پیشگیری از ارتکاب جرائم و تخلفات انتخاباتی و برقراری نظم

بر اساس ماده ۱۷ قانون انتخابات به‌ منظور پیشگیری از ارتکاب جرائم و تخلفات انتخاباتی شورای عالی تشکیل شده بایستی اقدامات خود را انجام دهد.

قارتال نیوز/ در این ماده تصریح شده است که شورای‌ عالی پیشگیری از وقوع جرم در چهارچوب وظایف خود راهبردها، برنامه‌ها، تدابیر و سایر اقدامات لازم در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی را حداقل نه ماه قبل از برگزاری انتخابات اتخاذ می‌کند.

همچنین در قانون همکاری بین دبیرخانه شورای‌ عالی پیشگیری از وقوع جرم با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه پیش بینی و تعریف شده و تاکید شده که این دو نهاد مکلفند با استفاده از امکانات موجود پژوهش‌های لازم برای آسیب‌شناسی علل وقوع جرائم انتخاباتی و راه‌های پیشگیری از آن را انجام داده و نتایج آن را برای اتخاذ تصمیم به شورای‌ عالی پیشگیری از وقوع جرم ارائه دهند.

در ادامه بر اساس ماده ۱۹ قانون جدید وظیفه برقراری نظم در حوزه های انتخابیه بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده است.

در این ماده آمده است که مأموران انتظامی در حدود قانون موظف به ایجاد نظم و جلوگیری از هرگونه بی‌نظمی در جریان انتخابات و حفاظت صندوق‌ها بوده و حق دخالت در امور اجرائی و نظارت را ندارند.

برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی نیز طبق ماده ۲۱ تاکید شده که در صورت وقوع تخلفات انتخاباتی، مراتب به صورت مستند به مراجع ذی‌صلاح رسیدگی به تخلفات اداری-انضباطی سازمان متبوع از جمله هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری اعلام می‌شود و مراجع مذکور موظفند حداکثر یک‌ماه پس از پایان فرایند انتخابات، به تخلف رسیدگی کنند.