قارتال نیوز از ارومیه گزارش می دهد؛

کودکان کار؛ قربانیان کوچک فقر و کرونا/بیش از ۱۶۰۰ کودک کار در آذربایجان غربی شناسایی شدند

پدیده کودکان کار خیابانی با همه گیری بیماری کرونا رشد فزاینده ای در ارومیه پیدا کرده و کودکانی که باید در کلاس درس باشند، آینده خود را در میان زباله‌ها و بر سر چهار راه‌ها گم کرده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، کودکان کار آینده خود را در میان زباله‌ها و بر سر چهار راه‌ها می‌بینند در حالی در کتاب‌ها خوانده و در محافل شنیده‌اند، آینده کشور را باید کودکان امروز بسازند.

بیشتر کودکان کار،به دلیل فقر و نداری بساط خیابان گردی و ایستادن پشت چراغ قرمز به بهانه دود کردن اسپند، تمیز کردن شیشه خودرو و …را پهن می‌کنند و قید درس و مشق را می‌زنند و سردی هوا را به سردی اجاق خانه ترجیح می‌دهند.

اکثر کودکان کار کمتر از ۱۵ سال سن دارند این کودکان به دنبال لقمه‌ای نان برای رفع نیازهای اولیه خود و خانواده بوده یا دانش آموز هستند و یا به دلیل مشکلات مالی ترک تحصیل کرده‌اند.

عمده این کودکان به اجبار خانواده و یا به دلیل سرپرست خانوار بودن مشغول کار هستند و در این فصل سرما به سختی گذران زندگی می‌کنند.

علی پسر بچه ۱۳ ساله با یک ترازو گوشه خیابان پر رفت و آمد خیام ارومیه بساط وزن کشی پهن کرده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا،مبنی بر چرایی و هدف از انجام اینکار گفت: پدرم کارگر بود و در کارخانه جان خود را از دست داد ما ۴ خواهر و برادر هستیم من مجبور هستم کار کنم تا دیگر برادر و خواهرانم بتوانند تحصیل کنند.
وی افزود:من هم دوست دارم مثل همه کودکان در اتاق خود مطالعه کنم و به فکر آینده‌ و زندگی باشم، حتی گاهی کتاب‌های خود را در کیف می‌آورم و چند دقیقه لاب لای کار به درس‌هایم نگاه می‌کنم.

علی ادامه داد: اما وقتی می‌بینم که خواهر و برادر کوچک‌تر از خود شب گرسنه هستند، نمی‌توانم کار نکنم و مجبور هستم از درس و مشق فاصله بگیرم.
بیش از ۱۶۰۰ کودک کار و خیابانی تحت پوشش بهزیستی آذربایجان غربی هستند

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: در حال یک هزار و ۶۸۶ کودک کار و خیابانی تحت پوشش بهزیستی استان هستند.

سعید فریور در گفت وگو با خبرنگار ما،با اشاره به تحت پوشش بودن یک هزار و ۶۸۶ کوک کار و خیابانی در بهزیستی گفت:از این تعداد یک هزار و ۴۱۱ نفر کودک کار و ۲۷۵نفر کودک حمایتی هستند.

فریور با اشاره به اینکه برخی از این کودکان کار به دلیل شرایط اقتصادی و خانوادگی  از تحصیل باز مانده و یا مجبور به ترک تحصیل شده اند، خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جدید از ۱۸نفر کودکان بازمانده از تحصیل تحت پوشش بهزیستی استان، ۱۷نفر با مساعدت بهزیستی به تحصیل بازگشته اند.

وی تصریح کرد: ۹۷.۵۱درصد کودکان کار پسر و تنها ۲.۴۹درصد آنها دختر هستند.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه اغلب کودکان کار و خیابانی در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کرده اند.

فریور با اشاره به اینکه بهزیستی در مواردی تا ۳میلیون تومان کمک هزینه تحصیل به بازماندگان از تحصیل پرداخت می کند، یاد آور شد: ارائه خدمات مشاوره ای، پرداخت کمک هزینه کتب درسی و وسایل تحریر، برگه معرفی جهت ثبت نام در آموزشگاه ها، تهیه پک آموزشی و برگزاری کلاس های تقویتی در مرکز از جمله حمایت های بهزیستی برای بازگردانی کودکان کار و خیابانی تحت پوشش بهزیستی بازمانده از تحصیل به سمت آموزش است.

تاکید فرماندار ارومیه بر برخورد قاطع با باندهای تکدی گری و کودکان کار خیابانی
رسول مقابلی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد:کوتاهی برخی از دستگاهها، موجب گسترش متکدیان و کودکان کار خیابانی در سطح شهر شده است.

مقابلی با تاکید بر جدیت دستگاههای متولی در ساماندهی متکدیان و کودکان کار، افزود: شهرداری ارومیه ملزم است هرچه سریعتر گرمخانه شهر را تکمیل کند.
وی همکاری دستگاههای متولی با دستگاه قضایی جهت برخورد قاطع با باندها و متکدیان حرفه ای را ضروری دانسته و تصریح کرد: شناسایی و معرفی متکدیان حرفه ای و باندهای تکدی گری و کودکان کار خیابانی به دستگاه قضایی به صورت جدی پیگیری شود.

گزارش از بیتا اختیاری