همدان اٌوزاخ ، کَردیسی یاخین / از کارگو به کشتی / محو شدن مظلومیت سیب آذربایجان در میان وعدهای مسئولین

زمستان سال 1400 بود که خبر صادرات و حمل و نقل هوایی سیب آذربایجان غربی بار دیگر "سیب" این استان را سر تیتر رسانه ها و اخبار کرد .

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،رئیس سازمان تعاون روستایی کشور سال گذشته در جریان سفر به ارومیه ،در جلسه بررسی مشکلات صادرات سیب درختی آذربایجان‌غربی وعده هدف تسریع در صادرات سیب و کاهش زمان رسیدن به مقصد با ایجاد کارگو و زیرساخت‌های پایانه حمل و نقل هوایی در فرودگاه ارومیه را داد، وعده ای شیرین که قرار بود روزانه نزدیک به ۳ هزار تن سیب را با چهار سورت پروازی به کشورهای مقصد صادر کند.

با اعلام خبر صادرات و حمل و نقل هوایی سیب در آن مقطع توسط صادقی معاون اقتصادی وقت استانداری ، رسانه های نزدیک به استانداری، در حال ساختن حماسه ای بزرگ از این وعده رویایی بودند و استاندار و اطرافیانش را تا مرز “رستم دَستان” شدن برای این استان محروم پیش بردند .

گذشت و گذشت ، سال ؛ نو شد، بهار رفت، تابستان شد ، سیب آذربایجان بار دیگر برداشت شد ،پاییز رفت و بار دیگر زمستان شد، اما خبری از صادرات و حمل و نقل هوایی سیب آذربایجان غربی نشد ،تنها اتفاقی که در این یکسال رخ داده بود، جابجابی معاون اقتصادی استاندار بود ، در بین این شد و نشدها صادقی رفته بود و کرمی آمده بود.

زمستان جدیدی در پیش بود زمان صادرات این محصول استراتژیک نزدیک بود اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال۱۴۰۱ این وعده نیز محقق نشد و مشکل صادرات سیب استان به قوت خود باقی ماند.

در هیاهوی وعده های تو خالی مسئولین ،بار دیگر، در زمستانی دیگر ،سیب آذربایجان غربی، تیتر یک اخبار و رسانه ها شد.

این بار کرمی معاون اقتصادی جدید استاندار وعده صادرات سیب آذربایجان‌غربی به کشورهای روسیه و قزاقستان را با کشتی اختصاصی را اعلام کرد، رویه عوض نشده بود،معاون اقتصادی باید وعده جدید را اعلام میکرد تا مردم با شنیدن این وعده جدید تامل کنند و بیندیشند که آیا دادن وعده در خصوص صادارت سیب این استان برای معاونین استانداری جزو وظایف تعریف شده است یا موضوع خوبی است برای مطرح کردن نام خود؟

همین خبر کافی بود که باز هم ناخودآگاه وعده صادرات حمل و نقل هوایی سیب آذربایجان غربی در یاد مردم این استان زنده گردد.

کشاورزان استان محروم آذربایجان غربی سالهاس در میان این وعده های پوچ مسئولین با انباشت عظیمی از سیب در سردخانه ها‌ ، دلخوش به فصلی جدید و وعده دیگری هستند .

آذربایجان غربی سالانه با تولید افزون بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب سهم بیش از ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول کشور را از آن خود کرده، اما این افزایش تولید باوجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه‌تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه‌های اصلی استان در سال‌های اخیر تبدیل‌ شده است.

آذربایجان غربی هر ساله ظرفیت صادارت ۲۰۰ هزار تن سیب درجه یک به بازارهای جهانی را با وعده های تو خالی مسئولین از دست میدهد و تولید کنندگان سیب در این استان حتی دیگر انگیزه ای برای پیگیری وعده های داده شده از طرف متولیان امر را ندارند ، وعده‌هایی که تاکنون نه تنها هیچکدام محقق نشده بلکه وارونه عمل کرده و انگیزه تولید کنندگان را نیز از بین برده است.

سیب محصول استراتژیک آذربایجان غربی سالهاس درگیر وعده های توخالی و اهداف انتخاباتی و سیاسی طیف های مختلف شده و هر فرد در زمانش با وعده بر طرف کردن مشکلات سیب استان برداشت خود را از این موضوع کرده و همچنان مشکلات سیب پابرجاست ، در حالی که اگر مسئولین استان عزمی جدی برای برطرف کردن مشکلات سیب داشتند به تنهایی میتوانستند اوضاع را بهبود بخشند.

۱۲ نماینده مجلس استان ، جهاد کشاورزی ،سازمان تعاون روستایی ، اتحادیه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزی ،اتاق بازرگانی ، استاندار و معاونانش و … میتوانند برای مردم توضیح دهند که چرا مشکلات سیب این استان با وجود این همه ظرفیت به امری لاینحل تبدیل شده است و سالهاس درگیر وعده های توخالی مسئولین استان و کشور شده است ؟

مردم این استان دنبال وعده های توخالی نیستند یکبار هم که شده بجای وعده ،عمل کنید ، صدای کشاورزان مظلوم این استان را بشنوید تا آه مردم دامان شما را نگیرد.

سطان وعده نباشید ، بسم الله یا میتوانید مشکل مردم را حل کنید یا اگر توان حل کردن مشکلات را ندارید وعده های تو خالی تحویل مردم ندهید ، ملاک سنجش شما در میان مردم عملکردتان است نه وعده هایتان .

اگر مدعی پیگیری و برطرف کردن مشکلات مردم این استان هستید بفرمایید ، همدان اوزاخ ، کردیسی یاخین …!!!

علی سرخ چهره / خبرنگار