اختصاصی قارتال نیوز؛

نگاهی به عملکرد یکساله استاندار آذربایجان غربی؛ نبود تعادل مدیریتی رحمانی در حوزه های مختلف!

اواسط آذر ماه سال گذشته پس از چند ماه شایعات و مطرح شدن اسامی افراد متعدد، سرانجام رضا رحمانی به عنوان استاندار آذربایجان غربی معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، اواسط آذر ماه سال گذشته پس از چند ماه شایعات و مطرح شدن اسامی افراد متعدد، سرانجام رضا رحمانی به عنوان استاندار آذربایجان غربی معرفی شد.

رضا رحمانی با داشتن سابقه ۳ دوره نمایندگی مجلس از تبریز – ریاست کمیسیون صنایع مجلس و وزارت صنعت و معدن دوره روحانی، مدیری با تجربه در حوزه اقتصادی و صنعتی بشمار می رود که برای سکانداری آذربایجان غربی انتخاب شد.

رحمانی در یکی از سخنرانی های خویش بر عقب ماندگی ۴۰ ساله استان آذربایجان غربی تاکید کرده و لذا انتظار عملکردی مناسب برای ارتقای جایگاه استان را از ایشان داریم.

در ادامه عملکرد یکساله او در سمت مدیریت استان در ۴ حوزه سیاسی – اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی را ارزیابی می کنیم.

▪️عملکرد استاندار در حوزه سیاسی
رضا رحمانی در حوزه سیاسی منشی معتدل را همگام با گفتمان وفاق ریاست جمهوری در پیش گرفته و با مدیرانی از تفکرات مختلف همکاری داشته است.
رحمانی طی مدت یک سال تغییرات آرامی در سطح مدیران استانی ایجاد کرده و مشخص هست که سیاست مدیریتی اش تحول و تغییرات سریع و اساسی نبوده، هر چند اعتقاد فعالان سیاسی بر تغییرات گسترده مدیریتی در سطح مدیران ادارات در همان بدو فعالیت بود.

تغییر مدیران یکی از روش های مرسوم در ایران بوده که با تغییر رئیس جمهور و دولتی که از جناح مخالف باشد، سرعت و شدت بیشتری به خود می گیرد.
البته شاید بتوان تغییرات آرام و با حوصله رحمانی را به نبود شناخت کافی وی از استان و مدیران موجود نسبت داد، هر چند اصلاح طلبان توقع بیشتری از او داشته و از عملکردش در قبال حفظ مدیران اصولگرا ناراضیند.

همچنین رحمانی از ابتدای شروع به کارش در آذربایجان غربی، منش رئیس جمهور را اخذ کرده و جلسات متعددی با نماینده ولی فقیه و رئیس دادگستری استان برای هماهنگی و رفع مشکلات موجود برگزار کرده است.

در مورد اختلافات قومیتی که هر از چندی در سطح استان بخصوص ارومیه شعله ور شده است، عملکرد مدیریت استان دخالت و برخورد با عوامل تفرقه افکن بوده تا حل کردن اساسی و ریشه ای.

برای نمونه مشکل مربوط به طرفداران تیم های فوتبال را نیز با بدون تماشاگرکردن مسابقات فوتبال و حذف صورت مسئله پاک کردند که قطعا به ضرر تیم های استان در میزبانی ها خواهد بود.

در حوزه شهرستان ها نیز برگزاری سفرهای استانی نیز تاکنون مصوبات مربوط به ۱۲ سفر استانی استاندار در سایت استانداری منتشر شده است.
هر چند انتظار می رفت استاندار در این دوره یکساله حداقل یکبار به تمامی شهرستان های ۱۹ گانه استان سفر می کرد.

در هر صورت انجام سفرهای استانی و حضور استاندار در شهرستان ها و شنیدن مشکلات مردم، حرکت خوبی هست که بایستی تداوم داشته باشد.

▪️عملکرد استاندار در حوزه اقتصادی
توسعه اقتصادی و صنعتی استان یکی از شعارهای اصلی رحمانی از ابتدای کارش و با توجه به سابقه اش بوده و برگزاری همایش سرمایه گذاری آذربایجان غربی در روز ۲۲ خرداد ماه یکی از نتایج آن بود.

