیت اکثریت نمایندگان استانی به ضرر دریاچه بوده و در طول این دوره مجلس رویکرد مثبتی از نمایندگان استان در راستای احیای دریاچه ارومیه مشاهده نشده است.

بهادری تاکید کرد: با روند کنونی امیدی به احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد و نه تنها دریاچه ارومیه احیا نمی شود بلکه در صورت ادامه روند فعلی ساکنان اطراف دریاچه نیز باید به فکر مهاجرت باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه هم اکنون نیروگاه تبریز سالانه نزدیک ۵۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می کند گفت: تامین این مقدار مصرف آب نیروگاه بر عهده ۱۷ چاه عمیق بوده که این به ضرر دریاچه ارومیه است.

بهادری خاطر نشان کرد: هم اکنون مسئولین می توانند با سیکل ترکیبی کردن این نیروگاه بزرگترین خدمت را به دریاچه ارومیه کنند.

وی به تاخیر در بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و تبریز اشاره کرد و گفت: مدول سوم تصفیه خانه ارومیه باید چهار سال قبل وارد مدار می شد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین به شایعات استخراج لیتیوم از بستر دریاچه ارومیه اشاره کرده و گفت: در بستر دریاچه ارومیه احتمالا لیتیوم و اورانیوم و سایر عناصر وجود داشته باشد ولی شایعه خشکاندن دریاچه به خاطر استخراج این مواد بی اساس است.

وی افزود اکنون بهترین فرصت برای برچیدن بخشی از میان‌گذر دریاچه است که گردش آب در آن میسر شود.

بهادری با بیان اینکه راه اندازی اداره کل راه آهن در استان یکی از مطالبات مردم این استان است گفت: این مطالبه جدی باید به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: همجواری استان با سه کشور و گسترش مراودات کالایی و مسافری با این کشورها نیازمند ایجاد راه آهن مستقل در استان است.

وی در پایان اشاره کرد تونل‌های آزادراه ارومیه به تبریز مابین سرای و آق گنبد ۳ سال است متوقف شده که می توانست ضمن حذف پیچهای مسیر فاصله ارومیه تا تبریز را ۱۷ کیلومتر کاهش دهد که با تلاشهای بنده احداث تونل آغاز و یک چهارم آن حفر شد.

بهادری در پایان افزود: ضمنا قطار پرسرعت ارومیه به تبریز که با تلاشهای بنده در جدول بودجه قرار گرفته بود عملا فراموش شده است.