پایش اجرای طرح شفاف سازی درج قیمت در بازار لوازم خانگی

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان به اتفاق مسئول سامانه پاسخگویی یکپارچه و بازرسان سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی در راستای نظارت بر درج قیمت تولید کننده و شفاف سازی قیمت کالا امروز بصورت میدانی از واحده های صنفی عمده فروشی و خرده فروشی لواز خانگی بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان به اتفاق مسئول سامانه پاسخگویی یکپارچه و بازرسان سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی در راستای نظارت بر درج قیمت تولید کننده و شفاف سازی قیمت کالا امروز بصورت میدانی از واحده های صنفی عمده فروشی و خرده فروشی لواز خانگی بازدید کردند.

ایرج مرندی معاون نظارت و بازرسی سامان صمت آذربایجان غربی در این بازدید گفت: اجرای طرح پایش درج قیمت تولید کننده بر روی کالا توسط تولیدکننده باعث می شود که مصرف کننده نهایی از قیمت واقعی بخش تولید باخبر شود، هزینه هایی که باید به قیمت نهایی تولید نیز اضافه شود توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در هر گروه کالایی ابلاغ شده و در نهایت مصرف کننده می داند که کالا با چه قیمتی خریداری خواهد شد.

وی افزود: پیش از این قیمتی به عنوان قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج می شد و در نهایت فاکتور فروش هم براساس قیمت مصرف کننده صادر می شد اما در این طرح قیمتی که بر روی کالا توسط تولیدکننده درج می شود با احتساب سود خرده فروش و باقی هزینه ها در فاکتور فروش لحاظ می شود که مبنای محاسبات امور مالیاتی نیز قرار می گیرد.

محمدرضا خدرلو مسئول سامانه یکپارچه پاسخگویی صمت آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: از ابتدای اجرای طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالایی نظیر محصولات شیمیایی، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت، محصولات کاغذی، محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها و لوازم خانگی در استان آذربایجان غربی مشمول آن شده اند و از واحدهای تولید کننده و واحدهای صنفی عرضه کننده در سطح عمده و خرده فروشی بازدید لازم به عمل آمده است.

وی تأکید کرد: با اجرای طرح شفاف سازی قیمت و درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای تولید داخل و قیمت وارد کنند بر روی کالاهای وارداتی، تولیدکنندگان و وارد کنندگان موظفند قیمت تولید/ واردات را که به معنای قیمت فاکتور است، بر روی کالا درج کرده و فروشگاه‌ها نیز موظفند قیمت فروش (مصرف) را روی کالا یا بر قفسه مخصوص آن محصول در معرض دید مشتری قرار دهند.

خدرلو خاطر نشان کرد: در صورت عدم درج شفاف قیمت بر روی کالاهای مشمول درج قیمت تولید کننده/ وارد کننده در سطح عرضه و فروشگاه ها مطابق قانون نظام صنفی با خاطیان رفتار خواهد شد.