گران ترین و ارزان ترین شهرهای ایران و جهان

طبق گزارش موسسه  مرسر، سنگاپور در صدر فهرست گران ترین شهرهای دنیا در سال 2024 قرار گرفته است. این رتبه‌بندی بر اساس شاخص هزینه های زندگی تهیه می‌شود که قیمت کالاها و خدمات مختلف مانند مسکن، غذا، حمل و نقل و پوشاک را در 227 شهر جهان مقایسه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، داده‌های سالانه هزینه زندگی در سراسر جهان نشان می‌دهد که زوریخ و سنگاپور گران‌ترین و دمشق ارزان‌ترین شهرهای دنیا هستند.

شرکت مرسر (Mercer) با بیش از ۷۰ سال قدمت، ۲۱ هزار کارمند و ۲۸ هزار مشتری در سراسر دنیا،‌ یکی از بزرگان خدمات مشاوره در حوزه ارزیابی و مدیریت سرمایه های انسانی را ارائه می دهد.

 

گران ترین و ارزان ترین شهر ایران

 

بررسی آمارهای مرکز آمار ایران نیز نشان می دهد که در حال حاضر گران ترین شهر ایران از لحاظ قیمت مسکن، تهران است.

بر اساس این گزارش از قیمت مسکن در شهرهای منتخب کشور ۵ شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد گران‌ترین شهرهای کشور در حوزه مسکن هستند.

زاهدان نیز بر اساس مطالعات، ارزان ترین مرکز استان ایران در هزینه های زندگی است. این شهر از لحاظ هزینه های مسکن و محصولات غذایی ارزان ترین شهر ایران شناخته شده است.

 

آذربایجان غربی؛ ارزان ترین استان برای سفر

 

استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های ارزان است که در شمال غرب ایران قرار گرفته با کشورهای ترکیه، ارمنستان و عراق مرز مشترک دارد.

تابستان و بهار بهترین زمان سفر به شهرهای این استان است چون آب‌و‌هوای خنکی داشته و برای فرار از گرما بهترین مقصد سفر می باشد.

آذربایجان غربی ارزان‌ترین استان در سال ۱۴۰۲ بود، چراکه متوسط هزینه سالانه زندگی در شهرهای این استان در سال گذشته تنها ۱۰۷ میلیون تومان بود. استان‌های سمنان با متوسط هزینه ۱۱۳ میلیون تومانی و کرمان با ۱۱۷ میلیون تومان نیز دیگر استان‌ها با کمترین هزینه در سال گذشته بودند.