پررنگ شدن نقش احزاب در انتخابات مجلس

فصل دوم از قانوت انتخابات با عنوان کیفیت انتخابات تعیین شده و در زیر مجموعه آن بر نحوه انتخابات اشاره شده است. بر اساس ماده ۷ قانون جدید انتخابات به صورت مستقیم و عمومی و با رأی مخفی خواهد بود.

در ادامه ماده ۸ قانون جدید بر نحوه فعالیت احزاب اشاره کرده و تصریح شده است که احزاب می توانند فهرست های انتخاباتی برای انتخابات ارائه دهند.

در ماده ۸ این قانون آمده است که صرفاً احزاب و جبهه‌ها می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود را به‌صورت مجزا برای حوزه‌های انتخابیه دارای بیش از یک کرسی و تا سقف کرسی‌های آن حوزه انتخابیه تنظیم و حسب مورد به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها اعلام کنند. این امر مانع از حمایت‌های احزاب و جبهه‌ها از نامزد‌ها در حوزه‌های انتخابیه تک کرسی نخواهد بود. آگهی اسامی نامزدها و فهرست‌های موضوع این ماده پس از تأیید ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها منتشر خواهد شد.

البته بر اساس تبصره ۲ این ماده، احزاب و جبهه‌های موضوع این ماده مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی نامزد‌ها برای عضویت در فهرست آن حزب یا جبهه را ارائه کنند.
همچنین در تبصره ۵ نیز آمده است، درصورتی که جبهه‌ها اعلام موجودیت و ارائه فهرست کنند، احزاب ائتلاف‌کننده آن جبهه، حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.

در تبصره ۷ نیز به محرومیت احزاب از ارائه لیست در عدم رعایت قانون صحبت به میان آمده و تصریح شده که عدم رعایت تشریفات این ماده موجب محرومیت آن حزب یا جبهه از ارائه فهرست در آن دوره انتخابات و همان حوزه انتخابیه می‌شود.