نمایشگاه‌های خارجی؛ روزنه اصلی صادرات صنایع دستی

مدیرعامل انجمن هنری بانوان کارآفرین آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه روزنه اصلی صادرات، حضور در نمایشگاه‌های خارجی است، گفت: متاسفانه به‌دلیل شرایط کرونایی، سه سال است که به هیچ نمایشگاهی در خارج از کشور نرفته‌ام، این نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای بازاریابی هستند.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، سوسن محمدی، مدیر موسس آموزشگاه سبزیکار، روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور در دفتر پایگاه خبری قارتال نیوز، پاسخگوی سوالات خبرنگاران این مجموعه بودند که در ادامه می‌توانید این مصاحبه صمیمی را بخوانید:

۱. خانم محمدی، با تشکر از حضور شما، به عنوان اولین سوال لطفا یک بیوگرافی از خود بفرمایید.

عرض سلام و ادب دارم خدمت شما و مجموعه پایگاه خبری قارتال نیوز، من سوسن محمدی، مدیرعامل انجمن هنری بانوان کارآفرین آذربایجان غربی، مدیر موسس آموزشگاه سبزیکار و کارشناس آموزشی صنایع دستی در شبکه‌های ملی و استانی هستم.

۲. علت انتخاب شغلتان چه بود؟ ایده اولیه آن چگونه به ذهن شما رسید؟

برای پاسخ به این سوال باید به سال ۱۳۶۹ و آغاز کارم برگردم، من از نوجوانی علاقه بسیاری به صنایع دستی و کارهای هنری داشتم و مادرم همیشه می‌گفت که در خانه پارچه‌ای وجود ندارد که روی آن اثری از گلدوزی‌های من به چشم نخورد و همین عشق و علاقه موجب شد تا با یک چرخ خیاطی و گلدوزی که ایده اصلی شروع کارهای هنریم بود، کار خود را آغاز کنم.

۳. مهم‌ترین عامل موفقیت خودتان را چه می‌دانید؟

تلاش بی‌وقفه، پشتکار و خلاقیت جزء عوامل تاثیرگذار در موفقیت شغلی‌ام بودند، من ۳۲ سال است که در این حیطه فعالیت دارم و هیچ‌گاه سعی نکرده‌ام از این شاخه به آن شاخه بپرم و تمام تمرکزم بر روی صنایع دستی و کارهای هنری بوده است.
مجوز تمامی دوره‌‌هایی که اکنون در آموزشگاه برگزار می‌کنیم را دریافت کرده‌ام و تدریس می‌کنم و موفقیت خود را در دنبال کردن عشق و علاقه خود می‌دانم.

۴. به‌عنوان یک کارآفرین موفق، چه توصیه‌ای برای افرادی که قصد دارند در حیطه هنرهای دستی مشغول به کار شوند، دارید؟

توصیه من همواره این است که هرکس باید به سمت علاقه خود برود و حتما پیش از آغاز کار از یک مشاور کمک بگیرند. ما اکنون در آموزشگاه برای دوره‌های آموزشی مشاوره می‌دهیم و در این راستا با دو دسته مواجه هستیم که برخی به اصرار خانواده آمده‌اند و برخی با علاقه خود و همواره کسانی موفق شده‌اند که با علاقه شخصی در این راه قدم گذاشته‌اند، اما شخصی که با اجبار خانواده برای دوره‌های آموزشی اقدام می‌کند، صرفا برای او یک دوره آموزشی خواهد بود که هیچ‌گاه کارآیی مستمری برای شخص نخواهد داشت.

۵. شکست در کار را چگونه توصیف می‌کنید و آیا به نظر شما شکست، لازمه پیروزی است؟

قطعا شکست همواره برای ارتقای همه موثر بوده است، اما نگرش‌ها متفاوت بوده و از دیدگاه شخصی من، شکست هیچ معنا و مفهومی ندارد، این بدان معنی نیست که بگویم در کارم شکست نخورده ام، قطعا من نیز شکست‌هایی داشته‌ام و با تلاش و پشتکار دوباره سرپا ایستاده‌ام.
بسیاری از افراد هستند که عدم موفقیت کاری خود را شکست می‌دانند که به نظر من اگر شخصی چندین بار در زمینه‌ای تمام تلاش و پشتکار خود را به کار بسته و موفق نشده است، بهتر است این انرژی را در زمینه‌های دیگر نیز امتحان کند.

۶. مهم‌ترین عاملی که موجب شد تا در مسیر سخت کاری خود محکم و استوار بمانید، چه بود؟

متاسفانه من بنا به شرایط اقتصادی خانواده، نتوانستم به دانشگاه راه پیدا کنم و کارهای هنری که در ذهن خود داشتم را با حمایت‌های خانواده آغاز کرده و با وجود سختی‌های راه با صبر و شکیبایی ادامه دادم و خوشبختانه پس از ازدواج نیز همسرم، حمایت‌های خود را از من دریغ نکرد و توانستم فعالیت‌های هنری خود را گسترش دهم و در این راستا از ادامه تحصیل نیز غافل نشده و مدارکی برای ارتقای کارم نیاز داشتم، دریافت کردم.

