پخش تلویزیونی شبکه استانی آذربایجان غربی با فرمت HD

شبکه استانی آذربایجان غربی به عنوان پنجمین شبکه استانی در کشور، برنامه های خود را با فرمت HD پخش می کند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز،با تلاش متخصصین فنی صدا و سیمای مرکز استان آذربایجان غربی در بازه زمانی دو ساله زیرساخت پخش HD شبکه استانی آماده بهره برداری شده و پخش آزمایشی آن از دوازدهم اسفند ماه از طریق فرکانس ۱۲۳۲۲ عمودی ۳۰۰۰۰ «ماهواره بدر» آغاز شده است در این فرکانس شبکه ۴K صداوسیما موسوم به «شبکه فراتر» نیز به همراه نسخه اچ‌دی چند شبکه استانی پخش می‌شود.

شبکه «آذربایجان غربی» بعد از شبکه‌های «خراسان رضوی»، «آذربایجان شرقی (سهند)»، «گیلان (باران)» و «مازندران (تبرستان)» پنجمین شبکه استانی بوده که پخش اچ‌دی آن آغاز می‌شود. همچنین شبکه آذربایجان غربی نزدیک به ۲۵ سال پیش، در روز ۲۶ شهریور ۱۳۷۷ به عنوان پنجمین شبکه استانی صداوسیما آغاز به کار کرد و اکنون همین رتبه را در آغاز پخش اچ‌دی به دست می‌آورد.

نسخه اچ‌دی شبکه آذربایجان غربی در بسته چهارم ایستگاه شهید امینی ارومیه (کانال ۲۳) نیز قابل دریافت بوده و احتمالاً در روزهای آینده به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

شبکه‌های فرکانس ۱۲۳۲۲ ماهواره بدر تنها با گیرنده‌هایی که از کدینگ HEVC یا H265 پشتیبانی می‌کنند قابل دریافت است.

فرمت پخش شده شبکه استانی فول اچ دی بوده و اندازه آن استاندارد ۱۰۸۰ است که در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد از جمعیت استان را تحت پوشش قرار داده و در آینده ای نزدیک این درصد افزایش خواهد یافت.

شایان ذکر است که معاونت فنی صدا و سیمای مرکز استان در نوزدهمین اجلاس فناوری رسانه کشور که در ۱۱ اسفند ماه جاری برگزار شده بود توانست حائز رتبه برتر از نگاه ویژه اجلاس شود.