در آستانه سال نو؛

نشست ادبی بررسی و تحلیل آیین‌ها و رسوم عید باستانی در بین مردمان آذربایجان برگزار شد

به همت انجمن ادبي زرينه شهرستان مياندوآب و به مناسبت فرارسيدن نوروز باستاني، نشست ادبي بررسي و تحليل آيين ها و رسوم عيد باستاني در بين مردمان آذربايجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، به همت محفل ادبی زرینه شهرستان میاندوآب، نشست ادبی با موضوع بررسی و تحلیل آیین ها و رسوم عید باستانی در بین مردمان آذربایجان، با حضور عوض احمدی، رئیس انجمن ادبی استاد شهریار؛ سمیرا قاسم زاده (سما)، شاعر؛ حسین حیدرزاده، شاعر پیشکسوت؛ جمشید داس زرین، مریم قاسمی و واله شیری، از شعرا و نویسندگان برجسته شهرستان میاندوآب و جمعی از علاقه مندان به شعر و ادبیات برگزار شد.

جمشید داس زرین، استاد دانشگاه و از شاعران برجسته شهرستان میاندوآب، ضمن تاکید بر اینکه هویت هر ملتی گره خورده در آیینهای سنتی و میراث پدران اوست، گفت: نوروز باستانی با قدمتی سه هزار ساله در میان ایرانیان، سال ۱۳۸۸ به عنوان میراث جهانی در سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید و از آن پس بیست‌و یکم مارس برابر با اول فروردین، روز جهانی نوروز نام‌گذاری شد.

وی  با اشاره به اینکه طیف گستردهای از آداب و رسوم در عرصه پهناور کشور به مناسبت فرارسیدن بهار و نوروز اجرا میشود افزود: مردمان آذربایجان رسوم ویژه خود را برای شادی از حضور نویدی دوباره بر زندگی و سبز شدن دارند؛ از تکم گردانی(تکمچی لر) و شال اندازی(قورشاخ ساللاما) گرفته تا با کوزه آب آوردن و بایرام پایی در تمامی استانهای ترک نشین کشور اجرا می شود.

عوض احمدی، شاعر پیشکسوت ، رئیس اولین و قدیمی ترین انجمن ادبی شهرستان میاندوآب، در زمینه سنت های قدیمی آذربایجانی ها گفت: شهرنشینی و رواج فناوری و مدرنیته باعث کمرنگ شدن و در برخی موارد از بین رفتن بسیاری از سنت های باستانی ملت آذربایجان شده و این جای تاسف بسیاری است که جوانان امروزه هیچ تصوری از بازی هایی مانند عاشیق آتما، جولیا آت و سایر سرگرمیهایی که قدیمی ها در ایام عید بازی می کردند ندارند.

احمدی با تاکید بر اینکه شکل گیری جامعه جهانی، منجر به حذف بسیاری از آداب و رسوم در تمامی دنیا شده است افزود: هر ملتی رسومی دارد که مانند اثر انگشت، موجب تمایز آن فرهنگ و ملت با سایرین می شود؛ در حالیکه در دهه های اخیر شاهد از بین رفتن این آثار و ویژگی های خاص در منطقه آذربایجان هستیم و این زنگ خطری است برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر این منطقه؛ باید همه به فکر باشیم و بدنبال راه کارهایی برای زنده نگهداشتن آداب و رسوم منطقه خود بگردیم.

احمدی با تشریح برخی از آداب و رسوم قدیمی عید نوروز در منطقه آذربایجان گفت: «بایرام پایی» از رسومی است که امروزه نیز در بسیاری از خانواده ها اجرا می شود، فرستادن غذای مخصوص از خانه پدر به خانه دختر  نوعروسشان است؛ این رسم که با هدف عزیز شمردن فرزندان دختر در خانه همسرانشان انجام می شود، در طول حیات پدر و مادر ادامه داشته و پس از آن نیز توسط برادران یا عموها ادامه می یابد و قطع کردن «بایرام پایی» دختران بد یمن شمرده می شود.

شعرخوانی به مناسبت بهار و عید نوروز توسط شرکت کنندگان، اجرای موسیقی سنتی آذربایجان و عاشیق خوانی از دیگر برنامه های این نشست بود.