۷. پس به نظر شما حمایت‌های خانواده در مسیر کاری بسیار تاثیرگذار است؟بله؟

بله قطعا می‌توان گفت حمایت‌های خانواده، یکی از اصلی‌ترین عواملی است که روی موفقیت افراد تاثیر می‌گذارد و من نیز این قاعده مستثنی نبوده و با حمایت و صبوری خانواده، همسرو تنها دخترم که شبانه‌روز در کنار من بودند و موجب دلگرمی‌ام شدند، توانستم راه‌های موفقیت را به خوبی طی کنم.

۸. آیا به نظرتان اگر فعالیت خود را در کشور دیگری آغاز می‌کردید، موفق‌تر می‌شدید؟

اگر بخواهم حقیقت را بگویم، قطعا جوابم مثبت خواهد بود، تاکنون پیشنهادهای کاری زیادی از کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و آذربایجان داشته‌ام که خواستار استفاده از هنرم در کشور خودشان بوده‌اند، همچنین قصد داشتم شعبه دوم آموزشگاه را در باکو افتتاح کنم که متاسفانه به شرایط کرونایی برخورد کردم و فعلا موفق به افتتاح آن نشده‌ام، ولی خب درحال حاضر فعالیتم را در کشورم ادامه می‌دهم و به آن افتخار می‌کنم.

۹. حمایت‌های مسئولان از کارآفرینان هنری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همواره با صداقت گفته‌ام که متاسفانه حمایت‌های مسئولان هیچ‌گاه نبوده و نخواهد بود، ولی با این‌حال ما با جدیت و پشتکار به کار خود ادامه می‌دهیم.

۱۰. به جز سرمایه اولیه و مکان، چه عواملی می‌توانند موجب موفقیت یک کارآفرین باشند؟

به نظر من، شخصی که قدم در راه کارآفرینی گذاشته و قصد دارد کسب‌وکار خود را آغاز کند، باید ابتدا از تصمیم خود مطمئن شده و با جدیت این مسیر را بپیماید، نمی‌توان گفت همه چیز سرمایه اولیه و مکان است، بسیاری افراد بوده‌اند که با وجود سرمایه‌های کلان نتوانسته‌اند در کسب‌وکار خود موفقیتی را به دست آورند، به‌عنوان مثال یکی از عوامل موفقیتم را در این می‌دانم که هیچ‌گاه به ذهنم خطور نکرده است که مثلا درآمد یک آرایشگر از من بیشتر بوده و من هم به سراغ آن شغل بروم، بلکه سعی کرده‌ام تمام تمرکزم را بر روی اهداف و هنر خودم گذاشته و با جدیت آن را دنبال کنم.

۱۱. بزرگترین درسی که از زندگی گرفتید، چیست؟

بزرگترین و بهترین درسی که زندگی به من آموخته است، این بوده که سعی کنم به معنای واقعی کلمه یک انسان باشم و معنا و مفهوم انسانیت را بدانم.

۱۲. رسالت خودتان را در زندگی چه می‌دانید؟

قطعا رسالت من به‌عنوان یک مدیر موسسه آموزشی این است که برای کسانی که با هزاران امید و آرزو در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند، راهنما و مشاور درست و خوبی باشم، خوشبختانه سالیانه بیش از ۵۰۰ نفر در دوره‌های آموزشی موسسه شرکت می‌کنند که پس از پایان دوره یا وارد بازار کار شده یا به‌صورت تیمی در مجموعه همکاری می‌کنند.

۱۳. آیا به‌عنوان یک بانوی کارآفرین، برنامه‌ای برای حمایت‌ از بانوان بدسرپرست و یا سرپرست خانوار داشته‌اید؟

ما به تازگی موفق به دریافت مجوز یک NGO از استانداری شده‌ایم که در اساس‌نامه آن حمایت از بانوان بدسرپرست و سرپرست خانوار آمده است و در همین راستا با انتشار یک آگهی برای کار در منزل اقدام به جذب نیرو نمودیم که خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی داشت و در عرض یک ماه زنان بسیاری در فعالیت‌هایی هم‌چون دوخت دمپایی‌های هتلی در تیراژ بالا مشغول به کار شدند که زمینه درآمد خوب را برای آنان فراهم کرده است.

۱۴. با تشکر از حضور شما، اگر سخنی در پایان دارید، بفرمایید.

ممنون از شما، به‌عنوان سخن آخر باید بگویم متاسفانه به‌دلیل شرایط کرونایی، سه سال است که به هیچ نمایشگاهی در خارج از کشور نرفته‌ام، این نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای بازاریابی هستند، چراکه تاجران خوبی از این نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند، روزنه اصلی من در کار صادرات نیز حضور در نمایشگاه باکو بود که امید است مجددا شاهد حضور در نمایشگاه‌ها باشیم.

ممنون از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار داده و این مصاحبه لذت‌بخش و خواندنی را ترتیب دادید، با آرزوی موفقیت برای شما.