پاسگاه های محیط بانی آذربایجان غربی به تجهیزات اطفاء حریق مجهز شدند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی از تجهیز پاسگاه های محیطبانی سراسر استان به تجهیزات تخصصی اطفاء حریق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، سعید شهند گفت : استان آذربایجان غربی یکی از منحصر به فرد ترین زیستگاهی سمندر کوهستانی در کشور است که وجود این گونه های ارزشمند ، نماد سلامت و پاکی زیستگاه‌های استان می باشد.

وی با اشاره به اهمیت  این نوع دوزیست در طبیعت بیان کرد: ناحیه زیست این گونه حاشیه غربی جنگل های زاگرس در شرق حوضه آبریز دجله است و زیستگاه های شاخص آن در استان آذربایجان غربی در شهرستان‌های اشنویه ، پیرانشهر ، سردشت، مهاباد و بوکان قرار دارد و مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز اخیرا به عنوان زیستگاه این گونه شناسایی و معرفی شده است.

گفتنی است ، سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

بر اساس نتایج بررسی های کارشناسان محیط زیست و زیست شناسان تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های : سمندر غارزی ، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور) ، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد) ، سمندر کوهستانی آذربایجانی ، سمندر آتشین ، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.