نقدی به گذشته و وضعیت حال امروز

یکی میگفت: "اگر روند سال 92 ادامه پیدا کرده بود، الان قحطی تمام ایران را فراگرفته بود ما دچار انواع منازعات فراوان بودیم.یعنی وضعمان به مراتب بدتر از این بود."

دکترجان، فجایع عجیبی از جمله رشد ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن، کاهش ۵۰ درصدی ساخت وساز در کشور،افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت دلار،شکسته شدن رکورد ۱۰ ساله شکاف طبقاتی، شکستن رکورد تورم در ۶۰ سال اخیر و کوچک شدن سفره مردم، از خدمات شماست.

صد سال دیگر در فضایی که اکنون نمی دانیم چیست و کجاست ،کاربری از دیگران می پرسد: دوست داشتید در چه دوره ای از تاریخ ایران زندگی می کردید؟! یکی می گوید: پایان قرن ۱۴ و اوایل قرن ۱۵ خورشیدی، پاسخش جاج می شود، هزاران بار و دیگران در جاج ها می نویسند: همان سال ها که دریاچه اورمیه خشک شد.

جالب است دو مثال تاریخی ذکر کرده باشم:

نتیجه قرارداد استعماری کمپانی هندشرقی بریتانیا با وعده خوشبخت کردن مردم بنگلادش، نتیجه: سه میلیون کشته در اثر قحطی

هولودومور یا قحطی بزرگ اوکراین یک قحطی در شوروی واقع در اوکراین کنونی بود که در سال های ۱۹۳۲-۱۹۳۳ توسط سیاست های دولت شوروی در دوران استالین ایجاد شد و منجر به مرگ ۱۰ میلیون شهروند اوکراینی شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

ضعیف شود و قحط پدید آید و لشکری از کار بیفتد و فسادهای عظیم روی دهد و ملک از میان برود.ارباب زراعت و فلاحت باید چنان باشند که هر ده خانه را یک دیگ نباشد تا به جهت طبخ آشی. یک روز به عطلت و انتظار به سر برند و الا رعیتی نکنند و نقصان در ملک روی کند.

نویسنده : اکبرسعادت