مدیر انتشارات فضولی در گفتگو با قارتال نیوز:

کتابفروشی ها در نبرد بقا مجادله می کنند!

مدیر کتابفروشی فضولی گفت: افزایش سرسام آور قیمت کاغذ و هزینه های چاپ و کاهش خرید کتاب از سوی مردم باعث تعطیلی بسیاری از کتابفروشی و چاپخانه ها شده است.

رحمان حسین زاده در گفتگوی اختصاصی با قارتال نیوز از زندگینامه و نحوه ورود به عرصه کتابفروشی و نویسندگی خود سخن گفت، که ماحصل آن به شرح زیر می باشد:

 قارتال نیوز: لطفا بیوگرافی از زندگی خودتان را برای خوانندگان ما بفرمایید؟

من متولد زمستان ۱۳۳۸ در اطراف مرند بخش یکانات هستم، تا کلاس ششم در آنجا به تحصیل پرداخته و در سال ۱۳۵۰ فارغ التحصیل شده ام.

وی ادامه داد: چون در روستایی که زندگی می کردیم مدرسه وجود نداشت به مدت ۳ سال از درس عقب ماندم و همراه خانواده بیشتر به کار دامپروری،  قالی بافی و کشاورزی پرداختم. در سال ۱۳۵۴ از یکانات به پیرانشهر منطقه خانا نقل مکان کردیم و در آنجا من به مدرسه شبانه رفته تا پایان دوره راهنمایی در مدرسه محمد قادری مشغول به تحصیل شدم.

قارتال نیوز: چه شد به ارومیه آمدید؟

حسین زاده: بعد از وقوع انقلاب و با توجه به ناامن شدن مناطق کوردنشین به واسطه حضور احزاب کرد ما مجبور شدیم آن منطقه را ترک کنیم و به مدت ۶ ماه به مرند رفتیم که در تابستان ۱۳۵۸ به همراه خانواده به ارومیه نقل مکان کرده ایم.

با همراهی پدرم یک باب مغازه برای خرید و فروش در ارومیه دایر کردیم ولی متاسفانه با توجه به  نوسانات بازار با ورشکستگی روبرو شدیم این امر موجب شد به مدت ۳ سال با کارگری امرار معاش کنم.

قارتال نیوز: چگونه وارد بازار کتاب و کتابفروشی شُدید؟

حسین زاده:  دلیل اصلی آن بیشتر به علاقه شخصی و حس کنجکاوی که از ۱۲ سالگی در من  ایجاد شده بود، برمی گشت این امر موجب شد در سال ۱۳۷۹ کتابفروشی فضولی را در پاساژ ارک دایر کنم.

وی در خصوص ایجاد علاقه خود به کتابخوانی گفت: زمانی که با بزرگان خانواده در زیر کرسی نشسته و به داستان ها و قصه های مانند کور اوغلو، شاه اسماعیل  و یا ماهنی های عاشق ها گوش میدادم باعث انس گرفتن من با کتاب و کتابخوانی شد.

قارتال نیوز: آیا تا به حال کتابی نوشته اید؟

حسین زاده: علاقه زیادی به نوشتن دارم ولی تاکنون مشغله زیاد کاری این اجازه را به من نداده است و بیشتر در بستر فضای مجازی مقالاتی را حول محور تاریخ معاصر نوشته و منتشر میکنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز در خصوص تاریخ بخش یکانات تحقیق کرده و مطلب می نویسم و در نظر دارم روزی کتاب تاریخ یکانات را نوشته و به چاپ برسانم.

مدیر کتابفروشی فضولی افزود: هدف بعدی من، بازنویسی و انتشار یک کتاب خطی از ارومیه مربوط به وقایع جیلولوق به خط معمولی هست تا یکی از ارزنده ترین کتاب های تاریخی منطقه را در اختیار مردم قرار دهم.

قارتال نیوز: وضعیت کتابفروشی ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

حسین زاده: در سالیان قبل که به شهر می آمدیم بالای ۱۰ کتاب فروشی در مرکز شهر وجود داشت که میتوان از شاخص ترین آنها به  مرحوم تمدن، انزلی، حجازی، جعفری و…  اشاره کرد، کتابفروشی هم مانند سایر مشاغل بازار خاص خود را داشت و کفاف گذران زندگی را میداد. در بسیاری از شهرها مانند تهران و تبریز پاساژ های مختص فروش کتاب بود ولی از سال ۸۵ به بعد وضعیت کتابخوانی با افت شدیدی مواجه شده و کمتر کسی علاقه دارد کتاب بخرد و یا کتابی بخواند.

قارتال نیوز: به نظر شما دلیل اینکه مردم کتاب نمی خوانند، چیست؟

حسین زاده: دلیل و واکاوی این مسله را بهتر از همه متخصصان دانشگاهی در رشته های علوم انسانی و اهل فن می توانند پاسخ دهند، اما به نظر من از یک طرف افزایش هزینه های چاپ و قیمت کاغذ و از طرفی دیگر بالارفتن هزینه های کارمزد بهای نهایی کتاب را بسیار افزایش داده است.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی کنونی جامعه ادامه داد: قبلا درآمد اشخاص طوری بود که مردم به راحتی مایحتاج خود را تامین می کردند و مبلغی هم صرف خرید کتاب می کردند، ولی با توجه به وضعیت تورمی و درآمدی مردم کتاب از نیاز های آنها حذف شده و بیشتر به خرید کالا های اساسی زندگی بسنده می کنند، چندین بار من شاهد بوده ام که علاقه مندان کتابخوانی برای خرید کتاب به مغازه مراجعه کرده ولی به دلیل گرانی کتاب و کاهش توانایی مالی با حسرت از خرید کتاب صرف نظر کرده اند.

حسین زاده با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر کتاب خوانی گفت: اشخاص قبلا برای به دست آوردن اطلاعات به خرید کتاب مراجعه می کردند اما الان با یک جستجوی ساده در اینترنت مطالب مورد نیاز خود را پیدا می کنند، درست است که این مطالب کافی و جامع و در بیشتر مواقع قابل استناد نیستند اما نیاز و حس کنجکاوی فرد را تا حدودی می تواند برطرف کند.

وی ادامه داد: متاسفانه از سوی دیگر به دلیل نبود قوانین بازدارنده کپی رایت برخوردی با اشخاص صورت نمی گیرد و شاهد این هستیم که اکثر کتاب ها به صورت رایگان در اینترنت قابل دانلود هستن و شخص به راحتی به همه آنها دسترسی دارد.

قارتال نیوز: آینده کتاب فروشی ها را چگونه می بینید؟

حسین زاده: کتابفروشی مانند سکه دو رو دارد یک قسمت مربوط به بخش فرهنگی جامعه و صورت دیگر مربوط به بخش امرار معاش و گذران زندگی شخص است.

وی ادامه داد: با این شرایط و اوصافدر سالیان قبل که مشاغلی مانند  پینه دوزی، پنبه زنی، کلاه دوزی، چینی بند زن و…. در بازار وجود داشته و رفته رفته جمع آوری شده و به خاطرات پیوسته اند، اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و مسئولین ساز و کار درستی در پیش نگیرند و قوانین حمایتی جدیدی وضع نکنند کتابفروشی ها هم رفته رفته تعطیل شده و به تاریخ خواهند پیوست.

 

بخش اول ادامه دارد……

مصاحبه از علی سرخ چهره