می دانیم که نتیجه گیری از چنین رویدادهایی زمانبر بوده و موفقیت آن تا حدود زیادی به سیاست های کلی کشور وابسته هست و لذا وضعیت اقتصادی کشور، تحریم ها و جنگ ۱۲ روزه تاثیرات منفی بر مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری داشته و کماکان دارند.

توسعه اقتصادی دارای فاکتورهای مختلفی بوده و کارشناسان معتقدند در مورد استان های مرزی مانند آذربایجان غربی، این قابلیت می تواند در صورت حمایت دولت و تغییر قوانین موجود منجر به تحولات مثبت اقتصادی شود.

مرور یک‌سال نخست مدیریت استاندار آذربایجان‌غربی نشان می‌دهد اگرچه اقدامات میدانی، بازدیدها و جلسات متعدد در حوزه اقتصاد، مرزها و تولید صنعتی انجام شده، اما فقدان شفافیت، نبود گزارش‌های عددی و برنامه‌های بلندمدت باعث شده بخش قابل توجهی از انتظارات مردم و نخبگان استان بی‌پاسخ بماند.

۱. بازدیدها و نشست‌های متعدد؛ خروجی ملموس محدود
یک‌سال گذشته استاندار بارها از پایانه‌های مرزی، واحدهای صنعتی، پروژه‌های عمرانی و مراکز کشاورزی بازدید کرده است. این اقدامات باعث تقویت حضور مدیریتی و ایجاد ارتباط مستقیم با فعالان اقتصادی شد، اما در بخش اندازه‌گیری اثرگذاری واقعی این بازدیدها، آمار روشن و قابل اتکا منتشر نشده است.
به عبارت دیگر، بازدیدهای مکرر به‌تنهایی نمی‌توانند جایگزین برنامه عملیاتی و گزارش عملکرد دقیق باشند.

۲. اقتصاد و اشتغال؛ پیشرفت در بخش محدود، اما انتظارات بالاتر رفت
استاندار تلاش کرده با احیای چند واحد تولیدی، حمایت از سرمایه‌گذاری مرزی و توسعه صنایع تبدیلی، اشتغال مستقیم ایجاد کند.

واقعیت این بود که شهردار سابق ارومیه با اعضای شورای شهر اختلاف داشت و همین موضوع تاثیرات منفی بر عملکرد شهرداری گذاشته بود تا حدی که اغلب شهروندان نیز از عملکرد شهردار ناراضی شده بودند.

رضا رحمانی توانست این اختلاف را با حمایت از شورای شهر و تغییر شهردار، مدیریت و هدایت نماید که نتیجه آن رسیدن آیدین رحمانی از اصلاح طلبان به سمت شهرداری ارومیه بود، هر چند انتظارات از شهردار فعلی نیز بالا بوده و دچار چالش هایی بوده که می توان در مقاله دیگری به آن پرداخت.

▪️عملکرد استاندار در حوزه فرهنگی
رحمانی در حوزه فرهنگی تاکنون ترجیح داده است با مدیران دولت قبلی همکاری کند، هرچند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که اداره اصلی حوزه فرهنگ استان هست با ضعف ها و شائبه های زیادی روبرو می باشد.

۱٫ شفافیت و اطلاع‌رسانی؛ نیازمند اصلاح ساختاری
رحمانی از بدو شروع به کارش نشان داده که اهمیت چندانی به روابط عمومی و رسانه ها نداده و به روال استاندار سابق کار را پیش می برد. البته ناگفته پیداست که استاندار سابق با نگاه امنیتی، اعتقادی به رسانه ها و روابط عمومی ها نداشت!

رضا رحمانی نیز طی یک سال گذشته فقط یک بار نشست با رسانه ها و همچنین یک نشست با روابط عمومی ها را برگزار کرده که نشان از بی توجهی به رسانه ها و دوری از آنهاست.

استعفای مشاور رسانه ای تازه منصوب شده نیز تاکیدی بر این ادعا می باشد که استاندار آذربایجان غربی برنامه و هدفی برای ارتباط با رسانه ها، شفافیت در فعالیت ها و بهره گیری از ظرفیت بسیار رسانه ها ندارد!

