نشست «تخصصی بررسی صحیفه سجادیه» در آذربایجان غربی برگزار شد

نشست تخصصی بررسی صحیفه سجادیه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان در کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، همزمان با میلاد با سعادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام «تخصصی بررسی صحیفه سجادیه» با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، کانون علمی و پژوهشی خدمت رضوی، کانون کتابخوانی خدمت رضوی آذربایجان‌غربی و مرکز بین المللی مطالعات و پژوهش های حقوقی افق، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه(عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه ارومیه) و با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی؛ حجت‌الاسلام نوروزنژاد، مسئول آستان قدس رضوی استان؛ خادمیاران آستان قدس رضوی و جمعی از علاقمندان در سالن جلسات استاد شهریار کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت امام سجاد (ع)، در خصوص مباحثی چون ضرورت پرداختن و بررسی صحیفه سجادیه، اسناد صحیفه و بایسته هایی بر صحیفه سجادیه به بحث و گفتگو پرداخت.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی در اهمیت کتاب صحیفه سجادیه بیان داشت: این کتاب در موضوع دعا است و بسیاری از علوم و معارف اسلامی و عرفانی، قوانین و مسائل حساس سیاسی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی را نیز شامل می شود و از مهم‌ترین و معتبرترین متون اسلامی بعد از قرآن کریم است.

امام جمعه ارومیه یادآورشد: صحیفه سجادیه همچون قرآن و نهج البلاغه، کتاب همراه است، یعنی همیشه و در تمامی لحظات انسان می‌تواند با آن مانوس باشد. و این کتاب ارزشمند مجموعه دعاهایی است که امام سجاد (علیه‌السلام)سخن گفته و به دست مبارک فرزندش امام باقر (علیه‌السلام) به نگارش درآمده است.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی با توضیح اینکه اصل دعای صحیفه سجادیه شامل ۷۵ دعا بود که به مرور زمان تعدادی از دعاها از بین رفتند، افزود: کتاب صحیفه سجادیه موجود مجموعه‌ای از ۵۴ دعا، شامل دعا برای دفع بلایا و حوادث، دعا پناه جویی در ناملایمات، دعا درخواست حوائج، دعا برای پدر و مادر، دعا برای فرزندان و … است.

امام جمعه ارومیه در ادامه با اشاره به اینکه دعا به عنوان سلاحی برای دفع دشمنان درونی و بیرونی و رزق و روزی را افزون می کند، مسئله بسیار مهم دعا است که در آیات قرآن و روایات معصومان علیهم السلام نیز به گونه گسترده ای مطرح شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در بیان اهمیت «دعا» در کلام امام علی(ع) اظهارکرد: در بخشی از حکمت ۱۳۵ «نهج البلاغه» می فرماید: »مَنْ أُعْطِیَ الدُّعَاءَ لَمْ یُحْرَمِ الاِجَابَهَ) «کسى که توفیق دعا یابد از اجابت محروم نمى گردد)؛ »اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ».زیرا این وعده الهى است که فرموده است دعا کنید تا من اجابت کنم. دعا نزدیک‌ترین و مؤثرترین رابطه انسان با خداست و کسى که توفیق دعا پیدا کند از اجابت محروم نمى گردد. لذا بشر ا وقتی عاجز و ناتوان شده و دستش از همه جا کوتاه می شود، رو به درگاه الهى آورده و از لطف و کرم او مدد می خواهد.

کتب اربعه یا اصول اربعه شیعیان از معتبرترین منابع حدیثی، کتب اربعه عرفانی از جمله کتاب مفتاح الفلاح، کتابی به زبان عربی اثر شیخ بهایی، و … از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست بحث شد.

ضمنا، یکی از برنامه های جالب توجه این نشست، حضور معنویجمعی از خادمین حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به همراه بیرق حرم رضوی در سالن با پرچم بارگاه آن امام همام متبرک شد.