پلیکان‌های مهاجر وارد تالاب کانی‌برازان مهاباد شدند

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود، نخستین دسته از پلیکان‌های مهاجر را در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان مشاهد کردند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، فاروق سلیمانی در تشریح این خبر اظهار کرد: این دسته از پرندگان مهاجر که شامل ده‌ها قطعه پلیکان سفید هستند، در طول روزهای گذشته در این تالاب فرود آمده و اسکان یافته اند.

وی اضافه کرد: پلیکان‌های مهاجر در قالب دسته‌های پنج تا ۱۰ تایی وارد این تالاب شده اند و انتظار می رود به تدریج بر تعداد آنها افزوده شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمال سیبری و کشورهای اسکاندیناوی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های این منطقه از جمله تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» شدند.

وی افزود: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: این تالاب به علت وضعیت و امنیت مناسب، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.

به گزارش قارتال نیوز، پلیکان یا مرغ سقا با نام علمی Pelecanidae پرنده ای است بزرگ و سفید رنگ با شاه پرهای نخستین سیاه رنگ، کیسه گلویش آویخته و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد.

پلیکان‌ها جزو پرندگان غول پیکر محسوب می‌شوند و در بعضی از آنها طول بال ها به بیش از سه متر می رسد و دارای پروازی بلند و زیبا هستند.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.