نام آوارن ارومیه / کاویانپور اورموی، احمد

سرهنگ احمد کاویانپور در یک خانواده روحانی به سال ۱۳۰۷ شمسی در محلة قديمى مهد القدم اورمیه متولد شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، سرهنگ احمد کاویانپور وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رسانید و به سال ۱۳۳۶ شمسی با درجه ستوانی وارد دانشکده افسری شد و در شهرهای مراغه و اورمیه به ادای وظیفه ملی پرداخت.

سرهنگ کاویانپور در سال ١٣۴٠ برای گذراندن دوره تحصیلی به ایالات متحده آمریکا رفت و دوره تعمیر و نگهداری وسایل مخابراتی و الکترونیک را طی کرد.

وی پس از اتمام تحصیلات و بازگشت به اورمیه نخستین کتاب ارزنده خود را با نام تاریخ رضائیه به چاپ رسانید که مورد توجه قرار گرفت.

او در سال ١٣۴۵ برای گذراندن دوره زبان آلمانی به تهران احضار شد و در «انیستیتو گوته» به تحصیل پرداخت. در این زمان کتابی با عنوان «قرآن و مقررات ارتش اسلام را به تحریر در آورد که در سال ۱۳۴۵ انتشارات آسیا آن را در قطع جیبی منتشر کرد.

در سال ١٣۴۶ با درجه سروانی به دوره عالی رستهای معرفی شد و دوره یکساله عالی را در پادگان عباس آباد تهران به پایان رسانید و در همین سال کتاب «تاریخ عمومی آذربایجان» را توسط انتشارات آسیا چاپ و منتشر کرد.

مرحوم کاویانپور یک سال بعد اقدام به طبع قرآن و امور خانواده نمود که به سال ۱۳۴٧ توسط انتشارات مروح تهران به چاپ رسید وی همچنین با مهنامهٔ ارتش همکاری فرهنگی داشت. در سال ١٣۴٩ با درجه سرگردی دوره فرماندهی و ستاد را که عالی ترین دوره الغلامی است با موفقیت به پایان رسانید و سرانجام در مهر ماه ١٣۵٧ با درجه سرهنگی به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

سرهنگ پس از بازنشستگی به ترجمه قرآن کریم به زبان ترکی آذربایجانی همت گماشت و پس ازده سال تلاش مداوم انتشارات اقبال در تهران آن را به سال ۱۳۶۸ چاپ کرد.

این مرد خستگی ناپذیر شروع به ترجمه قرآن کریم به زبان فارسی نمود که تا کنون در دو نوبت به طبع رسیده است.

در پایان با تجدید نظر در کتاب تاریخ رضائیه کتابی با نام تاریخ اورمیه را نوشت که توسط انتشارات آذر کهن در تهران به سال ۱۳۷۸ به چاپ رسید از این نویسنده ساعی و توانا تا کنون در حدود بیست عنوان کتاب به چاپ رسیده و تعدادی آثار چاپ نشده نیز در دست داشت که عمر پر بارش کفاف به چاپ رساندن آنها را نداد مرحوم کاویانپور چندی است که به رحمت ایزدی پیوسته است. روحش شاد.

نمونه هایی از آثار استاد کاویانپور :
۱- آیات ربانی.
۲-  زندگانی ادبی واجتماعی استاد شهریار، ۱۳۷۵
۳-  حافظ وشهریار، ۱۳۷۶
۴-  فرمان سلحشوران.
۵-  ازدواج وزندگی موفق، ۱۳۷۷
۶-  زن و اقتصاد درکتب آسمانی.
۷-  خود آموز مصور ترکی.
۸- صرف و نحو عربی و تجوید.
۹-  حملۀ گروه نبرد زرهی به لنینگراد (ترجمه اززبان آلمانی).
۱۰-  دانستنی هایی ازقرآن کریم و نهج الفصاحه..

منبع : کتاب نام آوران ارومیه