موردی از آنفولانزای پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به بازدیدهای میدانی صورت گرفته تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت پرندگان وحشی مشاهده نشده است

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، سعید شهند افزود: هر سال دو بار در هفته با شروع فصل مهاجرت پرندگان در تمامی شهرستان‌ها با تشکیل یک تیم مشترک متشکل از کارشناسان ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان، زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنار آبزی مورد پایش قرار گرفته در صورت مشهده هر گونه تلفات پرندگان، نمونه برداری لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در پایش های این گروه‌ها تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان و یا تغییر رفتار آنها در زیستگاه‌های استان مشاهده نشده است.

وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی است که مختص پرندگان است و سایر حیوانات درگیر این ویروس نمی‌شوند، لیکن این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

گفتنی است در آذربایجان‌غربی مجموع بیش از ۷۰ زیستگاه آبی پرندگان شامل تالاب‌های دائمی و فصلی و سد و رودخانه وجود دارد و در این استان ۳۰۲ گونه پرنده ثبت شده که بیش از ۲۰۰ گونه آن آبزی و کنارآبزی است.

این تالاب‌ها به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسب، پذیرای انواع پرندگان مهاجری است که همه‌ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.