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف مدیریت یک‌ساله در حوزه اطلاع رسانی، عدم انتشار گزارش‌های عددی، جدول‌بندی پیشرفت پروژه‌ها و برنامه‌های عملیاتی است. رسانه‌ها و افکار عمومی قادر به ارزیابی دقیق عملکرد نیستند و این موضوع می‌تواند به مرور باعث کاهش اعتماد عمومی شود.

۲٫ ورزش استان گروگان چند نفر!
در حوزه ورزش نیز رضا رحمانی با تغییر ندادن مدیر این مجموعه، ترجیح داده به روال گذشته کار را پیش ببرد که مورد اعتراض اغلب ورزشکاران و اهالی ورزش بوده است.

والیبال به عنوان ورزش اول ارومیه و آذربایجان غربی که طرفداران زیادی هم دارد هنوز نتوانسته از مدیریت رحمانی خیری ببرد و به جایگاه درخورش برسد!
همچنین در گفتگویی که با تعدادی از شهروندان در مورد عملکرد رضا رحمانی بطور کلی داشتیم نیز اغلب نظردهندگان رضایت چندانی از ایشان نداشته و بر انتظارات بیشتر از مدیریت استان اذعان نمودند.

در مجموع می توان گفت علیرغم حمایت شخص ریاست جمهوری از رحمانی و انتظاراتی که برای توسعه استان خویش داشته، طی یک سال گذشته کارنامه نامشخص در حوزه های اقتصادی و سیاسی و ناموفق در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را به ایشان نسبت داده و منتظر تصمیمات و تحولات جدید در آینده باشیم.

فلذا پیشنهاد می شود استاندار هر چه سریعتر تغییرات مناسبی برای تقویت تیم رسانه ای و روابط عمومی خویش داشته باشد تا ارتباط با اقشار مختلف مردم تسهیل شده و چرخه اطلاع رسانی در سطح استان اصلاح شود.

همچنین آذربایجان غربی نیاز به مدیران قوی تر – مناسب تر و جوان تری برای تسریع در فعالیت ها و اتمام پروژه های موجود و ایجاد تحولات جدید و امیدآفرین دارد که جز با حمایت استاندار ممکن نخواهدبود.

اما تحلیل داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد:
• خروجی ملموس تعداد افراد مشغول به کار هنوز دقیق مشخص نیست.
• بسیاری از صنایع کوچک و متوسط با کمبود نقدینگی، زیرساخت و سرمایه در گردش مواجه اند.
‌اند.
• برنامه مدون برای توسعه پایدار اشتغال در کل استان ارائه نشده است.
• با توجه به شعارها و جلسات بیشمار در حوزه صنعتی و اقتصادی، انتظارات مردم و فعالان این حوزه بالاتر رفته است.

۳. مرزها و ظرفیت صادرات؛ پتانسیل بالاست، برنامه شفاف نیست
در مورد مرزها و تحولات اقتصادی و بازرگانی با توجه به مرزهای موجود در آذربایجان غربی که ظرفیت بالایی برای استان و کشور هستند نیز اطلاعات شفافی نداریم و فقط می دانیم که برخی اختیارات وزارتخانه ها در این حوزه به استانداران محول شده است.

منطقه آزاد ماکو هم که از مناطق آزاد مهم کشور و تنها منطقه ای که قابلیت همکاری با ترکیه دارد هم دچار ضعف مدیریتی و عدم شفافیت بوده که نارضایتی مردم محلی را هم به دنبال داشته است، و متاسفانه استاندار تاکنون فکری برای بهبود مدیریت این منطقه نداشته است!

بازدیدها و نشست‌های استاندار در مرز بازرگان و منطقه آزاد ماکو، تلاش برای جذب سرمایه و توسعه صادرات را نشان می‌دهد. با این حال، نتایج ملموس در قالب افزایش حجم صادرات، جذب سرمایه خارجی یا ایجاد بازارچه پایدار منتشر نشده است.

این شکاف بین برنامه‌ریزی و گزارش‌دهی می‌تواند اعتماد فعالان اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین رحمانی با توجه به پیشینه صنعتی خویش تلاش می کند تا آذربایجان غربی را به استانی صنعتی تبدیل کند که بنظر می آید با توجه به قابلیت های استان در حوزه های کشاورزی و معدنی چندان هم مناسب نبوده و انحراف از پتانسیل ها و توانمندی های بالقوه باشد.

