پیشنهادی به مدیران و مسئولان؛ یادگیری سواد رسانه ای و یا داشتن مشاور رسانه ای

رسانه های جدید از بدو فعالیت همانطوری که تمامی شئون زندگی انسان ها را تغییر داده اند، مطمئنا بر نحوه کار مدیران و مسئولان نیز تاثیرگذار بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، امروزه آشنایی با کارکردهای رسانه ها بقدری اهمیت یافته که سواد رسانه ای از دهه دوم قرن بیست و یکم به عنوان یکی از موارد آموزشی مهم برای جوامع بشری از سوی یونسکو مورد تاکید قرار گرفته است.

با رشد سریع فعالیت رسانه ها در دهه گذشته بخصوص رسانه های تحت وب و شبکه های اجتماعی، بنظر می آید اکثریت مدیران ما نتوانسته اند خودشان را با این تحولات سازگار نموده و به اهمیت و تاثیرگذاری این رسانه ها در جامعه و افکار عمومی پی نبرده اند.

در ادامه یادداشت به عوارض و تبعات ناشی از این بی توجهی اشاره خواهم داشت.

ما برای رضایت خدا کار می کنیم!

در اوایل فعالیت رسانه ای ام در حدود ۲۵ تا ۳۰ سال پیش بخاطر دارم با مدیرانی کار می کردم که معتقد بودند نیازی به رسانه ای کردن فعالیت ها و عملکردمان نداریم، چون هدف ما از مدیریت اجرائی، جلب رضایت خداست!

بعد از گذشت سالها با تحولاتی که در عرصه فعالیت رسانه ها بوجود آمده و قوت یافتن رسانه های معاندو مخالف نظام، دیگر نمی توان براحتی از مدیریت برای رضای خدا صحبت کرد.

همچنین اگر در میان مردم و اقشار مختلف بوده و از افکار شهروندان مطلع باشید، براحتی می توان متوجه شد که آنها به رسانه ها و اطلاع رسانی بصورت روزمره بیش از مدیران اهمیت داده و پیگیر اخبار و تحولات روز می باشند.

چه اصرای بر این داریم که ما همه چیز را می دانیم؟

امروزه متاسفانه اکثر مدیران معتقدند که در همه مسائل تبحر داشته و در مورد آنها اطلاع کافی و لازم را دارند!

در مقابل شما اگر از اقشار مختلف مردم و حتی جوانان این سئوال را بپرسید، جواب قانع کننده ای برای شما داده و می گویند تخصص در هر حوزه ای اهمیت داشته و لذا در هر کاری باید به متخصصش مراجعه کرد.

اینکه مسئولی که در حوزه علوم انسانی تخصصی ندارد، آمده و بگوید که من متخصص اطلاع رسانی و رسانه شناس هستم، واقعا مزاح تلخی هست.

باید قبول کنیم که هر رشته و هر حوزه ای متخصص خودش را داشته و هر کسی در هر مسئولیتی نیز باید اینرا بپذیرد.

نمونه هایی از غفلت های مسئولان در قبال رسانه ها و افکار عمومی

نمونه های زیادی از غفلت ها و ندانم کاری های مدیران و مسئولان در رده های مختلف را می توان در این حوزه که ناشی از عدم شناخت رسانه ها و افکار عمومی هست می توان مطرح کرد.

اینکه رسانه ای به استاندار- شهردار یا رئیس اداره ای نامه ای نوشته و درخواست مصاحبه اختصاصی در موضوعی را داشته باشد، اما وقعی به این خواسته نشان داده نشود!

اینکه رئیس شورای شهری در جلسه علنی بگوید شهرداری چند تکه زمین فروخته و پول آنها را میان رسانه ها تقسیم کند تا رسانه ها اخبار ما را منتشر کنند!

اینکه اداره هایی در سطح استانی، فردی در روابط عمومی به عنوان خبرنگار رسمی نداشته و یا خبرنگاری حقوق بگیر داشته باشند اما نتواند و یا به هر دلیلی نخواهد اخبار آن اداره یا سازمان را بنویسد!

اینکه شما ماه ها و یا در طول سال شاهد نشست رسانه ای نمایندگان مجلس و یا اعضای شورای شهر، برای ارائه گزارش در مورد عملکردشان به مردم و شهروندان نباشید!

اینکه از ادارات و سازمان های پراز فعالیت اجرائی نظیر استانداری- فرهنگ و ارشاد- فرمانداری- شورای شهر و شهرداری و … و یا نمایندگان بخش خصوصی نظیر اتاق بازرگانی- اتاق اصناف- خانه صنعت و معدن و …، روزها و بعضا هفته ها خبری در رسانه ها نبینید و نشنوید!

اینکه اخبار ادارات و سازمان های مهم نظیر استانداری هر روز اخبار فعالیت در کانال های خبری شان منتشر شود اما خبرگزاری ها و روزنامه ها این خبرها را انتشار ندهند!

و موارد دیگری از ضعف های رسانه ای مدیران و مسئولان که مطمئنا حکم بازی در زمین معاندان را دارد.

چاره کار داشتن مشاور رسانه ای مجرب

معتقدم که از مهم ترین آسیب حوزه رسانه ما، بی اطلاعی مدیران و مسئولان ما از فلسفه وجودی رسانه ها و ناآگاه بودن با مقوله مهم سواد رسانه ای هست.

اینکه رسانه ها در دنیای امروز چه نقش و کارکردهایی داشته، به عنوان واسطه حکومت یا دولت با افکار عمومی چه جایگاهی داشته و ما به عنوان مدیر و مسئول چه وظایفی در قبال آنها داریم، سئوالاتی هستند که بایستی از سوی مسئولان مربوطه جواب داده شوند.

امروزه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند مدیران رسانه ای یا مسئولانی هستیم که بجای برخورد قهری با رسانه ها، ارتباطات رسانه ای خویش را افزایش داده و بصورت مداوم اخبار و اطلاعات حوزه زیر مجموعه شان را با رسانه ها و در نتیجه افکار عمومی به اشتراک گذارند.

در خاتمه پیشنهاد می کنم مدیرانی این چنین یک دوره سواد رسانه ای را آموزش ببینند و یا اگر وقت و حوصله آنرا ندارند، حتما یک نفر مشاور رسانه ای مجرب و با اطلاعات و ارتباطات مناسب برای خود برگزینند تا بیش از این اعتماد مردم به حاکمیت را خدشه دار نکنند.

کمال الدین نیک رفتار خیابانی