گزارشی از نارضایتی شهروندان منطقه آزاد ماکو؛ منطقه آزاد ماکو نیازمند مدیریت جهادی

در سفر اخیری که به شهرهای منطقه آزاد ماکو یعنی پلدشت- شوط- بازرگان و ماکو داشتم از نزدیک شاهد نارضایتی مردم از منطقه آزاد و مسئولان بودم.

به گزارش پایگاه خبری قارتال نیوز، شهرهای مرزی شرایط خاصی داشته و نیازمند توجه بیشتر می باشند. با تاسیس منطقه آزاد ماکو در سال ۱۳۹۰ امیدهای مردم منطقه برای عمران و آبادانی بیشتر و رونق اقتصادی منطقه افزایش یافت اما متاسفانه ضعف عملکرد مدیران این منطقه طی بیش از یک دهه گذشته نتوانسته به رویاهای مردم رنگ واقعیت بدهد.

در ادامه یادداشت نظرات مردم شهرهای منطقه را با هم مرور می کنیم.

شهروندان پلدشت از نبود امکانات مناسب در شهر مانند رستوران و اماکن اقامتی برای جذب توریست گلایه مند بوده و از سخت گیری ها برای استفاده مردم از سد ارس و رفتن به کنار آن ناراضی بودند.

آنها همچنین از عدم سرمایه گذاری دولت های مختلف و منطقه آزاد ماکو در این شهر شاکی بودند که همه این عوامل باعث شده اشتغال ایجاد نشود و جوانان به شهرهای دیگر مهاجرت نمایند.

همین موضوع البته در سایر شهرهای منطقه آزاد ماکو نیز از زبان شهروندان شنیده شد.

اهالی شهر شوط نیز از نبود امکانات گردشگری گلایه مند بودند. یکی از شهروندان از عدم رسیدگی به آبگرم ایسی سوی شوط صحبت کرده و افزود: سالیان سال هست که بودجه های تخصیص یافته برای ایجاد امکانات مناسب در این آبگرم در جاهای دیگر هزینه شده و با وجود ویژگی های خاص این آبگرم، متاسفانه مسئولان شهری نتوانسته اند در احداث استخر مناسب و حتی شناساندن آن به علاقمندان و جذب توریست اقدامی داشته باشند.

در ادامه با شهروندان ماکو و بازرگان دیدار داشتم که آنها نیز بر ضعف و انحراف عملکرد منطقه آزاد از اهداف و برنامه های اولیه که باعث تحمیل مشکلات بیشتر به مردم منطقه شده است، سخن راندند.

علی م. یکی از بازاریان منطقه عدم شفافیت در عملکرد منطقه آزاد ماکو و انتصاب مدیران سیاسی را از علل ضعف عملکردی آن دانسته و خواستار انجام نظرسنجی درباره عملکرد این منطقه شد.

رضا س. کارمند، هم معتقد هست که منطقه آزاد ماکو بیش از اهالی بومی برای غیربومی ها موجب آب و نان شده است و این عملکرد با ایجاد تورم بیشتر، سختی هایی را برای مردم شهرهای منطقه به بار آورده است.

خانم ش. خانه دار در ماکو هم در سخنان خویش به کمبود امکانات اولیه برای رفاه شهروندان از جمله کم بودن نانوایی اشاره کرده و خواستار رسیدگی دولت به این منطقه شد.

سعید. ر شغل آزاد هم ضعف منطقه آزاد را در حوزه گردشگری و شناساندن قابلیت های این حوزه عنوان نموده و افزود: منطقه آزاد ماکو را نمی توان تنها با تاکید بر درآمدهای گمرک اداره کرد و ما نیازمند توسعه و توجه به بخش های دیگر نظیر توسعه گردشگری هستیم.

ضعف منطقه آزاد ماکو در حوزه های رسانه ای و تبلیغات

از نکات قابل توجه دیگری که به ضعف در منطقه آزاد ماکو دامن زده و بسیار پررنگ نمود دارد می توان به ضعف رسانه ای اشاره نمود که این امر این منطقه مرزی را بیش از پیش در محدودیت و مهجوریت قرار داده است.

نگاهی به عملکرد مدیران منطقه آزاد ماکو تا پیش از این مشخص می کند که آنها علاقه ای به فعالیت رسانه ها در منطقه آزاد ماکو نداشته اند که در نتیجه گیری ها می توان این موضوع را یکی از عوامل اصلی عقب ماندگی این منطقه دانست.

در کنار فعالیت های رسانه ای بی توجهی به تبلیغات منطقه و شناساندن آن در سطح کشور نیز عامل مهمی در نشناختن مردم و نیامدن گردشگران به این منطقه با طبیعتی بکر و زیبا دانست. علت مهمی که می توانست با جذب گردشگر به رونق اقتصادی منطقه به وضعیت اقتصادی آن کمک نماید!

البته در راس همه موارد و معضلات یادشده نباید از عدم هماهنگی بین مدیران منطقه آزاد ماکو با مدیران و مسئولان محلی و نماینده مجلس و ضعف آنها به سادگی گذشت.

در هر صورت امیدوارم مدیر جدید منطقه آزاد با تغییر سیاست ها و استفاده از نظرات کارشناسان مناسب و انتخاب مشاوران متخصص در حوزه های مختلف، بتواند این عقب ماندگی ها را در کوتاه ترین زمان رفع کرده و موجبات توسعه منطقه را فراهم آورد.

گزارش از کمال الدین نیک رفتار خیابانی