توصیه می شود بجای آوردن صنایع جدید با هدف توسعه صنعتی استان، زنجیره تولید صنعتی محصولات کشاورزی و معدنی در آذربایجان غربی که زمینه لازم آنها نیز فراهم می باشد، تکمیل شود تا سریع تر به توسعه اقتصادی برسیم.

بهرحال توسعه اقتصادی در آذربایجان غربی و جنبه های مختلف آن، کلافی پیچیده و چندوجهی هست که بایستی با گذشت زمان آنرا ببینیم و سپس تحلیل کنیم.

▪️عملکرد استاندار در حوزه اجتماعی
عملکرد رحمانی در حوزه اجتماعی چندان قابل دفاع نمی باشد و از علل آن می توان به اهمیت ندادن به سمن ها و نگذاشتن یک نشست با انجمن های فعال استان و خشکی دریاچه ارومیه اشاره نمود.

۱٫ وضعیت مبهم آینده دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه در سایه برنامه های نامناسب و عدم تامین آب مورد نیاز، در شهریور سال جاری کاملا خشک شد.

هر چند مقاماتی نظیر استاندار آذربایجان غربی، بر احیای آن ابراز امیدواری کرده اند اما بنظر می آید سرنوشت دریاچه به دست مدیران دولت های گذشته در مسیر خشک شدن تدریجی قرار گرفته است.

فعالیت ها برای احیای دریاچه ارومیه از دوره ریاست جمهوری روحانی شروع شده و این اقدامات در جای خویش موثر و قابل تقدیر بوده اما کافی نبوده و باید اقدامات موثرتری در کنترل حوزه آبریز دریاچه و استفاده بی رویه آب منطقه توسط کشاورزان را داشت که دولت در این زمینه فعالیت مناسبی نداشته است.

در هر صورت شهروندان ارومیه ای علیرغم شعارهای داده شده، اعتقادی به احیای دریاچه با شرایط فعلی نداشته و لذا می توان خشکی آنرا بنام دولت چهاردهم و استانداری شخص رضا رحمانی ثبت کرد.

۲٫ بحران جمعیت و سلامت عمومی؛ کم‌توجهی مشهود
کاهش ۹ درصدی تولد و افزایش ۱۲.۵ درصدی فوتی‌ها در استان، یک زنگ خطر واقعی است.

با این حال، برنامه‌ای مشخص از سوی استانداری برای مدیریت بحران جمعیت یا حمایت از خانواده‌ها اعلام نشده است. این مسئله نشان می‌دهد توجه به مسائل بلندمدت اجتماعی و جمعیتی کمتر از حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بوده است.

۳٫ محیط‌زیست و بحران آلودگی هوا؛ اقدامات واکنشی
با بالا رفتن شاخص آلودگی در ارومیه، تصمیمات اضطراری مانند تعطیلی مدارس یا رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی اجرا شد، اما فقدان راهبرد بلندمدت کاهش آلاینده‌ها و توسعه زیرساخت‌های پایدار همچنان نقطه ضعف جدی است. این موضوع می‌تواند اثرات منفی اقتصادی و سلامت عمومی به همراه داشته باشد.

۴٫ عدم توجه به توانمندی های سمن ها
استفاده از سمن ها یا انجمن های مردمی در حوزه های مختلف، یکی از عوامل موفقیت یا شکست برنامه های مدیریتی بخصوص در حوزه اجتماعی هست که رحمانی در یک سال گذشته نتوانسته از این پتانسیل بهره ببرد.

عملکرد یک سال گذشته استاندار در حوزه سمن ها نشان دهنده ادامه مدیریت ضعیف و نگاه امنیتی به این حوزه می باشد که قابل دفاع نیست!

۵٫ دخالت مثبت در تغییر شهردار ارومیه
یکی از نکات مثبت مدیریتی استاندار که در همان ماه های اول شروع به کار محقق شد، فشار بر شهردار و شورای شهر برای تغییر شهردار بود.

گزارش از دکتر کمال الدین نیک رفتار خیابانی