واریز وام بلاعوض به بیش از ۹ هزار واحد مسکونی در خوی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی گفت: 21 فروردین ۱۳۵۸ یکی از نقاط عطف تاریخ پرشکوه انقلاب اسلامی است که با فرمان تاریخی امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف محرومیت زدایی و کمک به مردم و مستضعفین و به‌ویژه ساخت مسکن در روستاها آغاز به کار کرده‌است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، جعفر برزگر اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی ۴ دهه اخیر خدماتی از قبیل ساخت مسکن، کمک به محرومین در مناطق روستایی، خدمات رسانی در تهیه و اجرای طرح هادی روستایی، صدور سند اماکن روستایی و بازسازی مناطق زلزله‌زده ارائه کرده است.

 

وی گفت: ۳۵ درصد از جمعیت آذربایجان‌غربی در روستاها واقع شده که یک میلیون و ۱۲۹ هزار نفر از جمعیت کل استان را تشکیل داده است.

 

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی دارای ۲۱۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار است و تمامی روستاها دارای طرح هادی مصوب هستند که بازنگری نقشه این طرح در ۴۶۵ روستا انجام شده و نیز ۸۳۲ روستا نیازمند بازنگری هستند.

 

برزگر گفت: تاکنون در ۸۶۱ روستا طرح هادی به اتمام رسیده که از این تعداد سال گذشته در ۲۳۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان این طرح انجام شده است.

 

وی ادامه داد:در طول سال گذشته ۱۵۵ کیلومتر از معابر روستایی آسفالت ریزی شده است.

 

برزگر با اشاره به اینکه ۱۸۲۰ روستا تحت پوشش خدمات سند روستایی قرار گرفته‌اند، گفت: تا کنون ۱۸۶ هزار و ۴۶۴ جلد سند روستایی صادر شده که از این تعداد ۵ هزار و ۶۶۷ جلد مربوط به سال ۱۴۰۱ است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۱۸ هزار و ۱۱۸ قطعه زمین از سوی بنیاد مسکن به متقاضیان اهدا شده که از این رقم ۸۰۷ قطعه در سال گذشته تامین شده است.

 

وی عنوان کرد: عملیات بازسازی یک هزار و ۱۰۰ واحد احداثی و چهار هزار و ۲۰۰ واحد تعمیری شهرستان خوی در زلزله مهر ماه با ۸۰ درصد پیشرفت ادامه دارد.

 

وی اظهار کرد: بازسازی ۲ هزار و ۱۲۰ واحداحداثی و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد تعمیری آسیب دیده در زلزله ۸ بهمن ماه شهرستان خوی در حال انجام است.

 

برزگر ادامه داد: واریز بلاعوض های تعمیری به حساب مالکان در مناطق زلزله زده آغاز شده و از مجموع ۲۴ هزار و ۲۳۷ واحد مسکونی که دستور کار تعمیرات برای مالکان آنان ابلاغ شده، فرآیند پرداخت بلاعوض تعمیرات ۹ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی به مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان به حساب مالکان انجام یافته است.

 

وی همچنین گفت: با حمایت های استاندار و تامین مصالح رایگان و همکاری شبانه روزی بنیاد مسکن امید است تا پایان شهریور و قبل از شروع فصل سرما بازسازی مناطق زلزله زده به‌پایان برسد.

 

برزگر با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در پهنه خطرپذیری بسیار بالایی قرار دارد گفت: یکی از وظایف بنیاد مسکن ساخت مسکن مناسب و ایمن برای محرومان و به ویژه روستاییان است که از مجموع ۲۵۸ هزار و ۴۶۵ واحد روستایی، تاکنون ۹۳ هزار و ۴۶۴ واحد مقاوم سازی شده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به اعطای تسهیلات کم‌بهره ۵ درصدی و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله امیدواریم مردم با مراجعه به بنیاد مسکن مناطق خود از این خدمات به نحو احسن استفاده کنند.

 

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی با اشاره به طرح نهضمت ملی مسکن گفت: از مجموع ۴۳ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر استان، در ۸ شهر تامین زمین صورت گرفته است.

 

وی خاطر نشان کرد: در زلزله ۴ فروردین سالجاری که در سلماس اتفاق افتاد، ۸۰ واحد مسکونی خسارت دیده در ۱۰ روستا شناسایی شده که از این تعداد ۸ واحد نیاز به بازسازی و ۷۲ واحد خسارت‌دیده نیازمند تعمیر است.